Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Xbox Series X vs PlayStation 5. Srovnáváme nejvýkonnější konzole na trhu. Produktové tipy
Xbox Series X, 1TB, černá
Xbox Series X, 1TB, černá
Produkt není určen k prodeji.
Xbox Series S, 512GB, bílá
Xbox Series S, 512GB, bílá
6 611 Kč 7 999 Kč
PlayStation 5
PlayStation 5
11 149 Kč 13 490 Kč
PlayStation 5 Digital Edition
PlayStation 5 Digital Edition
8 917 Kč 10 790 Kč

Xbox Series X vs PlayStation 5. Srovnáváme nejvýkonnější konzole na trhu.

autor: Adam Plechatý
Konzole nové generace jsou konečně mezi námi a válka o tu nejlepší herní mašinku se po dlouhých sedmi letech rozzuřila opět naplno. Která konzole je pro vás ta pravá? Odpověď najdete v našem srovnávacím článku.

Skočte si v článku na následující kapitoly

Dostupnost

Design

Chlazení a (ne)hlučnost

Bleskové SSD a úložný prostor

Hardware a výkon

60 FPS vs 4K

Ovladače

Hry

Zpětná kompatibilita

Online služby

Závěr (rychlé shrnutí v rámci kategorií)

Dostupnost aneb kde jsou moje nové konzole?!

Začněme tím nejpalčivějším, co mají obě konzole nové generace bez výhrad společné. S dostupností obou konzolí je to zkrátka svízelné, ve světě i u nás, ať už kvůli pandemii COVID-19, šedému trhu či prostě obrovskému zájmu ze strany hráčů. Prodeje herních strojů nové generace jsou pro obě firmy rekordní.

K situaci ohledně nedostatku zásob PlayStation 5 se vyjádřil Jim Ryan, ředitel Sony Interactive Entertainment, a my o tom psali zde. Phil Spencer, šéf Xboxu, se za nedostatek konzolí Xbox Series X a S omluvil již dříve. Jeho slova ještě doplnil finanční ředitel Microsoftu s tím, že problémy s dodávkami nového Xboxu mohou trvat až do dubna příštího roku...

Design, čili jak to vypadá zvenku

Ať už máte vyhlídnutou PlayStation 5 nebo Xbox Series X, oba stroje jsou větší než jejich předchůdci a první zmiňovaná je dokonce největší konzolí za posledních několik generací. Z toho vyplývá jeden čistě praktický problém, aneb kam s novou konzolí. Do přihrádek, kam se původní PlayStation 4 Pro i Xbox One X v pohodě vešly, se ani jedna z nových mašinek prostě nevejde. Ani naležato, ani nastojato. Našly si proto u nás své místo na televizním stolku za televizí.

Jak už bylo řečeno, obě konzole lze položit i postavit, v závislosti na vašich preferencích. A to samé se dá říci o samotné estetice obou konzolí. Čistě industriální a funkcionalistický design u Xbox Series X připomíná miniaturní PC, zatímco rozmáchlé křivky u PlayStation 5 byste si mohli splést s vítězným konceptem architektonické soutěže. Jediným skutečně objektivním kazem na druhé zmiňované může být lesklý černý plast zvýrazňující usazený prach i otisky prstů. Asymetrický tvar u verze s diskovou mechanikou také dokáže leckoho odradit.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Chlazení a (ne)hlučnost

Můžete mít nabušený hardware, ovšem pokud jej nedokážete uchladit, nebo se vám to podaří jen za cenu hlučnosti startující helikoptéry, máte problém. Naštěstí obě konzole v tomto ohledu předvádí dobré výkony. Xbox Series X nicméně v této kategorii mírně vítězí nad svým konkurentem s 37 decibely v plném zápřahu, zatímco PlayStation 5 zvládá svůj výkon uchladit při 40 decibelech.

Pokud byste si dali ucho k oběma konzolím, v klidovém režimu byste Xbox Series X neslyšeli, PlayStation 5 ano. Samozřejmě záleží také na okolním hluku tam, kde zrovna bydlíte, a dalších faktorech. Tím zásadním v případě konzole od Sony může být pískání cívek, jak někteří uživatelé reportují. V tomto ohledu má Xbox Series X mírně navrch, nicméně nabízí se otázka, zda-li v běžném provozu bude těch pár decibelů navíc u PlayStation 5 někomu vadit.

Bleskové SSD a úložný prostor

Velkým tahákem u obou konzolí nové generace je bezpochyby přítomnost bleskurychlých SSD, kterých si dosud užívali PCčkáři. Nyní si výhod vysokokapacitních SSD můžeme užívat i na konzolích a je jasné, že jednou z největších vychytávek jak PlayStation 5 tak Xbox Series X/S je znatelná redukce v nahrávacích časech systému i her. Aniž bychom tu zabíhali do podrobností a srovnávali vteřiny, u obou konzolí se do systémové nabídky dostanete za pár vteřin (start vaší televize může trvat déle) a do her se dostanete za zlomek toho, co v předchozí generaci.

Velkou vychytávkou u Xbox Series X/S je funkce zvaná Quick Resume, která vám umožní pokračovat v rozehraném dobrodružství de facto okamžitě po zapnutí konzole. A nejen u jedné hry, jak to umí PlayStation 5, ale hned u několika, zpravidla šesti her (jak vyplynulo z našeho testování). Quick Resume je skutečně next-gen vychytávkou, která nemá obdoby - už žádné trpění úvodních obrazovek či zdlouhavých loadingů. Prostě zapnete konzoli a během doslova pár vteřin hrajete.

Co se týče úložného prostoru u obou konzolí, navrch má (po odečtení systémových souborů apod.) Xbox Series X s 802 GB (Series S jen 364 GB). PlayStation 5 v obou verzích (Digital i Disc) vás nechá nainstalovat hry do 664 GB, což je podstatně méně než konkurent.

Obě konzole naštěstí počítají s rozšířením své kapacity v podobě externích disků, situace ovšem není tak jednoduchá jako v předchozí generaci. Zatímco přes USB 3.1 můžete hrát tituly z předchozích generací, next-gen hry budou vyžadovat speciální přístup. Xbox Series X/S je aktuálně kompatibilní pouze s jedním diskem, 1TB SSD od společnosti Seagate, který se do konzole připojuje přes zabudovaný PCI-e 4.0 slot. Stát vás ovšem bude v podstatě polovinu ceny nové konzole Series X.

PlayStation 5 naproti tomu využívá standard NVMe 4.0 a je tak cenově daleko přístupnější. Sony však dosud nedokončila proces schvalování rychlostních standardů, kterých musí takový disk dosáhnout, aby jej šlo použít v nové konzoli. Snad brzy. Na rozdíl od Xbox Series X/S však PlayStation 5 podporuje pouze jeden externí disk, navíc bez možnosti archivovat next-gen tituly, zatímco k Xboxu si můžete připojit klidně 4 USB 3.1 disky a vesele zálohovat.

Hardware a výkon - na papíře i v praxi

Jedním z poznávacích znaků současné generace konzolí je fakt, jak moc jsou si oba stroje podobné co se týče použité technologie. Microsoft i Sony se rozhodly využít architektury Zen 2 v případě osmijádrových procesorů a RDNA 2 pro grafický čip, obé z laboratoří a výrobních hal AMD.

Xbox Series X je oproti svému konkurentovi papírově o fous výkonnější, přičemž hlavním marketingovým sdělením na straně Microsoftu bylo 12 teraflopů namísto 10.3 teraflopů u PS5, tedy laicky řečeno jakou sílu má ten či onen grafický čip. Laboratorní podmínky a marketingové pamflety stranou. Jaká je skutečnost?

Inu ta se v raných fázích konzolové generace zpravidla těžko hodnotí, protože se zde setkává více faktorů. Důležitou roli nicméně hraje optimalizace na daný hardware a šikovnost vývojářských studií. Z předchozí generace lze snadno vypíchnout exkluzivní hry typu God of War či Spider-Man, které na PlayStation 4 dokázaly běžet plynule v 60 FPS a s neuvěřitelnými detaily.

Výše zmíněné ostatně potvrzují rozsáhlé testy expertů Digital Foundry, které odhalily (video v angličtině), že většina third-party her běží v současnosti lépe na PlayStation 5 než na Xbox Series X. Testovány byly hry Dirt 5, nové Call of Duty, Watch Dogs Legion či Assassin's Creed: Valhalla. Rozdíl necelých 2 teraflopů se tedy alespoň prozatím neprojevil. Microsoft k tomu sdělil jen to, že nějakou dobu potrvá, než se vývojáři seznámí s novým hardware a začnou jeho potenciál využívat naplno.

Podobné testy tedy jen potvrzují odvěkou pravdu, že co je na papíře, nemusí nutně odrážet skutečnost. A za druhé, že teprve čas ukáže, která z nových konzolí je skutečně ta nejvýkonnější.

60 FPS vs zbytek - aneb je libo rychlost, nebo věrnost?

Klíčovým sdělením u obou konzolí bylo a je schopnost dosahovat rozlišení až 8K, přičemž standardem by mělo být rozlišení 4K a zároveň plynulých 60 snímků za vteřinu. Co je na papíře jednoduchým prohlášením marketingových oddělení je nicméně mnohem dynamičtější v praxi.

Ano, většina her na nových konzolích dosahuje onoho plynulého pohybu sladkých 60 FPS, přičemž v některých případech se snímková frekvence může vyšplhat až na neuvěřitelných 120 FPS. Že většina z nás doma ještě nemá televize, které by 120 FPS, respektive 120Hz podporovaly, je věc druhá. Do budoucna půjde rozhodně o příjemnou funkci, o níž se konzolistům mohlo jen zdát. Dobře za ni.

Co je na nových konzolích nicméně považováno za 4K při 60 FPS ve skutečnosti není vždy skutečné 4K, což se projevuje třeba v exkluzivitách Demon's Souls či Spider-Man: Miles Morales na PlayStation 5. Obě hry nabízejí dva režimy, přičemž jeden vás nechá hrát takzvaně v plných detailech na skutečném 4K (případně i s ray-tracingem), zatímco ten druhý bude rozlišení i detaily dynamicky měnit v závislosti na složitosti scény. Vizuální rozdíl v praxi téměř žádný, alespoň u Demon's Souls, PCčkáři či pozorní diváci si nicméně všimnou jednoho zásadního rozdílu. Jeden režim vás nechá hrát při 60 FPS, ten druhý je zastropovaný na 30 FPS.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Obrázek je v tomto případě de facto jen orientační, rozdíl mezi tzv. performance módem a cinematic módem v Demon's Souls okem jen sotva poznáte. Rozdíl mezi 30 a 60 FPS je však propastný.

U Xbox Series X je situace ještě o něco méně čitelná i vzhledem k absenci next-gen exkluzivit a naopak velkému množství third-party her. Z těch nových lze zmínit třeba Assassin's Creed Valhalla, která v nové aktualizaci přináší volbu dvou výkonnostních režimů pro obě konzole. Plnohodnotné 4K v 30 FPS a variabilní rozlišení, zpravidla 1440p, v plynulejších 60 FPS. Ubisoft s tímto updatem doufá, že se vyřeší problémy s nestabilní snímkovou frekvencí a trháním obrazu vlivem toho, že ani jedna z next-gen konzolí nedokázala udržet (odkaz v angličtině) stabilních 60 FPS.

Co si z výše napsaného odnést? Asi snad jen to, že obě konzole jsou zatím na počátku svých cyklů a bude ještě nějakou dobu trvat, než vývojáři stačí optimalizovat své hry na nový hardware. To platí obzvláště v případě takzvaných cross-gen titulů, jako právě Assassin's Creed Valhalla, které byly vyvíjeny na starou generaci konzolí s jinými specifikacemi.

Ovladače - DualSense coby skutečný next-gen

S každou generací nových konzolí se od obou výrobců čeká, že přinesou určité změny ve svých ovladačích a pokud je nám historie svědkem, ne vždy jde o dramatické změny. Microsoft se rozhodl pokračovat ve svých šlépějích nakročených už s původním Xbox One a dle filozofie co není rozbité, nespravuj, tak učinil i v případě remasterovaného gamepadu pro Xbox Series X a S. To s sebou nese jasné výhody. Za prvé neodrazuje početné fanoušky stávajícího designu, který je skutečně povedený. Za druhé umožňuje maximální kompatibilitu mezi Xbox One X a Series X a S co se ovladačů (kromě Kinectu) týče.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Srovnání obou nových ovladačů - nalevo Xbox Series X/S a napravo PlayStation 5.

Sony šla opačnou cestou. Pro novou generaci přichystala ovladač DualSense a jak sám uznal Phil Spencer, hlava Xboxu, jde o skutečný skok kupředu. DualSense se pyšní dvěma vychytávkami, které vás aktivně doprovází během hraní, ať už si to svištíte na pavučinách ve Spider-Man: Miles Morales nebo se prosekáváte démony v Demon's Souls. Tou třetí je posílený repráček, který přizvukuje vaší televizi či repro soustavě - to jen tak pro úplnost.

Takzvaný haptický feedback jde mnohem dál než co dokázaly běžné vibrace v předešlém DualShocku či Xbox ovladači. Citlivými vibracemi totiž dokáže nasimulovat třeba povrch, po kterém se vaše postava zrovna pohybuje - tráva či písek, rozdíl je opravdu znatelný a my se nemůžeme dočkat, jak s touto funkcí vývojáři dále naloží. Bude to totiž skutečně na nich, zda-li bude haptická odezva tak dobrá jak by mohla být.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Srovnání staré a nové generace ovladačů PlayStation - nalevo starý (ale pořád dobrý) DualShock a vpravo nový DualSense.

Adaptivní triggery (tlačítka R2 a L2) zase simulují odpor - například při střelbě v Call of Duty je potřeba trigger opravdu promáčknout, střílíte-li z pušky většího kalibru. Dokážeme si představit, že třeba v Gran Turismo 7 dokáží tvůrci nasimulovat cukání ABS při prudkém brždění či prokluzování kol při akceleraci. Potenciál tu je obrovský, míč je na straně vývojářů. Tak či tak je nový DualSense ovladač skutečně obrovským pokrokem v tom, jak hry prožíváme a je dost možné, že pro někoho jde o mnohem větší záležitost než třeba 8K rozlišení či 120 FPS...

Hry exkluzivní

Pro mnohé zdaleka nejzásadnější kategorie je zároveň nejošemetnější k nějakému hodnocení, když se nacházíme sotva měsíc od doby, kdy se nové konzole objevily na trhu. Pojďme se o to tedy alespoň pokusit a začněme s tím, čím se od sebe jednotlivé konzole vždycky odlišovaly - exkluzivními tituly. Inu v této oblasti nepřekvapivě vyhrává Sony, ale opravdu jen o chlup novorozence.

S PlayStation 5 dostanete zdarma Astro's Playroom, graficky nádhernou a povedenou, leč trochu krátkou plošinovku, která naplno demonstruje vychytávky ovladače DualSense. Skutečně jediným exkluzivním titulem je tak RPG Demon's Souls, parádní remake stejnojmenné ikony z roku 2009, jejíž recenzi si můžete (chcete) přečíst u nás. Dvě další platformové exkluzivity, Spider-Man: Miles Morales a Sackboy's Big Adventure jsou povedené, obě si však zahrajete i na PlayStation 4.

Hry budoucí

Na straně Xbox Series X/S je situace s exluzivními tituly de facto na bodě nula. Microsoftu z launchového lineupu nedávno vypadla pecka Halo: Infinite, která byla odložena na příští rok, a porty starších her (Gears Tactics či Tetris Effect) nelze brát v potaz.

Co se týče věcí budoucích, nějaké indicie už bychom měli.

Microsoft už přislíbil, že většina her vycházejících pro Xbox Series X a S bude dostupná i na starším hardware, tedy Xbox One. Skutečné Xbox Series X/S exkluzivity máme zatím potvrzené v této podobě - Avowed, Everwild, Fable 4, Forza Motorsport 8, Hellblade 2: Senua's Saga a již zmíněné Halo Infinite. Kde se strategie od Microsoftu zjevně liší od té Sony je v tom, že všechny tyto hry budou dříve či později dostupné i na PC s Windows 10 prostřednictvím služby Game Pass.

Na straně Sony a PlayStation 5 je situace o něco méně jasná, z oznámených titulů však můžeme čekat Ratchet & Clank: Rift Apart, Gran Turismo 7 či Horizon: Forbidden West. U poslední jmenované je ovšem dobré se ptát, zda-li se jí nedočkáme také na PC (jako v případě Horizon: Zero Dawn), protože třeba Final Fantasy XVI bude dostupná i na PC.

Halo Infinite byla odložena až na příští rok, čímž Microsoft ztratil tu jedinou exkluzivitu, kterou měl pro Series X připravenou.

Hry současné i minulé

Co tedy hrát na nových konzolích? Velkým zaklínadlem pro oba výrobce konzolí je zpětná kompatibilita a samozřejmě neustále rostoucí knihovna takzvaných cross-gen titulů, tedy takových her, které vyjdou jak pro odcházející generaci tak pro tu nastupující. Způsob, jakým k této problematice Microsoft a Sony přistupují se liší, ale jen kosmeticky. Co je nicméně nutné vytknout před závorku je fakt, že jak u her pro PlayStation 5 tak pro Xbox Series X jde o rozhodnutí vydavatelů, jak se k upgradům zdarma postaví.

Xbox Series X/S se pyšní systémem Smart Delivery, který vám u vybraných cross-gen titulů garantuje, že vlastníte-li verzi pro Xbox One, automaticky se vám zdarma aktivuje na nové konzoli včetně uložených her, achievementů apod. PlayStation 5 nemá pro podobný upgrade marketingový termín, zvláště u first-party titulů (nový Spider-Man či Sackboy) nicméně získáte jak PS4 tak i PS5 verzi. Jenom je celý systém méně přehledný než na Xboxu a může se klidně stát, že na nové konzoli budete nevědomky hrát old-gen verzi a drbat se na hlavě, co že je tak na tom next-genu skvělého...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Far Cry 6 od Ubisoftu má podporu "smart delivery" avizovanou přímo na krabičce. Je na každém vydavateli, jak se k otázce přenositelnosti her mezi generacemi konzolí postaví.

Zpětná kompatibilita

V otázce zpětné kompatibility jasně vyhrává Microsoft. Na nové konzoli si zahrajete všechny tituly z Xbox One (kromě těch pro Kinect), přes šest stovek her z Xbox 360 a nějaké čtyři desítky klasik z úplně prvního Xboxu. Celý seznam si můžete přehledně prohlédnout zde. To jsou čísla, s nimiž Sony nemůže konkurovat a když k tomu přičtete fakt, že velká část z těchto her běží na Series X/S automaticky ve větším rozlišení i FPS, válka o krále zpětné kompatibility skončila stejně rychle jako začala. O automatickém HDR ve starých titulech z éry Xbox 360 ani nemluvě.

PlayStation 5 zvládá hry z předchozí generace, ať už v digitální či diskové podobě, klasiky z generace PlayStation 3 si zahrajete pouze prostřednictvím streamovací služby PlayStation Now a nabídka není ani zdaleka kompletní. Na druhou stranu, PlayStation 5 pochopitelně čerpá z bohaté knihovny exkluzivních titulů, které spolu s novou generací dostávají vyšší rozlišení a plynulejší framerate. Tituly jako Ghost of Tsushima či Days Gone běží v dynamickém 4K rozlišení a v 60 FPS - a to je prostě paráda. A další se budou bezpochyby přidávat...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pokud naskakujete na loď pod vlajkou Sony poprvé s konzolí PlayStation 5, služba PlayStation Plus Collection za cenu jedné nové hry je fantastická nabídka.

Online služby - za kolik peněz kolik muziky?

Není žádným tajemstvím, že Microsoft v současnosti nabízí naprostý trhák v podobě předplatného Xbox Game Pass Ultimate. Za 339 korun měsíčně se vám odemkne téměř 350 her z konzolí Xbox One a Xbox 360 a nějakých 200 si můžete zahrát na PC s Windows 10. Některé z těchto titulů už nyní disponují upgradem na novou generaci a co je nejdůležitější, v katalogu služby se objevují first-party novinky v den vydání. Za cenu oběda pro dva v mekáči tak dostanete třeba Halo Infinite - tedy jakmile vyjde.

Velkou věcí je také inkluze téměř kompletní knihovny EA v rámci služby EA Play, kterou v rámci Game Pass Ultimate dostanete zdarma na rozdíl třeba od PlayStation či PC, kde si tuto službu musíte zaplatit zvlášť. To znamená, že si na nové konzoli od Microsoftu užijete trilogii Mass Effect, Dragon Age a pochopitelně i sportovní série NHL, FIFA či Madden v rámci jednoho předplatného. Spolu s akvizicí Bethesdy platí Xbox Game Pass Ultimate za největší úspěch Microsoftu v končící generaci konzolí a nakročeno má sebevědomě i do té nadcházející.

O tom, že se hlavní bitva nové generace konzolí možná svede na poli online předplatných svědčí i fakt, že Sony podle svých slov plánuje na Xbox Game Pass odpovědět vlastní nabídkou. Kdy se tak stane a v jaké podobě však není zatím jasné. Zatím firma spoléhá na trojlístek PlayStation Plus, PlayStation Plus Collection a PlayStation Now.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Game Pass Ultimate zapadá do celého herního ekosystému, který Microsoft v posledních letech budoval. Měsíční předplatné nabízí neuvěřitelný poměr cena-výkon, na který Sony nemá zatím odpověď.

PlayStation Plus je obdoba Xbox Live Gold, díky níž můžete hrát online a využívat cloudových služeb (pro přesun uložených her například). Její nadstavbou je kolekce dvaceti hitovek z PlayStation 4 zvaná PS Plus Collection s exkluzivitami jako Bloodborne, God of War, Uncharted 4, Last of Us a third-party tituly jako Resident Evil 7, Battlefield 1 či Fallout 4. Předplatitelé PS Plus navíc každý měsíc dostanou tři hry zdarma, v listopadu se třeba mohou těšit na Shadow of War, Hollow Knight či novinku Bugsnax. Je to výborná nabídka, na Xbox Game Pass ještě nestačí.

Vyrovnávacím tahem by nakonec mohla být služba PlayStation Now, která aktuálně stojí zvlášť 60 dolarů ročně a nabízí knihovnu zhruba osmi stovek titulů z PS2 až po PS4. Část z nich je dostupná ke streamování z cloudu do vaší PlayStation 4 a 5 konzole (či dokonce PC) a nějaké tři stovky titulů z PS4 si můžete stáhnout přímo do vaší nové PS5 a hrát je lokálně. Pokud by se Sony rozhodla zabalit vše výše zmíněné do jednoho balíku za podobnou měsíční sumu jako Microsoft, misky vah by se mohly rychle vyrovnat.

Zatím je vítězem Microsoft zvlášť s ohledem na to, že ceny za next-gen tituly vzrostly na 70 dolarů. Pro spoustu lidí je mnohem přijatelnější platit podstatně menší sumu jednou měsíčně, podobně jako to mnoho z nás dělá třeba s Netflixem a podobnými službami.

Závěr - tak kterou?!

Doufáme, že jsme vám naším zevrubným shrnutím obou konzolí udělali ve věcech jasno a jakmile bude ta vaše vysněná konzole dostupná, nebudete muset váhat ani vteřinu. Pokud snad nemáte náladu na dlouhé články, dovolte nám vše shrnout v rámci příslušných kategorií, abyste měli jasnou a rychlou představu. Jdeme na to.

Dostupnost

  • Zásoby konzolí jsou po celém světě doslova zdecimované kombinací koronavirové pandemie a obrovského zájmu ze strany hráčů.
  • Situaci nepomáhají ani organizované skupiny přeprodejců, kteří si za nedostatkové zboží účtují mastné provize.

Není vítěz

Design

  • Pro Xbox Series X/S mluví jeho menší rozměry ve srovnání s konkurentem a nadčasový, ryze industriální design, který (někoho) nenadchne, ale ani (nikoho) neurazí.
  • PlayStation 5 je designový kousek, který zaujme na první pohled, ale ne všem se trefí do vkusu a daleko více hrozí, že se jeho ladné křivky časem prostě okoukají.

Není vítěz

Chlazení a hlučnost

  • Obě konzole jsou ve srovnání s předchozí generací podstatně tišší a jejich účinné chlazení slibuje hladký provoz.
  • Xbox Series X/S v klidovém režimu neuslyšíte ani s uchem u konzole a v běžném provozu také ne.
  • PlayStation 5 dokáže být tichá, ale tady záleží zřejmě na konkrétním kusu. Zkazky o pískání cívek či chrčení větráčků jsou čím dál častější. Jeden z námi testovaných kusů (Digital Editition) byl v provozu snadno slyšet.

Xbox Series X

SSD a úložný prostor

  • Obě konzole disponují moderními bleskurychlými SSD, které umožňují rychlý start systému, spouštění her a zanedbatelné nahrávací časy.
  • Xbox Series X /S rozšiřuje proprietární 1TB SSD od Seagate, jeho cena je ale opravdu vysoká (stojí polovinu ceny Series X).
  • PlayStation 5 lze rožšířit klasickými NVMe 4.0 SSD, které se do prodeje dostanou až jejich kompatibilitu schválí Sony.
  • Obě konzole si rozumí s klasickými USB 3.0 externími disky, nelze je však použít pro hraní ani archivaci next-gen her (PS5).

Není vítěz

Hardware a výkon

  • Obě konzole jsou díky Zen 2 a RDNA 2 architektuře od AMD herní špičkou, která se výkonem vyrovná podstatně dražším PC.
  • Xbox Series X se na papíře pyšní lepším výkonem, podle aktuálních testů ovšem PlayStation 5 konzoli od Microsoftu v mnoha titulech překonává.
  • Stabilních 60 FPS ve 4K je i pro next-gen konzole až na výjimky (a starší tituly) stále oříškem.
  • Většina her pro nové konzole vám nabídne dva režimy - 30 FPS ve 4K a 60 FPS s dynamickým rozlišením (zpravidla 1440p).

Není vítěz

Ovladače

  • Xbox Series X/S přinesl mírně vylepšený ovladač s lépe definovanými materiály a zpětnou kompatibilitou s periferiemi staré generace.
  • PlayStation 5 a její DualSense gamepad přinesl opravdu zásadní změny v tom, jak moc dokáže ovladač promluvit do našeho herního zážitku s adaptivními triggery a haptickou odezvou.

PlayStation 5

Hry a zpětná kompatibilita

  • PlayStation 5 aktuálně nabízí více exkluzivních titulů, přičemž námi recenzovaný Demon's Souls je zároveň první a jediná skutečně next-gen hra této konzolové generace.
  • Obě konzole nabízí širokou paletu third-party her a cross-gen titulů.
  • Obě konzole nabízí speciální nabídky na cross-gen tituly, kdy koupíte-li si hru na starou generaci konzole, bude vám fungovat i na té nové.
  • Obě konzole nabízí větší míru zpětné kompatibility než tomu bylo u předchozích generací.

Není vítěz

Online služby

  • Microsoft se svým Xbox Ultimate Game Pass nabízí obrovskou a neustále rostoucí knihovnu starých, nových i zbrusu nových her za jednu nízkou měsíční cenu.
  • Sony zatím hledá svou odpověď na nabídku Microsoftu, i když její PlayStation Plus v kombinaci s PlayStation Plus Collection je docela slušná nabídka sama o sobě.

Xbox Series X/S

 

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru