Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem fotoaparátu: Jak vyfotit jídlo tak, aby na něj každý dostal chuť

Okem fotoaparátu: Jak vyfotit jídlo tak, aby na něj každý dostal chuť

Návody

Nejrůznější blogy zaměřující se na lahodné pokrmy jsou fenoménem dnešní doby. Zaujmout dokonalými fotografiemi jídla se nesnaží pouze oni, ale například i potravinoví giganti. Navnadit chuťové buňky se budeme snažit i v dnešním článku.

Mohli jsme pro vás napéct mísu plnou řízků, naaranžovat je na talíři společně s oblohou, rozkrájet je a hezky posadit do světla tak, aby se při pohledu na snímky začali všem sbíhat sliny. To by ale nebyla žádná velká výzva, proto jsme se rozhodli zvednout laťku ještě trochu výš a pojmout dnešní speciál o focení jídla trochu netradičně.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Mísa plná řízků? Dnes ne…

 

Zaměřili jsme se totiž na problém, se kterým se setkal někdy snad každý. Proč jídlo z fastfoodu vypadá na propagačních tabulích úplně jinak než ve skutečnosti? Proto jsme vyrazili do McDonaldu koupit burger zvaný Royal. Při pohledu na reklamní fotografii se skutečně sbíhají člověku sliny. Když si objednávku rozbalí, nepřipomíná Royal z propagačních materiálů ani vzdáleně, jak je vidět na snímcích níže. A přesně to se dnes budeme snažit napravit…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto vypadá Royal na propagačních snímcích

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

A tohle si přinesete po zakoupení domů – rozdíl je patrný na první pohled (originální velikost zde)

 

Na co budeme fotit

Ještě než se vrhneme na prozkoumávání jednotlivých ingrediencí burgeru, je vhodné si představit výbavu, kterou dnes budeme používat. Tento speciál je primárně určen pro majitele digitálních zrcadlovek. Neznamená to ale, že musíte hned běžet do obchodů a kupovat tu nejmodernější a nejdražší techniku. Většina rad, které si postupně budeme ve dvanáctidílném seriálu uvádět, totiž platí pro focení obecně – využijete je tedy při focení nejen digitální zrcadlovkou, ale také obyčejným kompaktem, nebo dokonce chytrým telefonem.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotografické náčiní od společnosti Nikon

 

Nicméně je pravdou, že obyčejné kompakty či smartphony mohou být v určitých situacích limitující.  Ve speciálu Okem fotoaparátu používáme fotografické vybavení od společnosti Nikon, které se za několik posledních let focení recenzí a akcí pro CZC.cz více než osvědčilo. V tomto konkrétním případě jsme sáhli po fullframovém těle D610 a objektivu Nikkor 24-70MM F2.8G ED AF-S. Jak již bylo uvedeno výše, fotit je možné prakticky čímkoliv – klidně i levnější zrcadlovkou se setovým objektivem.

Na co budeme fotit:

 

Připravujeme scénu

Fotografování jídla se do určité míry podobá pořizování momentek produktů, které jsme si vyzkoušeli již dříve. Tehdy jsme fotili jen s využitím přirozeného světla a odrazné desky. Abychom mohli demonstrovat focení i za jiných světelných podmínek, rozhodli jsme se fotit místo přirozeného světla s umělým.

Proto jsme si uprostřed kuchyně – k nelibosti přítelkyně – vytvořili provizorní mini ateliér. Fotit budeme na obyčejném dřevěném prkénku s bílým pozadím. To bylo vytvořeno z obyčejné čtvrtky, která se dá pořídit v každém papírnictví doslova za pár korun. Stejně levné jsou i zdroje světla. Jde v podstatě o dvě obyčejné lampičky, které jsme vybavili stativy z PET lahví.

Dobře vypadá, pokud jde světlo shora a zboku, protože to imituje pocit opravdového slunce. Aby na snímku nebyly příliš tmavé stíny, umístili jsme druhé světlo přesně naproti. Teoreticky si ale místo druhého světla můžeme vypomoci také odraznou deskou. V každém případě je zdroj světla potřeba ještě změkčit, k čemuž posloužil bílý pečící papír.

Mimochodem bílý pečící papír přijde vhod i v případě, kdy chcete fotit na bílém pozadí. Jednoduše si z roličky odmotáte nekonečné pozadí, které bude sloužit jako podložka burgeru a bude plynule přecházet až v zadní stranu, tedy v pozadí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Provizorní mini ateliér

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Burger budme fotit na dřevěném prkénku s bílým pozadím

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Světla jsme změkčili pomocí bílého pečícího papíru

 

Level 1 – aranžování hranolek

Každý byť jen trochu zkušenější fotograf vám potvrdí, že pro dobrou fotografii jídla potřebujete v první řadě dobré jídlo. Pokud jej mít nebudete, jen těžko vytvoříte povedenou momentku. To je koneckonců jeden z hlavních důvodů, proč fotografové věnují tolik pozornosti aranžování.

Důležité je, aby vše působilo perfektně a pokud možno i co nejčerstvěji. Pokud si ještě vzpomenete na jeden z prvních snímků tohoto článku, který zachycoval Royal tak, jak jsme jej přinesli z restaurace, úplně se to o něm říci nedalo. Svůj podíl na tom měly i povadlé hranolky ledabyle naházené do krabičky.

Je důležité si uvědomit, že u produktových snímků potravin je velká pozornost věnována aranžování. Nevyhnete se přitom ani používání pomůcek. Například my jsme na neposlušné hranolky, které nechtěly držet tvar, vyzráli pomocí obyčejných párátek. Jednoduše jsme jimi hranolky zpevnili a do krabičky úhledně naskládali tak, aby byly připravené na focení.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Před focením museli všechny hranolky ven (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Povadlé hranolky jsme zpevnili pomocí párátek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto jsou hranolky naaranžované zpět v krabičce (originální velikost zde)

 

Level 2 – demontáž burgeru

I když se může zdát nápad s použitím párátek přitažený za vlasy. V praxi se běžně používají při reklamním focení jídla ještě daleko sofistikovanější postupy. Například u již studeného jídla se efekt kouře, který se jinak běžně line z čerstvě ugrilovaného masa, používá cigaretový kouř. Aby jednotlivé ingredience vypadali co nejčerstvěji, potírají se olivovým olejem. Takové jídlo pak na momentce vypadá opravdu k nakousnutí, i když ve skutečnosti by jej nikdo ani nepozřel.

Z řádků výše by se mohlo zdát, že všemožné pomůcky mají za úkol zkreslit realitu. To ale není tak úplně pravda. Na naaranžování focené scény je zkrátka potřeba určitý čas a jídlo tak teplé a čerstvé vždy vydržet nemůže. Něco jiného zkrátka je, když se snažíte pořídit momentku nějakého jídla, které vám zrovna přinesou v restauraci (tomu se budeme ještě věnovat níže), a něco jiného, pokud chcete jídlo proměnit skoro reklamní fotografii.

Vždy by ale mělo platit, že realitu nezkreslujete. To jinými slovy znamená, že nebudete používat ingredience navíc, aby jídlo na snímku vypadalo lépe, ale tyto ingredience nakonec ve výsledném produktu nebudou. A přesně to se může zdát při pohledu na reklamní fotografii burgeru z McDonaldu ve srovnání s realitou.

Pravdou ale je, že v Royalu se skutečně nachází všechny ingredience, které jdou vidět i na poutací fotografii. Akorát s ohledem na množství vydávaných objednávek pracovníci tohoto potravinového gigantu nezvládají každý burger správně naaranžovat. A proto jsme to udělali za ně – pro výsledný snímek jsme přitom použili pouze ingredience, které jsme doslova vypreparovali přímo z útrob burgeru. Jedinou výjimkou byl sýr, který se během příprav na mase rozpustil, a tak jsme jej museli nahradit jiným z naší lednice. Žádné jiné ingredience navíc jsme ale nepřidávali.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto burger na reklamní fotografii nevypadá, je potřeba jej předělat (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pohled na rozebraný burger (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jednotlivé ingredience jsme očistili a oddělili (originální velikost zde)

 

Level 3 – nastavujeme fotoaparát

Burger i hranolky jsou naaranžované, je načase připravit fotoaparát. Abyste mohli v případě potřeby manipulovat s odraznou deskou a například lépe prosvítit popředí momentky, je vhodné umístit fotoaparát na stativ. V takovém případě navíc budou pořízené momentky ostřejší, s klidným svědomím můžete vypnout i optickou stabilizaci.

I když jsou moderní zrcadlovky daleko chytřejší než před lety a jejich automatické režimy toho zvládnou už opravdu vhodně, jídlo se vyplatí fotit spíše na poloautomatické nebo plně manuální režimy. A to hned z několika důvodů.

V automatických režimech se totiž fotoaparáty zpravidla snaží o co nejprofesionálnější vyznění, což zpravidla řeší nastavením co nejnižšího clonového čísla. U tak malého předmětu, jako je burger, na tom zase tolik nezáleží, ale například při focení více potravin najednou by nízké clonové číslo způsobilo, že ostrá by byla jen malá část snímku a zbytek by byl rozmazaný. U kreativních snímků je to žádoucí, ale pokud chceme celý snímek ukázat krásně ostrý, tak ne.  

Obzvláště při focení s umělým osvětlením je potřeba dávat pozor také na vyvážení bílé, často označované zkratkou WB (White Balance). Není nic jednoduššího, než si vyvážení bílé na několika snímcích ještě před finálním focením vyzkoušet. Na displeji zrcadlovky pak hned uvidíte, co je a co není správně. Že je výsledek jasný skutečně okamžitě, jsme se cíleně pokusili zachytit na snímcích níže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)

 

Jdeme fotit…

Vše je připravené, fotoaparát nastavený, můžeme se vrhnout na focení. Jen v rychlosti jedním snímkem připomeňme, jak vypadal Royal ve chvíli, kdy jsme si jej přinesli z restaurace. Sami můžete posoudit, čeho jsme pouhým aranžováním dosáhli – přestože jsme nepřidávali žádné ingredience navíc, pouze jsme ty ukrývající se v útrobách burgeru vystavili na odiv dopředu, rozdíl je to dramatický.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto vypadal burger po přinesení z restaurace (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

A tady je momentka pořízená po naaranžování (originální velikost zde)

 

Při komponování momentek jídla je potřeba vždy projevit trochu kreativity. A je jedno, jestli snímky pořizujete doma v kuchyni v provizorním mini ateliéru, nebo v restauraci zrovna tak, jak vám jídlo přinesou naservírované.

Velmi dobře vypadají momentky jídla, které je možné vyfotit zboku z co nejnižší výšky, jakoby fotoaparát ležel přímo na stole. Jídlo tak působí honosněji. Například polévky a další pokrmy, které na talířích vypadají příliš ploše, je vhodné fotit kolmo seshora směrem dolů k talíři.

Nic nepokazíte určitě ani tím, kdy budete fotit různé detaily z různých úhlů. Právě tak budete moci přednosti pokrmů zvýraznit tak, aby se při pohledu na snímek začali lidem doslova sbíhat sliny. Při focení detailů se určitě nebojte experimentovat s hloubkou ostrosti. Pomocí nižších clonových čísel totiž můžete krásně zdůraznit maso i oblohu a hranolky v popředí nechat jen hezky naznačené – tedy rozmazané, jak je vidět na fotografii níže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Momentky jídla dobře vypadají, pokud jdeme foťákem co nejblíže k desce stolu (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Určitě se ale nebojte experimentovat s úhly pohledu, obzvláště při focení detailů (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Při detailních momentkách využijte i práce s hloubkou ostrosti (originální velikost zde)

 

Kam dál?

Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí speciál Okem fotoaparátu. V jednotlivých dílech čtenářům ukazujme, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor. Doposud jsme vydali:

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (5)

Video ze zákulisí focení

Níže je odkaz na video ze zákulisí focení přímo od McDonald's:Behind the scenes at a McDonald's photo shoot
https://www.youtube.com/watch?v=oSd0keSj2W8

Přední světlo.

chybí vám tam přední a zadní a boční světla. Pokud si dobře pamatuji, tak jídlo se musí fotit s nasvícením ze všech stran aby stín nedělal povadlé přísady.
Zároveň je idáální mit ISO na 100 a F kolem 20. Dlabanec pak vypadá luxusně

Popisky fotografií

Dobrý den,K focení nemám žádné připomínky.. Gramatiku si ale autor mohl nechat zkontrolovat u průměrného žáka 3. třídy.
.....na dřevěném prkénku s bílím pozadím... ? (s jarním?)
Před focením museli všechny hranolky ven? (to šly hranolky po svých?)

Focení jídla

Nejsem odborník na focení jídla, ale co jsem se tak bavil a z toho mála co vím, tak se pro focení jídla a pokrmů obecně jen zřídka kdy používá skutečné jedlé jídlo. Všechno to je naaranžované, protože málo které jídlo je "fotogenické" tak se tomu pomáhá tak by to bylo pěkně naaranžované, barevné, vyvážené. Často si ti, co to jídlo fotí vyrábějí jednotlivé "ingredience" z nejrůznějších pomůcek.
Samozřejmě asi něco jiného je momentka z restaurace, na FB a něco jiného, fotka jídla do jídelního lístku.

Kurz fotografování jídla

Co se mě týká, vcelku nedávno jsem investovala do kurzu fotografování jídla http://tipyjakfotit.cz/masterclass/kurzy/ a dávám 5 hvězd :) Fotí se tam dokonce s profíkem z Hiltonu.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru