Nejrůznější blogy zaměřující se na lahodné pokrmy jsou fenoménem dnešní doby. Zaujmout dokonalými fotografiemi jídla se nesnaží pouze oni, ale například i potravinoví giganti. Navnadit chuťové buňky se budeme snažit i v dnešním článku.
Mohli jsme pro vás napéct mísu plnou řízků, naaranžovat je na talíři společně s oblohou, rozkrájet je a hezky posadit do světla tak, aby se při pohledu na snímky začali všem sbíhat sliny. To by ale nebyla žádná velká výzva, proto jsme se rozhodli zvednout laťku ještě trochu výš a pojmout dnešní speciál o focení jídla trochu netradičně.
Mísa plná řízků? Dnes ne…
Zaměřili jsme se totiž na problém, se kterým se setkal někdy snad každý. Proč jídlo z fastfoodu vypadá na propagačních tabulích úplně jinak než ve skutečnosti? Proto jsme vyrazili do McDonaldu koupit burger zvaný Royal. Při pohledu na reklamní fotografii se skutečně sbíhají člověku sliny. Když si objednávku rozbalí, nepřipomíná Royal z propagačních materiálů ani vzdáleně, jak je vidět na snímcích níže. A přesně to se dnes budeme snažit napravit…
Takto vypadá Royal na propagačních snímcích
A tohle si přinesete po zakoupení domů – rozdíl je patrný na první pohled (originální velikost zde)
Na co budeme fotit
Ještě než se vrhneme na prozkoumávání jednotlivých ingrediencí burgeru, je vhodné si představit výbavu, kterou dnes budeme používat. Tento speciál je primárně určen pro majitele digitálních zrcadlovek. Neznamená to ale, že musíte hned běžet do obchodů a kupovat tu nejmodernější a nejdražší techniku. Většina rad, které si postupně budeme ve dvanáctidílném seriálu uvádět, totiž platí pro focení obecně – využijete je tedy při focení nejen digitální zrcadlovkou, ale také obyčejným kompaktem, nebo dokonce chytrým telefonem.
Fotografické náčiní od společnosti Nikon
Nicméně je pravdou, že obyčejné kompakty či smartphony mohou být v určitých situacích limitující. Ve speciálu Okem fotoaparátu používáme fotografické vybavení od společnosti Nikon, které se za několik posledních let focení recenzí a akcí pro CZC.cz více než osvědčilo. V tomto konkrétním případě jsme sáhli po fullframovém těle D610 a objektivu Nikkor 24-70MM F2.8G ED AF-S. Jak již bylo uvedeno výše, fotit je možné prakticky čímkoliv – klidně i levnější zrcadlovkou se setovým objektivem.
Na co budeme fotit:
Připravujeme scénu
Fotografování jídla se do určité míry podobá pořizování momentek produktů, které jsme si vyzkoušeli již dříve. Tehdy jsme fotili jen s využitím přirozeného světla a odrazné desky. Abychom mohli demonstrovat focení i za jiných světelných podmínek, rozhodli jsme se fotit místo přirozeného světla s umělým.
Proto jsme si uprostřed kuchyně – k nelibosti přítelkyně – vytvořili provizorní mini ateliér. Fotit budeme na obyčejném dřevěném prkénku s bílým pozadím. To bylo vytvořeno z obyčejné čtvrtky, která se dá pořídit v každém papírnictví doslova za pár korun. Stejně levné jsou i zdroje světla. Jde v podstatě o dvě obyčejné lampičky, které jsme vybavili stativy z PET lahví.
Dobře vypadá, pokud jde světlo shora a zboku, protože to imituje pocit opravdového slunce. Aby na snímku nebyly příliš tmavé stíny, umístili jsme druhé světlo přesně naproti. Teoreticky si ale místo druhého světla můžeme vypomoci také odraznou deskou. V každém případě je zdroj světla potřeba ještě změkčit, k čemuž posloužil bílý pečící papír.
Mimochodem bílý pečící papír přijde vhod i v případě, kdy chcete fotit na bílém pozadí. Jednoduše si z roličky odmotáte nekonečné pozadí, které bude sloužit jako podložka burgeru a bude plynule přecházet až v zadní stranu, tedy v pozadí.
Provizorní mini ateliér
Burger budme fotit na dřevěném prkénku s bílým pozadím
Světla jsme změkčili pomocí bílého pečícího papíru
Level 1 – aranžování hranolek
Každý byť jen trochu zkušenější fotograf vám potvrdí, že pro dobrou fotografii jídla potřebujete v první řadě dobré jídlo. Pokud jej mít nebudete, jen těžko vytvoříte povedenou momentku. To je koneckonců jeden z hlavních důvodů, proč fotografové věnují tolik pozornosti aranžování.
Důležité je, aby vše působilo perfektně a pokud možno i co nejčerstvěji. Pokud si ještě vzpomenete na jeden z prvních snímků tohoto článku, který zachycoval Royal tak, jak jsme jej přinesli z restaurace, úplně se to o něm říci nedalo. Svůj podíl na tom měly i povadlé hranolky ledabyle naházené do krabičky.
Je důležité si uvědomit, že u produktových snímků potravin je velká pozornost věnována aranžování. Nevyhnete se přitom ani používání pomůcek. Například my jsme na neposlušné hranolky, které nechtěly držet tvar, vyzráli pomocí obyčejných párátek. Jednoduše jsme jimi hranolky zpevnili a do krabičky úhledně naskládali tak, aby byly připravené na focení.
Před focením museli všechny hranolky ven (originální velikost zde)
Povadlé hranolky jsme zpevnili pomocí párátek (originální velikost zde)
Takto jsou hranolky naaranžované zpět v krabičce (originální velikost zde)
Level 2 – demontáž burgeru
I když se může zdát nápad s použitím párátek přitažený za vlasy. V praxi se běžně používají při reklamním focení jídla ještě daleko sofistikovanější postupy. Například u již studeného jídla se efekt kouře, který se jinak běžně line z čerstvě ugrilovaného masa, používá cigaretový kouř. Aby jednotlivé ingredience vypadali co nejčerstvěji, potírají se olivovým olejem. Takové jídlo pak na momentce vypadá opravdu k nakousnutí, i když ve skutečnosti by jej nikdo ani nepozřel.
Z řádků výše by se mohlo zdát, že všemožné pomůcky mají za úkol zkreslit realitu. To ale není tak úplně pravda. Na naaranžování focené scény je zkrátka potřeba určitý čas a jídlo tak teplé a čerstvé vždy vydržet nemůže. Něco jiného zkrátka je, když se snažíte pořídit momentku nějakého jídla, které vám zrovna přinesou v restauraci (tomu se budeme ještě věnovat níže), a něco jiného, pokud chcete jídlo proměnit skoro reklamní fotografii.
Vždy by ale mělo platit, že realitu nezkreslujete. To jinými slovy znamená, že nebudete používat ingredience navíc, aby jídlo na snímku vypadalo lépe, ale tyto ingredience nakonec ve výsledném produktu nebudou. A přesně to se může zdát při pohledu na reklamní fotografii burgeru z McDonaldu ve srovnání s realitou.
Pravdou ale je, že v Royalu se skutečně nachází všechny ingredience, které jdou vidět i na poutací fotografii. Akorát s ohledem na množství vydávaných objednávek pracovníci tohoto potravinového gigantu nezvládají každý burger správně naaranžovat. A proto jsme to udělali za ně – pro výsledný snímek jsme přitom použili pouze ingredience, které jsme doslova vypreparovali přímo z útrob burgeru. Jedinou výjimkou byl sýr, který se během příprav na mase rozpustil, a tak jsme jej museli nahradit jiným z naší lednice. Žádné jiné ingredience navíc jsme ale nepřidávali.
Takto burger na reklamní fotografii nevypadá, je potřeba jej předělat (originální velikost zde)
Pohled na rozebraný burger (originální velikost zde)
Jednotlivé ingredience jsme očistili a oddělili (originální velikost zde)
Level 3 – nastavujeme fotoaparát
Burger i hranolky jsou naaranžované, je načase připravit fotoaparát. Abyste mohli v případě potřeby manipulovat s odraznou deskou a například lépe prosvítit popředí momentky, je vhodné umístit fotoaparát na stativ. V takovém případě navíc budou pořízené momentky ostřejší, s klidným svědomím můžete vypnout i optickou stabilizaci.
I když jsou moderní zrcadlovky daleko chytřejší než před lety a jejich automatické režimy toho zvládnou už opravdu vhodně, jídlo se vyplatí fotit spíše na poloautomatické nebo plně manuální režimy. A to hned z několika důvodů.
V automatických režimech se totiž fotoaparáty zpravidla snaží o co nejprofesionálnější vyznění, což zpravidla řeší nastavením co nejnižšího clonového čísla. U tak malého předmětu, jako je burger, na tom zase tolik nezáleží, ale například při focení více potravin najednou by nízké clonové číslo způsobilo, že ostrá by byla jen malá část snímku a zbytek by byl rozmazaný. U kreativních snímků je to žádoucí, ale pokud chceme celý snímek ukázat krásně ostrý, tak ne.
Obzvláště při focení s umělým osvětlením je potřeba dávat pozor také na vyvážení bílé, často označované zkratkou WB (White Balance). Není nic jednoduššího, než si vyvážení bílé na několika snímcích ještě před finálním focením vyzkoušet. Na displeji zrcadlovky pak hned uvidíte, co je a co není správně. Že je výsledek jasný skutečně okamžitě, jsme se cíleně pokusili zachytit na snímcích níže.
Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)
Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)
Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)
Ukázka různého nastavení vyvážení bílé při umělém osvětlení (originální velikost zde)
Jdeme fotit…
Vše je připravené, fotoaparát nastavený, můžeme se vrhnout na focení. Jen v rychlosti jedním snímkem připomeňme, jak vypadal Royal ve chvíli, kdy jsme si jej přinesli z restaurace. Sami můžete posoudit, čeho jsme pouhým aranžováním dosáhli – přestože jsme nepřidávali žádné ingredience navíc, pouze jsme ty ukrývající se v útrobách burgeru vystavili na odiv dopředu, rozdíl je to dramatický.
Takto vypadal burger po přinesení z restaurace (originální velikost zde)
A tady je momentka pořízená po naaranžování (originální velikost zde)
Při komponování momentek jídla je potřeba vždy projevit trochu kreativity. A je jedno, jestli snímky pořizujete doma v kuchyni v provizorním mini ateliéru, nebo v restauraci zrovna tak, jak vám jídlo přinesou naservírované.
Velmi dobře vypadají momentky jídla, které je možné vyfotit zboku z co nejnižší výšky, jakoby fotoaparát ležel přímo na stole. Jídlo tak působí honosněji. Například polévky a další pokrmy, které na talířích vypadají příliš ploše, je vhodné fotit kolmo seshora směrem dolů k talíři.
Nic nepokazíte určitě ani tím, kdy budete fotit různé detaily z různých úhlů. Právě tak budete moci přednosti pokrmů zvýraznit tak, aby se při pohledu na snímek začali lidem doslova sbíhat sliny. Při focení detailů se určitě nebojte experimentovat s hloubkou ostrosti. Pomocí nižších clonových čísel totiž můžete krásně zdůraznit maso i oblohu a hranolky v popředí nechat jen hezky naznačené – tedy rozmazané, jak je vidět na fotografii níže.
Momentky jídla dobře vypadají, pokud jdeme foťákem co nejblíže k desce stolu (originální velikost zde)
Určitě se ale nebojte experimentovat s úhly pohledu, obzvláště při focení detailů (originální velikost zde)
Při detailních momentkách využijte i práce s hloubkou ostrosti (originální velikost zde)
Kam dál?
Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí speciál Okem fotoaparátu. V jednotlivých dílech čtenářům ukazujme, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor. Doposud jsme vydali:
- Na výletě v zoo aneb Jak fotit zvířata
- Zaměřujeme objektiv na ty nejmenší
- Hledáme taje nočního města
- Zvěčňujeme dech beroucí tanec hvězdné oblohy
- Jak fotit architekturu ve městě
- Krásy a strasti fotografování krajiny
- Když snímky prodávají, klidně i na bazaru
- Objevujeme krásy makrosvěta
- Krásná dívka a hezké počasí? Jdeme fotit portréty