Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
EVGA GTX 260 – konkurence pro HD4870?

EVGA GTX 260 – konkurence pro HD4870?

Recenze
EVGA GeForce GTX 260 FTW 896MB, PCI-E_1525078384
EVGA GeForce GTX 260 FTW 896MB, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.
EVGA GeForce GTX 260 Superclocked 896MB, PCI-E_886163773
EVGA GeForce GTX 260 Superclocked 896MB, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.

Poslední měsíc se na trhu grafických karet moc neděje. Ceny produktů se nemění, ustálily se. V tomto stabilním období jsme pro Vás připravili test, který aktuálně zajímá možná nejvíce lidí sledujících naše recenze grafických karet – test karty nVidia GTX 260 od vyhlášené společnosti EVGA!

Samo o sobě se zdá být normální, že průměrně každý týden otestujeme jednu kartu a uveřejníme recenzi, ovšem dnes to tak všední nebude. Testy základních verzí karet by byly postačující, ale vyplatí se nám připlatit za OC, TOP či FTW verzi karty? Do srovnání zařadíme i přetaktované modely EVGA GTX 260, abychom měli přehled, kolik nám ono výrobní přetaktování může nabídnout výkonu navíc.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

EVGA GTX 260

Grafická karta nVidia GTX 260 je stavěna do role konkurenční karty pro ATI HD4870. Její cena je podobná, průměrně o pár set korun větší a výkon…výkon? O tom se dnes přesvědčíme.

GTX 260

EVGA GTX 260 SC

EVGA GTX 260 FTW

GTX 280

Čip

GT200

GT200

GT200

GT200

Počet tranzistorů

1,4 miliardy

1,4 miliardy

1,4 miliardy

1,4 miliardy

Takt jádra

576 MHz

602 MHz

666 MHz

602 MHz

Takt pamětí

1998 MHz

2052 MHz

2214 MHz

2214 MHz

Velikost paměti

896MB GDDR3

896MB GDDR3

896MB GDDR3

1GB GDDR3

Takt jednotek

1242 MHz

1296 MHz

1404 MHz

1296 MHz

Počet jednotek

192

192

192

240

ROPs

28

28

28

32

TMUs

64

64

64

80

Šířka sběrnice

448bit

448bit

448bit

512bit

Abychom si řekli ještě něco málo o samotné grafické kartě. GTX 260 vychází z modelu GTX 280, od kterého se liší menší hodnotou všech technických položek. V základní verzi má GTX 260 nižší takt o 26MHz na jádře a 216MHz na GDDR3 pamětech. Velikost samotné paměti je 896MB místo 1GB. Zmenšen byl počet jak výpočetních jednotek (z 240 na 192), tak i ROPs a TMUs (viz tabulka). Stejná nezůstala ani šířka sběrnice a byla použita 448bit místo 512bit.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Schéma složení čipu GT200

Díky složitosti výroby velkého jádra GT200 s 1,4 miliardami tranzistorů se tvrdí, že čipy GTX 260 jsou částečně nepovedené GTX 280 a deaktivovanou částí jádra podle potřeby (až na hodnoty dané specifikací). Co je na tom pravdy a jak to opravdu při výrobě funguje, oficiálně nezjistíme. Stanovená cena základní verze GTX 260 je aktuálně 299 dolarů, tedy necelých 5100,-Kč při kurzu 17kč/dolar, což zatím moc neodpovídá cenám v ČR. Karta podporuje GPGPU technologie a systém CUDA, stejně tak jako fyzikální model PhysX. Do projektu distribuovaných výpočtů se můžeme zapojit s již podporovaným Folding&Home.

Představení

Na testování jsem obdržel EVGA GTX 260 ve třech provedeních – základním GTX 260, GTX260 SuperClocked (SC) a GTX 260 ForTheWin (FTW). Fotodokumentace vznikla ze základní verze. Verze přetaktované mají naprosto stejné krabice, i karta je stejná, obsahují pouze přidaný nápis dle modelu.

Balení a příslušenství

Krabice karty je obalena průhlednou elastickou fólií. Odstraníme ji a nalezneme další ochranu proti neoprávněnému otevření – nařezanou lepenku, která se při otevření krabice roztrhá na kousky a poznáme tak, zda už někdo krabici po výrobě otevřel.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Krabice s kartou

Krabice je tradičních průměrných rozměrů, akorát tak, aby se do ní karta vešla. Nevyniká přehnanými grafickými explozemi, dává spíše na osvědčení decentní vzhled, který i já oceňuji. Společnost EVGA se může podle potisku chlubit prvenstvím ve výrobě grafických karet s čipy nVidia.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní pohled na krabici

Zadní strana krabice nám vysvětluje, co vše karta umí a také, jaké příslušenství u ní najdeme. Velmi vhodným vylepšením u renomovaných výrobců je okénko, kde vidíme, že si opravdu kupujeme to, co chceme. Uvidíme v něm identifikační štítek nalepený přímo na chladiči grafické karty (fotka krabice je bez karty uvnitř).

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celá krabice

Na zeleném informačním štítku můžeme vidět kousek zmiňovaného pojištění proti předčasnému otevření – roztrhávající se lepenku. Více není potřeba komentovat. Podívejme se ještě na příslušenství.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Je poměrně malé, ale obsahuje vše, co bychom teoreticky mohli potřebovat. Barevný manuál a instalační CD je spolu s Quick Guide příručkou v tvrzeném papírovém obalu. Balení obsahuje toto příslušenství:

• Instalační CD s aktuálními ovladači (verze 177.41), programy, taktovací utilitu a .pdf manuály

• Redukce DVI na D-Sub

• 2x redukci napájení z 2x molex na 6pin PCI-E

• Barevný papírový manuál

• Rychlou příručku pro zapojení (Quick Guide)

Grafická karta – EVGA GTX 260

Stejně jako všechny vyrobené karty série GTX 2xx, je i tato referenčního vzhledu. Rozdílem je pouze polepení chladiče, které je u každého výrobce jiné.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

EVGA GTX 260

Nejprve se zastavím u samolepek na kartách. Většina karet nVidia (a i některé ATI), které mi prošly rukou, má ten problém, že polepení je na nich nekvalitní, odstává a to i hned po rozbalení. Na EVGA GTX 260 je to vidět při výškovém přechodu na chladiči u ventilátoru a na horním okraji. Je to malá vada na kráse, ale už jsem to zmínit musel, kazí to dojem z kvality.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní průduchy pro nasávání vzduchu

Celá karta měří stabilních 27cm. Má dvouslotový chladič, který se skládá ze dvou částí. Zadní s pasivním chladičem uvnitř a přední s ventilátorem. Bez zatížení je při otáčkách okolo 700 za minutu poměrně tichý, při zatížení pak hlučí dost, avšak ne více než ostatní modely. Ventilátor v přední části nasává vzduch a prohání ho chladičem až do zadní části, kde se vyfukuje ven ze skříně.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana karty

Na zadní straně karty se nalézají tří výstupy. Dva digitální DVI a jeden kompozitní. U každé nové karty musím zdůraznit, že je škoda absence výstupu HDMI. Z horní mřížkované části je vyfoukáván teplý vzduch ven.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Napájecí 6pin konektory

Zásobování karty potřebnou energií je stejně jako u HD4870 řešeno dvěma přídavnými PCI-E 6piny v přední části karty na boku. Použito je samozřejmě nové rozhraní PCI-E 2.0 pro přísun až 150W přímo ze slotu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Konektory pro zapojení SLI

SLI konektory se nalézají pod gumovým krytem na hraně, v zadní části karty.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Informační štítek se sériovými čísly

Na boční straně se nachází štítek se sériovými kódy karty. Nalezneme název modelu, čísla výrobku a také typ nahraného BIOS. Nikoho nepřekvapí, že se karty vyrábějí v Číně.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana karty

Na zadní straně máme bílý štítek, který je vidět ještě před rozbalením v okénku krabice. Mřížovaná část ve středu je pouze částečně děrovaná, v některých částech celistvá. Polep je ohnivý, povedený.

Nastavení – informace o kartě po zapojení

Informace jsem opět získával především z programu GPU-Z. Tentokrát uvedu screeny od všech tří testovaných karet, abyste reálně viděli rozdíly, které jsem uvedl v tabulce.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Informace o EVGA GTX 260 z GPU-Z 0.2.6

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Informace o EVGA GTX 260 SC z GPU-Z 0.2.6

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Informace o EVGA GTX 260 FTW z GPU-Z 0.2.6

U nejsilnějšího modelu GTX 260 FTW jsou takty už velmi vysoko. Oproti základní verzi je o 90MHz na jádře, o 108 (216) MHz na pamětech a o 162MHz u výpočetních jednotek více. Karty nesou 896MB GDDR3 paměti a mají 192 výpočetních jednotek.

Testovací sestava a nastavení systému

Testovací sestavu jsme oproti minulým testům nijak neměnili, zůstává stále stejná – výkonná, ale ne cenově nedostupná. Celková pořizovací cena by (pokud bereme v úvahu zapojení tradiční HD3850 512MB) v e-shopu nepřesáhla dvacet tisíc korun (nepočítáme monitor).

Procesor

Intel Core 2 Quad Q9300 (2.5GHz)

Chlazení

Thermalright Ultra-120 eXtreme + 120mm Tt fan

Základní deska

ASUS P3E X38

Operační paměť

Corsair 2x2GB DDR II 800MHz DHX CL5

Grafická karta

Dle testu

Pevný disk

Western Digital Caviar SE16 - 640GB SATA II

Zdroj

Corsair Power Supply HX520 520W

OS

Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Monitor

HP w2408h 24“ max. 1920x1200

Změněna byla pouze základní deska, zůstal jsem ale u chipsetu Intel X38, takže výsledky budou stejné. Paměti běželi na časování 4-4-4-12 (2.2V).

Způsob testování

Testování probíhá ve třech herních rozlišeních. Maximální je 1920x1200, střední 1680x1050 a nejnižší 1280x1024. Větší rozlišení nemá smysl, neb jsou testy tvořeny na praktické porovnání pro běžné uživatele.

Nastavení úrovně detailů je vždy specifikováno i s postupem měření u každé hry. Detaily a vyhlazování byly voleny podle celkové náročnosti vzhledem k dalšímu testování i méně výkonných grafických karet. I tak jsem velmi často použil nastavení maximální. Vyhlazování AA nebo AF jsem volil pouze podle možností ve hře a nevynucoval jsem ho přes nVidia nebo ATI ovladače, neb to většina z normálních uživatelů také nedělá. Hry jsou řazeny abecedně. Všechny hodnoty FPS jsou měřeny pomocí programu FRAPS. Sedm her je s použitím DX10, devět s DX9. Pro lepší orientaci jsem v grafech zvolil označení ♦ pro aktuálně testovanou kartu (-y).

Použité ovladače:

GTX 260 – ForceWare 177.41

3DMark 2006

Nejznámější grafický benchmark vyžadovaný uživateli v každé recenzi grafických karet. Jeho výsledky nejsou vhodné pro určení výběru grafické karty ke koupi. Výsledky uvádím pouze ze zajímavosti.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celkový výsledek ovlivňuje i použitý procesor, což je další prvek v nemožnosti porovnání s ostatními uživateli. Abych dokázal pradivost tvrzení o vlivu procesoru, zkusil jsem testovací Q9300 přetaktovat na 3GHz a změřit výsledek. Celkově karta dosáhla součtu 12729, přičemž SM2.0 Score bylo 4791 a SM3.0 Score 5740.

Assassin`s Creed (DX10)

Datum vydání hry

Duben 2008

Typ hry

Akční

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Běh od studny k hradu a běh od hradu ke studni, první lokace ve hře

Počet testování FPS

4 (2x2)

Použitý patch

Verze 1.01 (DX10.1) pro karty ATI a verze 1.02 (bez DX10.1) pro karty nVidia

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Bioshock (DX10)

Datum vydání hry

Srpen 2007

Typ hry

FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Průběh po dobu 35 sekund celou silvestrovskou restaurací s bazénkem, lokace před prvním setkáním se sestřičkou (Little Sister)

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních, 4xAA, 4xAF

Způsob testování hry

40 sekund aktivního hraní mise „Shock and Awe“ – ostřelování pozemních jednotek Al-Asada ve městě z vrtulníku

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.6

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Call of Juarez (DX10)

Datum vydání hry

Květen 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

30 sekund běhu od chaty místního šílence k mostu přes řeku

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1.1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

Datum vydání hry

září 2007

Typ hry

RTS (Real-Time Strategy)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Verze 2.301

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Crysis (DX10)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na „High-Vysoká“ bez AA ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Běh po dobu 30 sekund u pobřeží přes velitelství Korejců

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.2.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

F.E.A.R.: Perseus Mandate (DX9)

Datum vydání hry

Únor 2008

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Verze 1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (DX9)

Datum vydání hry

Červen 2007

Typ hry

Akční/taktická

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, AA, 16xAF

Způsob testování hry

Běh po dobu 30 sekund v první misi skrz vesnici

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.05

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hellgate: London (DX10)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

RPG (Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na high, detaily zapnuty, AA

Způsob testování hry

Reálné hraní, zabíjení zombií v mapě Tottenham Court Road

Počet testování FPS

5-6

Použitý patch

Verze 1.2

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Mass Effect (DX9)

Datum vydání hry

Červen 2008

Typ hry

FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, AF

Způsob testování hry

Běh po dobu 40 sekund v terénu od skal k základně na Eden Prime

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Datum vydání hry

Září 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum

Způsob testování hry

Měření FPS při tréninku seskoku padákem, měřeny 3 seskoky

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.3

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Need for Speed: ProStreet (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

Závodní

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 8xAA, AF

Způsob testování hry

Tréninková jízda bez protivníků po dobu 45 sekund na trati Nevada

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

TrackMania Nations Forever (DX9)

Datum vydání hry

Duben 2008

Typ hry

Závodní

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum kromě Bloom a rozostření, 8xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Patch 1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum

Způsob testování hry

Měření přímo při hraní první mapy v single-player kampani

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.2

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

World in Conflict (DX10)

Datum vydání hry

září 2007

Typ hry

RTS (Real-Time Strategy)

Náročnost na systém

Vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na profil „High-Vysoká“, 2xAA, 2xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

2

Použitý patch

Verze 1.008

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Datum vydání hry

Říjen 2007

Typ hry

Akční RPG (Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Běh po dobu 50 sekund po nádvoří hradu na začátku hry

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.3

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spotřeba systému

Spotřeba grafické karty, respektive celého PC je v dnešní době důležitá. Neřekl bych, že rozhoduje 10 nebo 20W, ale pokud je spotřeba grafiky v klidu o více než 25W vyšší než u srovnatelné karty, dá se hovořit o velkém plusu. Spotřebu v klidu (idle) měřím bez zatížení ve Windows. Maximální spotřebu v zátěži měřím u náročné scény ze začátku hry Bioshock, kde se objevuje oheň i voda najednou.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Minimální spotřeba byla u všech tří testovaných karet v podstatě stejná. Jeden či dva watty jsou spíše chybou měření, a proto uvádím hodnotu jednu. 132W spotřeby celé sestavy je oproti 153W u HD4870 OC velmi dobré číslo. U spotřeby v zatížení již uvádím karty všechny, neb čím víc je karta přetaktovaná, tím větší má spotřebu. GTX 260 se v základní verzi pohybuje okolo HD4870 OC, při přetaktování si pak vezme o málo více.

Teplota

Teploty odebírám z programu GPU-Z verze 0.2.6. V programu se nachází teplot GPU více. U karet nVidia beru první teplotu „GPU Temperature“ a u karet ATI jedinou hodnotu „GPU Temperature“. Celkově jsou teploty nižší díky stále otevřené skříni bez bočnice, ale ta je otevřená stejně u všech testovaných karet. Jediný menší nedostatek je neklimatizovaná místnost, kde se teploty mění v závislosti na teplotách venku. Při vedrech je teplota až 28°C, při letních deštivých dnech okolo 25°C. Tři stupně Celsia tedy můžeme brát jako možnou výchylku. Maximální teploty jsou odebírány při zatížení programem ATI Tool. Minimální pak v klidu při běhu Windows Vista.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Teploty karty v zatížení závisí na jejím stupni přetaktování. Ovšem základní i nejvíce přetaktovaná edice jsou na výdej tepla podobné, s rozdílem pouze 3°C a zařazují se tak mezi HD4870 OC a 9800GX2. Referenční chladič všech tří karet je stejný, zřejmě i GTX 280 má ten samý, vzhledem k výsledným teplotám.

Hlučnost

Měření hlučnosti probíhalo subjektivně dle mého ucha. Na stupnici od 1(ticho) do 10 (lux) porovnávám grafické karty při zátěži ve hrách a v klidu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V klidu běží ventilátor na všech kartách na 40%, tedy 700 otáček/min., v zátěži je to pak podle teploty jádra. Základní verze měla otáček v zátěži 900 (51%), verze FTW necelých 1000 ot./min. (58%). Bez zatížení je karta lehce slyšitelná na úrovni ostatních, v zátěží pak docela hučí, což se ale opět neliší od karet, které jsme do teď testovali.

Minimální FPS

Minimální počet snímků je u her velmi důležitý. Průměrná hodnota může být třeba 45FPS, což na hraní bez sekání plně stačí, ale pokud je u průměrných 45FPS minimálních 15FPS, pak už se o hratelnosti dá pochybovat. Hodnoty uvedu v tabulce i s barevným označením, které je lehce nadneseno realitě – s minimální hodnotou 29FPS si zahrajete dobře, ale já ji už beru jako mezní pro červené označení. Je to z důvodu netestování těch nejnáročnějších lokací ve hrách a z důvodu, že každý nemá takovou sestavu, jako je ta testovací. Dávám tím výsledkům větší vůli. Takže ani červených políček se bát nemusíte, pokud nejdou pod 20FPS.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

LEGENDA:

Tmavě zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá (80 FPS a více)

Světle zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá až na možné výjimky (40-79 FPS)

Oranžová = hra je v daném nastavení stále dobře hratelná, ale může nastat občasné sekání (30-39 FPS)

Tmavě červená = hra je v daném nastavení špatně hratelná, propady FPS jsou takové, že sekání je časté, ne-li stálé (1-29FPS)

Minimální FPS jsou občas méně přesné, ale svou výpovědní hodnotu mají. U většiny se výsledky podobají HD4870. Do grafu minimálních FPS není zařazena hra Company of Heroes: Opposing Fronts, neb hodnoty minimálních FPS dosahují v benchmarku i hodnoty 0.

Souhrnné grafy

U porovnávání souhrnného výkonu uplatňuji metodiku nejvýkonnější karty. U každého rozlišení v každé testované hře má nejvyšší hodnota dosažená jakoukoli kartou přiřazeno hodnocení 100%. Od toho se odvíjí nižší procenta ostatních karet, které dosáhly výsledku horšího. Po propočítání všech výsledků procenta sečtu. Grafická karta s nejvíce body je ta celkově nejvýkonnější a počítáme s jejím součtem procent jako se základem (100%=nejvýkonnější). Podle porovnání procent dalších karet s procenty karty nejvýkonnější se pak odvíjí jejich celkový procentuelní výkon oproti nejlepší kartě.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výsledky v nejnižším rozlišení jsou překvapivé. Netaktovaná GTX 260 dotírá na lehce přetaktovanou HD4870. Nejsilnější GTX 260 FTW pak získává velmi hezkých 91,3% výkonu 9800GX2. V tomto rozlišení je rozdíl mezi základní verzí GTX 260 a nejvíce přetaktovanou něco přes 5%. Osobně mi to nepřijde moc, ale to je subjektivní.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ve středním rozlišení pro monitory 20-22“ se výsledky mění. Základní GTX 260 už nepodává tak dobrý výkon oproti HD4870 OC, ta je naopak lehce lepší než EVGA GTX 260 SC. Model GTX 260 FTW si vede dobře, ale už je pod 90% výkonu nejsilnější karty. I tak se ale jeho náskok oproti základní verzi zvýšil na necelých 7%.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nejvyšší rozlišení přineslo další celkový propad GTX 260 a SC verze. Jako konkurenčně sobě rovné beru GTX 260 SC a HD4870 OC, obě karty mají jen o málo zvýšené takty z výroby. Jejich souboj se v průběhu zvyšování rozlišení velmi mění a u 1920x1200 je lepší HD4870 OC, a to o 3.4%. Verze GTX 260 FTW si drží náskok, který by byl při otestování zatím nejvýše přetaktované HD4870 na trhu (Asus) jistě překonán. Přesvědčíme se o tom v dalších recenzích.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celkově ve všech rozlišeních je výkon nVidia GTX 260 velmi dobrý, srovnatelný s HD4870, která vede opravdu jen o málo. Jako velmi dobrou koupi za aktuální peníze považuji přímo model EVGA GTX 260 FTW, jehož výrobní přetaktování pomůže k 7% výkonu navíc a podle mého kusu nejsou jeho takty ještě konečnou.

Cena a porovnání cena/výkon

V posledním týdnu se v našem e-shopu ceny GTX 260 velmi snížili, pokud mluvím o kusech od společnosti EVGA. Aktuálně jsou jedny z nejlevnějších a v akci (zelené zvýraznění v e-shopu) je model SuperClocked, jehož cena je skvělá, srovnatelná a často nižší než u HD4870!

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Chtěl bych také upozornit na výprodeje karet 9800GX2, neb model od EVGA stojí 6200,-Kč a pokud se podíváte do tabulky, tak je to aktuálně, co se týče výkonu, nejlepší karta ke koupi v segmentu nad 5000,-Kč.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V porovnání poměru cena/výkon vychází nejlépe HD4850, což je pochopitelné, méně výkonné karty nižšího segmentu trhu mívají poměr nejlepší. S nynější cenou před vyprodáním se na HD4850 velmi dotahuje 9800GX2. Pokud jste tedy o výkonné kartě nVidia na dvou PCB přemýšleli, teď je ta správná chvíle ke koupi. Dnes testované karty se drží průměru, za vyšší výkon si musíte o trochu více připlatit, ale to je běžné. Nesmyslnou koupí je karta GTX 280, která by musela jít s cenou pod 8000,-Kč, aby se vyplatila.

Klady a zápory

EVGA 260 GTX (SC, FTW)

+

-

Výkon v nižších rozlišeních

Vyšší cena (FTW)

Dobrá cena (SC)

Výkon ve vyšších rozlišeních

Spotřeba v klidu

Teploty

Po snížení cen je EVGA 260 GTX opravdu velmi dobrou koupí. Má velmi dobrý výkon ve všech rozlišeních, v těch nižších lepší než ve vyšších, spotřeba v klidu je výborná a teploty se drží pod 80°C. Zápor je pouze cena nejvíce přetaktovaného modelu FTW a menší výkon (pár procent) základní a SC verze ve vyšším rozlišení.

Celkové hodnocení

V dnešní recenzi jsme si představili grafickou kartu nVidia konkurující kartě ATI HD4870 – EVGA 260 GTX (SC, FTW). Souhrnné poznatky z testování jsou:

Výkon – je velmi dobrý. Plně a úspěšně konkuruje modelům ATI, a to i cenově. Verze FTW dosahuje 90% výkonu 9800GX2, která je aktuálně velmi levná a doprodává se. Před HD4870 OC má GTX 260 FTW náskok 4%, základní verze zaostává o procenta 3.

Provozní vlastnosti – karta má maximální možnou délku pro zapojení do middletower skříní. Napájení 2x6pin je nutné zapojit, 150W z PCI-E slotu nestačí. Teploty jsou s referenčním chladičem velmi dobré, povětšinou nepřesahují 75°C. Hlučnost ventilátoru je podobná ostatním konkurentům.

Cena – ceny šly za poslední týden velmi dolů, u karet EVGA byly upraveny skutečnosti. Mít 6000,-Kč a chtít si vybrat novou kartu, rozmýšlení by bylo opravdu složité. nVidia i ATI mají nabídku v tomto segmentu velmi dobrou.

Celkový verdikt – všechny modely karet EVGA GTX 260 mohu vřele doporučit. Speciálně pak EVGA GTX 260 SC, jejíž cena je v akci pod 6000,-Kč.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (89)

N1

Super testít Tomáši, dostáváš 1 podtržená!!

@Majklos88: Take souhlasim,hlavně pořádná značka karet EVGA to take oceňuji.

@DJSTUDIO: Ano tak ták.Hodně povedený test,to se musí nechat.Tomáš prospěsl:D:D:D.za +1*.Nice

@michal tomastik: tento test se opravdu povedl. taky dávám 1* :) sice je pro mně celkem k ničemu když na takovou kartu nemam poenize :D ale rád se podívám na takové zajímavosti :)

@mikihans: Stejný názor. Velice povedená recenze karty, díky za projevenou snahu o nás zákazníky :DD viva CzC

@mikihans: Dobrý den,všem děkuji, také je za tím docela práce, testoval jsem vlastně tři karty namísto jedné jako vždy. K tomuto komentáři jen to, že také nenakupuji karty nad 4000,-Kč, protože je to podle mě zbytečné. Ale zase někdo má peníze i na dražší karty, tak proč ne.

@Tomáš Hort: taky mam tedka doma jendu HD4850 a zjistuju ze si na tom zahraju vsechno na max :) a to me prisla na 3 tisice takze luxus a jeste pasivne chlazena

@stratos.: To si zahrajes, ale urcite nebudes mit tolik FPS jako tato karta:D

@Himer: Samozrejme mysleno kartu na taktech (666/2214 MHz, OC primo od vyrobce.) Nebavme se o cene, ale o recenzi:D

@Himer: na momentalni hry to staci i v 1920x1200. AZ vyjdou novy pecky v podobe Fallout 3, Far CRY 2, Crysis Warhead apodobne uvidime co pak koupim. Mozna vemu nakou HD4870 1GB a poradne ji nataktuju. Zatim me nic nenuti

@stratos.: jj: Pozdeji nebude spatna volba, nejaka dvojcipovka. Dnes je opravdovej zabijak HD 4870 X2:D Dobre si vede i v testech, je vychytanejsi nez HD 3870 X2!!!

@Himer: jj HD4870X2 to ma velice dobre vyresene a uz dokonce tak dobre ze v nekterych aplikacich se pamet scita tj celych 2GB coz u HD3870X2 neslo.

Co testy se zapnutym AA+ANISO?

chtelo by to jeste testy se zaplym AA+ANISO tj 4xAA+16xANISO a 8xMSSA+16xANISO.Hlavne majitele mensich monitoru (19" 1280x1024) kde je male rozliseni by tohle ocenily protoze tam se AA vyuziva nejvice.

@stratos.: Dobrý den,většina her má zaplé vyhlazování, některé z důvodů velké náročnosti ne. Test je stavěn pokaždé stejně, všechny karty mají stejné podmínky. Mimo jiné, každá hra má jinou možnost nastavení vyhlazovaní, některé nemají vůbec, ale nastavuji u nich vše, co jde na maximum. Nastavením Vámi požadovaného vyhlazovaní (zřejmě myšleno přes ovladače, ne ve hře) není vhodné, neb testy jsou tvořeny pro co nejšírší skupinu lidí a 99% z nich ani neví, že něco takového jde. Celkově tedy můžeme říct, že hry mají nastavené vyhlazovaní poměrně často až na maximální hodnotu, a proto není důvod testovat je na hodnoty, které u nich za běžných okolností nastavit nemůžeme.

@Tomáš Hort: stějně záleží jak tvůrci nějaké hry vytvoří detaily můžeme mít nejvýkonější kartu na světe ale stejně nám bude na nic když hra má detaily která potřebuje pro maximální detaily graf.kartu s 256Mb. a tyky jak monitor dokáže vykreslovat.

@stratos.: Musim souhlasit, na me 19" se neda bez 4xAA hrat, je to pak zubate, idealni je 8xAA... U 22" uz je to lepsi, vic jak 4xAA neni potreba a od 1920x1200 se da hrat bez AA... A AF bych vzdy daval 16x - neni to tak narocne a hodne to zlepsi obraz, AF davam vzdy na maximum...

@SirIndy: presne ja mam taky AF zaple natvrdo v CCC furt. a 4xMSSA taky pripadne u her co to dovoli davam i 8xMSAA ono i na mem 24" poznam rozdil mezi 0xAA 4xAA + 8xMSSA opravdu hned. Dyztak navrhuji davat dodatecne jeden graf celkoveho vykonu ve vsech hrach s Maximalni moznou kvalitu obrazu tj AA+ANISO. Tohle zavedli uz i na PCT a EXTRAHW prvni kdo s timhle zacal je myslim computerbase tam to dovedli skoro k dokonalosti jejich perfomance ratingy pro kazde rozliseni a nastaveni zvlast sou uz legendarni :)

@stratos.: Verim, ze poznas rozdil mezi 0xAA a 4xAA ale mezi 4xAA a 8xAA na 24" monitoru? Tak to mas asi hodne dobrej zrak :)

@SirIndy: v nekterych hrach kde je hodne hran to poznam hned. Ono MSSA je nejlepsi rezim co muze AA mit a 4xAA tim delanej neni proto tak velkej rozdil. Ono mezi obycejnym 8xAA ktere umeji treba nvidie a kvalitnim 8xMSSA co umi ATI je dost velkej rozdil.

@stratos.: Aha, tak proto, ja mel do dneska nVidii 6800GS, dnes mi prisla taktla HD 4870...

@SirIndy: hned vyskousej 8xMSSA a uvidi ten rozdil v kvalite.

@stratos.: A pak schválně zkus porovnat kvalitu a intenzitu barev ve hře. :) nVidie mi přijdou vyblitý.. nevim čim to, ale prostě to tak je..

@YMIR: jj nvidie maj barvy takjovy nevyrazny uz si na to stezovalo vic lidi co preslo z ATI na Nvidii.

@stratos.: Dobrý den,s tím musím souhlasit. Obraz mi někdy na nVidia kartách připadá bledší, s menší barevností. Postřehnu to ale pouze při přechodu v testování z nVidia na ATI kartu. Tím chci napsat, že jinak to nepřijde. Tuším, že to asi není meřitelné, takže s tím moc neudeláme.

@Tomáš Hort: je to dano tim ze nvidie se soustredi hlavne na 3D. Proste kdo chce nejlepsi 2D obraz bere MATROX kdo nechce moc utratit za Matrox a hraje i hry at veme ATI. Tam dostane jak kvalitni 2D i vykony 3D.

@Tomáš Hort: Nastavení sytosti barev je individuální věc a dá se snadno nastavit v SW dodávaných s GK. Někteří výrobci dávají v základním nastavení přednost reálným barvám, někteří přidávají na sytosti, což vypadá lépe, ale pokud chcete pracovat třeba s fotografiemi, tak budete překvapeni rozdílem mezi tím, co vidíte na obrazovce a co vyleze z tiskárny.
Není ovšem problém si vytvořit různé barevné profily a mezi nimi přepínat.

@Anonymní uživatel: bohuzel ani doladenim nedosahned kvality Matroxe nebo ATI mam to overeno kdyz sem mel doma kdysi 7900GTX hroznaj 2D obraz, Kamos tedka vzal GTX280 a 3 dny ladil barvy predtim mel ATI a stejne to nevyladil a jeste si stezuje na to ze DVD ripy maji horsi obraz nez u ATI.

@Tomáš Hort: zdravím, přesně tak, taky jsem si koupil ntb s Nvidii kvuli vykonu a ten rozdil je velky. ATI hezky syty, radost se na to dívat. Trochu mě mrzí, že jsme nevzal s ATI

@stratos.: Co je to za nesmysl srovnavat obycejny AA s vylepsenym AA konkurence. Kdyz uz, tak s QCSAA nvidie, kterej je standard uz od vzniku ge8.

GJ

Pěkná recenze.

@Galager: Tak tak, přímo moc hezká :)
Výborné je především to srovnání hratelnosti (minimální FPS).
Jen tak dál ;)

@StepanMatl: Pěkná recenza a nakonec mě překvapily ty ceny! Jsem rád že si je tam aspoň dal...

@p3pino: Dobra recenze o dobrych grafikach za slusnou cenu...chvalim a dekuju za info.

SUper

Skvělá recenze, těžko někde seženete tolik grafů a informací. Tleskám autorovi ;)

@FrankieCZE: Svěle udělaná recenze

@FrankieCZE: přidávám se

Pěkné..

..ale háček je v tom, že se to fakt hodně hřeje, možná kdyby se sehnal jinej chladič, ale netušim jak je na tom situace s jinejma chladičema (teda kromě "vodních" verzí GTX280 za pěkně jetý ceny). Co sem zaregistroval od lidí co maj tyhle SSC apod. karty, tak sem tam nějaká umře na přehřání, nebo minimálně přestane fungovat na tej frekvenci co je nataktovaná. Řek bych, že eVGA stejně jako výrobci ostatních přetaktovanejch nVidií by měli myslet taky na to, že při taktování je třeba lépe chladit a ne tam cpát referenční chladiče.Recenze jinak dobrá.

@YMIR: Dobrý den,jak vidíte v grafu teplot, ani FTW verze se nijak nepřehřívá. Teploty mě překvapily. Ani při zatížení se FTW nedostane k 80°C a má pouze o 3-4°C více než základní verze. 280GTX má už vyšší teploty směrem k 90°C. Máte přímo případy kdy přetaktovaná karta lidem úplně odešla v krátké době?

@Tomáš Hort: ted jenom jestli tyhle teploty nejsou na ukor vyssich otacek vuci referencnim :)

@stratos.: Dobrý den,hodnoty mám uloženy, uvedu teploty a stav v zatížení:GTX 260 - 74°C - 908 otáček za minutu = 52% max.otáček
GTX 260 SC - 75°C - 905 otáček za minutu = 52% max.otáček
GTX 260 FTW - 77°C - 992 otáček za minutu = 58% max.otáčekZ toho vyplývá, že FTW verze má o 100 otáček/min. při zatížení více, což eliminuje teplotu maximálně o stupeň až dva (můj odhad). Větší hlukový projev sem nezaznamenal. I tak si myslím, že pokud má GTX260 stejný chladič jako GTX280 (a že to tak vypadá, i když dovnitř nevidíme), tak jsou teploty v pořádku, neb právě GTX280 je má o +-10°C vyšší.

@Tomáš Hort: ok diky za info

@stratos.: Stačí si pročíst fora u těhle grafik, většina OC GTX260/280 má dost potíží a omlouvam se, ale teplota GPU 80°C mi nepřijde ok.:D Moje 3870 s chladičem od ASUSu má v klidu 36°C a v burnu maximálně 60°C. :)Topení do kompu ještě nepořizuju, díky. :) S těmahle grafikama bych uvažoval jen s vodním chlazením, koukal sem na vodní bloky a sehnat jdou, akorát ta cena se pak zvedne tak o cca 2-3k kč. Přitom bych řek, že nějakej slušnej heat-pipe chladič by též pomoh..

@YMIR: Ještě bych dodal, že poměrně nedávno vyplavala na povrch taková zprávička, že většina GPU nVidie je vadná díky pájce co používaj.. tudíž může většina jejích GPU havarovat prakticky kdykoliv.. a právě vysoký teploty tomu pomáhaj..

@YMIR: ano to s tou pajkou je znamo. Nvidie si tuhle chybu uvedomila a presla na stejnou pajku co pouziva ATI ale to az pred mesicem tj vsechny karty vyrabene rok a pul trpej touto vadou. Sem zvedav jak to nvidie vyresi protoze vyrobci Notebooků uz sou celkem nervozni z tech vyssich reklamaci.

@stratos.: Ale když jde o takovou vadu jaktože si toho nevšimli už před tím ? Neměli to nějak testovat, stresový test nebo tak něco ? Co se může stát nejhoršího ( zničí se GK? celý počítač? vyhoří barák? ) ...

@FrankieCZE: Ale ne! Jde o "lepidlo" kterým drží čip v pouzdře. Problém je v tom, že má jinou tepelnou roztažnost a tak při zahřívání čipů dochází k zvýšenému mechanickému napětí, které v některých případech vede až k poškození čipu.
Takže v nejhorším případě začne GK zlobit a "odejde". Požár nehrozí ;-(

@Anonymní uživatel: Díky, i tak bych šel radši k ATI ;)

@FrankieCZE: Jenom na doplnění. GTX 260 se tyhle problémy tolik nedotýkají, protože běhají na nižších frekvencích a tak méně topí.
Obecně se dá říct, že ty nejvýkonnější grafiky hodně topí a dost spotřebují a je jedno, jestli jsou od ATI nebo NVidie.
Nové NVidia grafiky jsou ve srovnání s ATI na tom výrazně lépe ve 2D a mají lepší stock chladiče. Spotřeba a teploty ve 2D jsou sice zajímavé pro naši peněženku, ale pro spolehlivost a výdrž karet je rozhodující 3D a tam jsou na tom podobně.

@YMIR: Dobrý den,nevím co máte všeobecně s těmi teplotami. U nVidia Vám 80°C nevyhovuje a u HD4850 a HD4870 Vám 85-90°C nevadí? Se starší řadou je to jasné, tam jsou teploty níže, vcelku logicky.

@Tomáš Hort: To jste mě nepochopil, mě takhle vysoký teploty vadí u všeho. Obvykle si standartně chlazený grafiky neukupuju, buď počkam na od výrobce upravené chlazení (třeba ICEQ od HIS), nebo si koupim nějakej přídavnej (třeba Accelero S1).

@YMIR: to ja taky. Referecni chlazeni sem pouzil naposled u Geforce 4 TI. Od te doby sem vzdy pouzival chladice tretich stran tj arcitc nebo zalman a thermalight

@YMIR: Teploty 70-85 stupnu v LOAD u karet typu GTX 280, 8800 Ultre je uplne normalni vec a hodne to opravdu neni

@michalosss: když si koupíš pořádný chladič tak tu teplotu řízneš docela dost dobře dolů

Otázka autora

Dobrý den,aktuální diskuze není tak velká jako v předchozích případech u grafických karet (možná díky konci prázdnin). Zajímalo by mě, zda byste po této recenzi o koupi GTX 260 uvažovali a proč. A pokud ne, tak také proč.Pro ty, kteří by nikdy o koupi karty za 6 000,-Kč neuvažovali nikdy, přidám představení situace: přišla Vám poukázka na výběr grafické karty za cenu 6 000,-Kč (plus případný malý doplatek). Brali by jste ihned GTX 260?

@Tomáš Hort: GTX 260 mi přijde jako taková ta volba rozumem a to u mě moc nefunguje ;-)
Takže pro začátek zapomeňme na AMD/ATI, později se k ním dostanu.
Na jedné straně vidím 9800 GTX+, která je sice méně výkonná, ale může v budoucnu sloužit jako karta pro výpočet fyziky (jakékoliv) a já si můžu příští rok koupit nějakou GK na 40 nm s DDR5 paměťmi.
GTX 280 jsou sice výkonnější a tím lákavější, ale také dražší a vzhledem k vyššímu taktování i potenciálně méně spolehlivé.
Takže GTX vychází jako rozumný kompromis, a její recenze jsou více než dobré, ale moje volba by byla 9800 GTX+ pro monitory do 22" a GTX 280 pro ty větší.
Pokud vezmu v úvahu GK s čipy od AMD/ATI, tak mi vychází pro nižší rozlišení opět 9800 GTX+, pro střední bych váhal mezi GTX 280 a OC verzí HD 4870/1GB a pro vysoká rozlišení je jasnou volbou HD 4870 X2.
Ovšem já si novým PC dělám i tak trochu radost a tak si kupuju zpravidla výkonnější HW než opravdu potřebuji a využiji.
Pokud bych PC stavěl pro někoho jiného, kdo situaci příliš nesleduje a neprožívá FPS a 8×AA, tak bych mu do středně výkonné sestavy GTX 260 jedině doporučil.

@Anonymní uživatel: Ještě mě napadlo, že kdybych dostal poukázku na GK za 6000, tak bych pár stokorun přidal a koupil bych GX2 kartu ;-)
Sice je potřeba pořádný zdroj, ale pokud jde o výkon, tak je to pořád špička v průměru o něco výkonnější než GTX 280.

@Anonymní uživatel: Dobrý den,děkuji za zajímavé příspěvky. Osobně se mi cena 9800GX2 také líbí. Za 6700,-Kč tu máme přetaktovanou kartu od EVGA. Je o cca 5% výkonnější než 280GTX za cenu okolo 9500,-Kč.Co se týče zdroje tak stačí běžný zdroj 500-550W. Testovací Corsair HX520 byl naprosto dostačující.

@Tomáš Hort: Ještě doplním, nezáleží ani tak na wattáži jako proudu na jednotlivých větvích a zapojení. Pokud vám někdo v shopu (stalo se kamarádovi u konkurence) zapojí do redukce na pci-e napájení molexy jen z jedné 12V větve a ještě na ní napojí vše ostatní, tak to neustojí snad ani ten testovací Corsair. Nakonec sice reklamace prošla (oprávněně), ale ty hádky jak u volů... Není nad to postavit si PC sám (tím ovšem nechci urazit CZC, tady jen samá chvála :))

@Tomáš Hort: Kde se dají sehnat takové poukazy ?:D Te%d vážně, pokud bych měl 6k striktně na GK(což je podle mě pro běžného uživatele až moc) bral bych jednoznačně 4870. Předpokládám že kdo dá tolik za GK nebude šetřit ani na monitoru s vysokým rozlišením a ostatní HW nebude k zahození. Bohužel je můj úsudek asi ovlivněn tím, že mám raději ATI nežli Nvidii. ROzhodnutí je už na vás ;)

@FrankieCZE: Dobrý den,poukazů máme více:http://www.czechcomputer.cz/cat_tree.jsp?bpath=D%C3%A1rkov%C3%A9+p%C5%99edm%C4%9Bty\D%C3%A1rkov%C3%A9+poukazyAktuální by byl ten s hodnotou 5000,-Kč ;)Co se týče výběru, určitě souhlasím, že HD4870 je velmi dobrá volba. Mé osobní preference směřují k verzi od společnosti MSI, který zde byla v testu. OC verze je výkonná a má velmi účinné chlazení. Děkuji za příspěvek.

@Tomáš Hort: Dobrý den, Trochu odbočím. I přesto, že se zdá být řada 48xx vítězem, spousta lidí si pořád kupuje nVidie řady 98xx. Dle mého názoru za to může především fakt, že nVidia byla vítězem několik let a pořád zde existuje názor, že nVidia má nejlepší grafické karty.Osobně bych si možná koupil nVidii v případě, že by mi opravdu nezáleželo na penězích a chtěl bych především bezproblémový chod. I když mě možná někdo napadne, že ATI jsou také bezproblémové, myslím si, že co se týče ovladačů, je na tom nVidie stále ještě lépe. ATI by měla ještě trochu zapracovat na své propagaci.Jako poslední uvedu, že s vámi souhlasím, že je zbytečné kupovat to nejlepší. Nejvíce je to vidět na procesorech, kdy výrobce uvede hi-end (naprosto předražený model, u Intelu označovaný extreme, u AMD FX), poté přijde nová řada procesorů a zjistí se, že jsme nainvestovali opravdu nejhůře jak jsme mohli, šlo prostě pouze o pocit mít nejlepší procesor.

@bluealf: Dobrý den,situace taková zajisté ještě je, ale myslím, že už to není tak hrozné. V dobách dřívějších byl vliv společnosti Intel a nVidia větší, tzn. mnohem více lidí věřilo jen jim a ostatní byla nepoužitelná obvodová hmota. Bohužel se stávalo (stává), že tento názor zastávali nejen lidé, kteří o tématu moc nevědí, ale i lidé, kteří se dobře orientují. Aktuálně myslím, že už k tomuto nedochází, všechny výrobky jsou kvalitativně na velmi podobné, vysoké, úrovni.Podle mě není řada ATI 48xx jasným vítězem a docela chápu, že si lidé koupí třeba 9800GTX+. Karta je srovnatelná s HD4850 a má lepší chlazení (pokud bereme referenční). Také bych se rozmýšlel, jako běžný uživatel, že vezmu raději lepší chlazení u nVidia. Jako uživatel zkušenější bych ale asi vzal HD4850 a vylepšil bych ji jiným chladičem. Nu je to řekl bych velmi vyrovnané na trhu v tomto segmentu.

@Tomáš Hort: tak ono ze zde diskuze moc nezije je jasne GTX260 neni tolik popularni jako HD4870. Kdyz se podivame do diskuzi u tehle karet tam to celkem zije. Kdyz se podivame do Bonus klubu kam lide davaj svoje sestavy v 80% davaj lidi do svych kompů prave ATI bud HD4850 nebo HD4870. Proste Nvidie uz neni IN tot cele. Lidi proste ocekavali od GTX260/280 rady daleko vice jak proklamovala sama nvidie a nakonec to dopadlo jak vsichni vime dost bidne. Dokonce i par zatvrzelych zastanců zelenych z toho bylo dost v rozpacich.Vsak posledni financni obdobi pro nvidii take nebylo kdovijake prodeje proste rapidne poklesly po nastupu HD48xx serie.

@stratos.: GTX260 nebyla zajimava volba, pokud cena byla kolem 8000,- dnes, jdy je srovnatelna (nekde i nizsi) nez u 4870 zajimvou volbou je... pokud se podivame na testy pctunigu a ehw, tak vykon je srovnatelny... nekde jede lepe 4870 a jinde gtx260. navic pro gtx260 mluvi spotreba v klidu a lepsi chladic - je kazdeho vec, kterou vybere...

@onadenik: pro HD4870 zase mluvi nizsi spotreba ve 3D a moznost osadit pasivnim chlazenim za 320,- v podobe S1. Pro HD4870 dale mluvi vyssi vykon po zapnuti AA, vyssi vykon ve vyssich rozlisenich, Podpora DX10.1, podpora HDMI verze 1.3 tj obraz + 7.1 zvuk, dale UVD cip ktery GTX260 nema a potrebuje silnejsi cpu pri prehravani HD fimů,GTX260 proste ujel vlak to ze zlevnila uz moc nikoho nezajima protoze lidi uz si sveho favorita vybrali pred 2 mesicema :)

@stratos.: Dobrý den,ani jeden argument, který uvádíte, není závažný pro široké spektrum lidí. Platí to pouze pro jedince, kteří mají na počítači založeno domácí kino. Pak je to oprávněný argument. Ale jinak se mezi všemi nejedná o nic zásadního.

@onadenik: Dobrý den,já se tedy nemusím koukat jinam a stejně to vidím. Podívám se na místní výsledky a vidím tam to samé, co popisujete :)

@Tomáš Hort: celkem by me zajimalo jestli muze chech uverejnit pocet prodanych HD4870 a pocet prodanych GTX260. Ty cisla by me orpavdu zajima a urcite nejsem sam :)

@stratos.: Pocet asi nikdo neuverejni (konkurencni boj), ale procento by mohli. :)

@NicNebude: procento nebo pomer :)

@stratos.: IMHO jsou všechny tyto a podobné údaje důvěrné.
Vždycky alespoň jedna strana bude nespokojená a nejčastěji obě.

@stratos.: Co se tyce diskuze, myslis si ze diskuze u ATI je vetsi predevsim z toho duvodu, ze nVidii berou opravdu predevsim lide ktere tomu nerozumi. Kdybyste o pocitacich nevedel vubec nic, taky si vezmete to co lepe zni, jelikoz stejne nevite jestli je vykonejsi ATI4850 nebo GF6200TC (berte to jen jako priklad samozrejme):)

@Tomáš Hort: no take zalezi o jakeho se jedna uzivatele, jesi hraje hry, nebo jesi pracuje s urcitym druhem softwaru, jak us tu nekdo zminil tak ovladace nVidie sou porad jeste natom lepe nes ovladace od ATI, a tim to u nVidee ale softwarove nekonci, jak znamo tak vydavaj zdarma i spousty pluginu do ruznych at us mene ci vice komercnich softu na upravu fotek ci videi, to pro nekoho muze mit vpodstate nulovou hodnotu protoze treba PC vyuziva hlavne na hry a pro nekoho zase cenu zlata protoze treba PC pouziva zase spise na upravu fotek nebo videatakze treba z meho pohledu bych si 260 koupil, sem grafik a jeji vyhody v teto oblasti vyuziju, a jako hrac bych se rozmejslel jesi 260 nebo 4870 + neco levneho casem na fyziku

@Shap: podej nakej dukaz ze ovladace nvidie sou lepsi dej odkaz na nakej prestizni OT server kde tohle pisou :) Jinak sou to vsehcno jenom tlachy.

@stratos.: ovladače ati asi programovali opice... Nvidia ovladače nemaj konkurenci

@Komodus: Pani a prikladate k tomu i fotografii opicich programatoru v sidle ati ? To uz vase tvrzeni nemuzu vyvratit :D HAHA

@FrankieCZE: jak sem si myslel no :) zase zadny dukazy jako obvykle nvi-di-o-ti opet nezklamali

@stratos.: nemam duvod hledat takove servry, tohle je otazka pro verejnost ktera to pouziva, ja jako uzivatel obou vyrobcu grafickych cipu mam svuj vlastni nazor a ten sem potvrdil z nazoru nekoho dalsiho v teto diskuzi, v hernim PC mam momentalne 4870 a v pracovnim 8800GTX a z meho pohledu sou proste prome lepsi ovladace nVidie, v softech ktere na pracovnim PC pouzivam mi to proste spolupracuje a nabyzi vice nes kdys sem tam mel grafiku ATIdaserict ze na kvalitu ovladacu by ti neodpovedeli ani na zadnem spesl servru, z technickeho hlediska by nato mohl odpovedet jen nejakej zasvecenej programator kdery by mohl nahlednout do jejich kodu, porovnat je a pak rici tyhle maji tohle resene lip a tyhle zase tohle lip, ale z uzivatelskeho hlediska je snad na kazdem z nas aby si sam posoudil ktere ovladace mu vyce vyhovuji a se kterymi ma mene problemu nebo starosti

@Shap: ja ale resil kvalitu ovladacu z pohledu hrace ne programatora :) 90% lidi si kupuje grafiku na hrani.

Výborna

Kartu sem zakoupil a nemuzu si ji vynachvalit, funguje dokonale, mam ji i v druhem PC a urcite bych nemenil za ATI .. :)

@Quater: 80% lidi uz vymenilo za ATI :)

@stratos.: a na to jsi prisel kde? posli odkaz. a jeste maly dotaz - co vymenili za ATI? stale v diskuzich napadas lidi za diskuzi mimo tema, ale podivej se na sebe NEZAPOMEN NAM SVE TVRZENI NECIM DOLOZIT

@onadenik: koukam zase si to nepochopil :)

@stratos.: No podle hodnoceni tveho prispevku te asi nepochopil nikdo...

@SirIndy: Hej mam ati 4870 a nevyměnil bych to zase za tuhle gerorce... hm tak co no.. každy ma svuj nazor

Chlazení

Zdravím, nebylo by možná od věci dát do testu proti sobě nějaké 4780 a 260 s nereferenčními chladiči, jen pro zajímavost. Nebo instalovat na dvojici karet se základními takty stejný chladič např. AC Acellero nebo jiný pro obě karty kompatibilní.

@Stardas: Chladic kompatibilni pro obe karty neexistuje, rada GTX ma stejne jako stare osmitisicovky s jadrem G80 (ne G92 - ty maji stejny roztec jako RV670/770) vetsi roztece der pro chladic a musi mit vlastni radu chladicu.

@SirIndy: Přiznám se, že obojkompatibilitu jsem sice sledoval ale kvůli více novinkám jsem ztratil docela hodně přehled :( škoda, že není takový chladič, ale jde jen o zajimavost. S napajením souhlasím na 100% viděl jsem ve forech špatné výsledky. Je pravda, že do CF/SLI by se moc nedalo použít AC s velkým větrákem. Jake vetraky mate? Nemam az tak velke zkusenosti s novymi kartami ale myslim, že obyč nějaké levné fany (120mm) s 800ot by mohly dostačovat a být tiché, pokud nepočítáme Noctuy. Jinak pokud možno připíšete teploty a osobní zkušenost při zatížení s dotykem rukou?

@Stardas: Navic u obou karet je obrovsky problem s chlazenim napajecich obvodu, jsou to zrave mrsky a pasiv nestaci - musi se na to foukat + pasiv - HD 4870 chlazena pouze pasivne brzo odejde, GTX 260 by dopadla stejne... Mam HD 4870 a musim mit na Acceleru dva 120mm vetraky, jinak jsou teploty napajecich obvodu otresne!

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru