Poslední měsíc se na trhu grafických karet moc neděje. Ceny produktů se nemění, ustálily se. V tomto stabilním období jsme pro Vás připravili test, který aktuálně zajímá možná nejvíce lidí sledujících naše recenze grafických karet – test karty nVidia GTX 260 od vyhlášené společnosti EVGA!
Samo o sobě se zdá být normální, že průměrně každý týden otestujeme jednu kartu a uveřejníme recenzi, ovšem dnes to tak všední nebude. Testy základních verzí karet by byly postačující, ale vyplatí se nám připlatit za OC, TOP či FTW verzi karty? Do srovnání zařadíme i přetaktované modely EVGA GTX 260, abychom měli přehled, kolik nám ono výrobní přetaktování může nabídnout výkonu navíc.
EVGA GTX 260
Grafická karta nVidia GTX 260 je stavěna do role konkurenční karty pro ATI HD4870. Její cena je podobná, průměrně o pár set korun větší a výkon…výkon? O tom se dnes přesvědčíme.
GTX 260 | EVGA GTX 260 SC | EVGA GTX 260 FTW | GTX 280 | |
Čip | GT200 | GT200 | GT200 | GT200 |
Počet tranzistorů | 1,4 miliardy | 1,4 miliardy | 1,4 miliardy | 1,4 miliardy |
Takt jádra | 576 MHz | 602 MHz | 666 MHz | 602 MHz |
Takt pamětí | 1998 MHz | 2052 MHz | 2214 MHz | 2214 MHz |
Velikost paměti | 896MB GDDR3 | 896MB GDDR3 | 896MB GDDR3 | 1GB GDDR3 |
Takt jednotek | 1242 MHz | 1296 MHz | 1404 MHz | 1296 MHz |
Počet jednotek | 192 | 192 | 192 | 240 |
ROPs | 28 | 28 | 28 | 32 |
TMUs | 64 | 64 | 64 | 80 |
Šířka sběrnice | 448bit | 448bit | 448bit | 512bit |
Abychom si řekli ještě něco málo o samotné grafické kartě. GTX 260 vychází z modelu GTX 280, od kterého se liší menší hodnotou všech technických položek. V základní verzi má GTX 260 nižší takt o 26MHz na jádře a 216MHz na GDDR3 pamětech. Velikost samotné paměti je 896MB místo 1GB. Zmenšen byl počet jak výpočetních jednotek (z 240 na 192), tak i ROPs a TMUs (viz tabulka). Stejná nezůstala ani šířka sběrnice a byla použita 448bit místo 512bit.
Schéma složení čipu GT200
Díky složitosti výroby velkého jádra GT200 s 1,4 miliardami tranzistorů se tvrdí, že čipy GTX 260 jsou částečně nepovedené GTX 280 a deaktivovanou částí jádra podle potřeby (až na hodnoty dané specifikací). Co je na tom pravdy a jak to opravdu při výrobě funguje, oficiálně nezjistíme. Stanovená cena základní verze GTX 260 je aktuálně 299 dolarů, tedy necelých 5100,-Kč při kurzu 17kč/dolar, což zatím moc neodpovídá cenám v ČR. Karta podporuje GPGPU technologie a systém CUDA, stejně tak jako fyzikální model PhysX. Do projektu distribuovaných výpočtů se můžeme zapojit s již podporovaným Folding&Home.
Představení
Na testování jsem obdržel EVGA GTX 260 ve třech provedeních – základním GTX 260, GTX260 SuperClocked (SC) a GTX 260 ForTheWin (FTW). Fotodokumentace vznikla ze základní verze. Verze přetaktované mají naprosto stejné krabice, i karta je stejná, obsahují pouze přidaný nápis dle modelu.
Balení a příslušenství
Krabice karty je obalena průhlednou elastickou fólií. Odstraníme ji a nalezneme další ochranu proti neoprávněnému otevření – nařezanou lepenku, která se při otevření krabice roztrhá na kousky a poznáme tak, zda už někdo krabici po výrobě otevřel.
Krabice s kartou
Krabice je tradičních průměrných rozměrů, akorát tak, aby se do ní karta vešla. Nevyniká přehnanými grafickými explozemi, dává spíše na osvědčení decentní vzhled, který i já oceňuji. Společnost EVGA se může podle potisku chlubit prvenstvím ve výrobě grafických karet s čipy nVidia.
Zadní pohled na krabici
Zadní strana krabice nám vysvětluje, co vše karta umí a také, jaké příslušenství u ní najdeme. Velmi vhodným vylepšením u renomovaných výrobců je okénko, kde vidíme, že si opravdu kupujeme to, co chceme. Uvidíme v něm identifikační štítek nalepený přímo na chladiči grafické karty (fotka krabice je bez karty uvnitř).
Celá krabice
Na zeleném informačním štítku můžeme vidět kousek zmiňovaného pojištění proti předčasnému otevření – roztrhávající se lepenku. Více není potřeba komentovat. Podívejme se ještě na příslušenství.
Je poměrně malé, ale obsahuje vše, co bychom teoreticky mohli potřebovat. Barevný manuál a instalační CD je spolu s Quick Guide příručkou v tvrzeném papírovém obalu. Balení obsahuje toto příslušenství:
• Instalační CD s aktuálními ovladači (verze 177.41), programy, taktovací utilitu a .pdf manuály
• Redukce DVI na D-Sub
• 2x redukci napájení z 2x molex na 6pin PCI-E
• Barevný papírový manuál
• Rychlou příručku pro zapojení (Quick Guide)
Grafická karta – EVGA GTX 260
Stejně jako všechny vyrobené karty série GTX 2xx, je i tato referenčního vzhledu. Rozdílem je pouze polepení chladiče, které je u každého výrobce jiné.
EVGA GTX 260
Nejprve se zastavím u samolepek na kartách. Většina karet nVidia (a i některé ATI), které mi prošly rukou, má ten problém, že polepení je na nich nekvalitní, odstává a to i hned po rozbalení. Na EVGA GTX 260 je to vidět při výškovém přechodu na chladiči u ventilátoru a na horním okraji. Je to malá vada na kráse, ale už jsem to zmínit musel, kazí to dojem z kvality.
Zadní průduchy pro nasávání vzduchu
Celá karta měří stabilních 27cm. Má dvouslotový chladič, který se skládá ze dvou částí. Zadní s pasivním chladičem uvnitř a přední s ventilátorem. Bez zatížení je při otáčkách okolo 700 za minutu poměrně tichý, při zatížení pak hlučí dost, avšak ne více než ostatní modely. Ventilátor v přední části nasává vzduch a prohání ho chladičem až do zadní části, kde se vyfukuje ven ze skříně.
Zadní strana karty
Na zadní straně karty se nalézají tří výstupy. Dva digitální DVI a jeden kompozitní. U každé nové karty musím zdůraznit, že je škoda absence výstupu HDMI. Z horní mřížkované části je vyfoukáván teplý vzduch ven.
Napájecí 6pin konektory
Zásobování karty potřebnou energií je stejně jako u HD4870 řešeno dvěma přídavnými PCI-E 6piny v přední části karty na boku. Použito je samozřejmě nové rozhraní PCI-E 2.0 pro přísun až 150W přímo ze slotu.
Konektory pro zapojení SLI
SLI konektory se nalézají pod gumovým krytem na hraně, v zadní části karty.
Informační štítek se sériovými čísly
Na boční straně se nachází štítek se sériovými kódy karty. Nalezneme název modelu, čísla výrobku a také typ nahraného BIOS. Nikoho nepřekvapí, že se karty vyrábějí v Číně.
Zadní strana karty
Na zadní straně máme bílý štítek, který je vidět ještě před rozbalením v okénku krabice. Mřížovaná část ve středu je pouze částečně děrovaná, v některých částech celistvá. Polep je ohnivý, povedený.
Nastavení – informace o kartě po zapojení
Informace jsem opět získával především z programu GPU-Z. Tentokrát uvedu screeny od všech tří testovaných karet, abyste reálně viděli rozdíly, které jsem uvedl v tabulce.
Informace o EVGA GTX 260 z GPU-Z 0.2.6
Informace o EVGA GTX 260 SC z GPU-Z 0.2.6
Informace o EVGA GTX 260 FTW z GPU-Z 0.2.6
U nejsilnějšího modelu GTX 260 FTW jsou takty už velmi vysoko. Oproti základní verzi je o 90MHz na jádře, o 108 (216) MHz na pamětech a o 162MHz u výpočetních jednotek více. Karty nesou 896MB GDDR3 paměti a mají 192 výpočetních jednotek.
Testovací sestava a nastavení systému
Testovací sestavu jsme oproti minulým testům nijak neměnili, zůstává stále stejná – výkonná, ale ne cenově nedostupná. Celková pořizovací cena by (pokud bereme v úvahu zapojení tradiční HD3850 512MB) v e-shopu nepřesáhla dvacet tisíc korun (nepočítáme monitor).
Procesor | Intel Core 2 Quad Q9300 (2.5GHz) |
Chlazení | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 120mm Tt fan |
Základní deska | ASUS P3E X38 |
Operační paměť | Corsair 2x2GB DDR II 800MHz DHX CL5 |
Grafická karta | Dle testu |
Pevný disk | Western Digital Caviar SE16 - 640GB SATA II |
Zdroj | Corsair Power Supply HX520 520W |
OS | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 |
Monitor | HP w2408h 24“ max. 1920x1200 |
Změněna byla pouze základní deska, zůstal jsem ale u chipsetu Intel X38, takže výsledky budou stejné. Paměti běželi na časování 4-4-4-12 (2.2V).
Způsob testování
Testování probíhá ve třech herních rozlišeních. Maximální je 1920x1200, střední 1680x1050 a nejnižší 1280x1024. Větší rozlišení nemá smysl, neb jsou testy tvořeny na praktické porovnání pro běžné uživatele.
Nastavení úrovně detailů je vždy specifikováno i s postupem měření u každé hry. Detaily a vyhlazování byly voleny podle celkové náročnosti vzhledem k dalšímu testování i méně výkonných grafických karet. I tak jsem velmi často použil nastavení maximální. Vyhlazování AA nebo AF jsem volil pouze podle možností ve hře a nevynucoval jsem ho přes nVidia nebo ATI ovladače, neb to většina z normálních uživatelů také nedělá. Hry jsou řazeny abecedně. Všechny hodnoty FPS jsou měřeny pomocí programu FRAPS. Sedm her je s použitím DX10, devět s DX9. Pro lepší orientaci jsem v grafech zvolil označení ♦ pro aktuálně testovanou kartu (-y).
Použité ovladače:
GTX 260 – ForceWare 177.41
3DMark 2006
Nejznámější grafický benchmark vyžadovaný uživateli v každé recenzi grafických karet. Jeho výsledky nejsou vhodné pro určení výběru grafické karty ke koupi. Výsledky uvádím pouze ze zajímavosti.
Celkový výsledek ovlivňuje i použitý procesor, což je další prvek v nemožnosti porovnání s ostatními uživateli. Abych dokázal pradivost tvrzení o vlivu procesoru, zkusil jsem testovací Q9300 přetaktovat na 3GHz a změřit výsledek. Celkově karta dosáhla součtu 12729, přičemž SM2.0 Score bylo 4791 a SM3.0 Score 5740.
Assassin`s Creed (DX10)
Datum vydání hry | Duben 2008 |
Typ hry | Akční |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Běh od studny k hradu a běh od hradu ke studni, první lokace ve hře |
Počet testování FPS | 4 (2x2) |
Použitý patch | Verze 1.01 (DX10.1) pro karty ATI a verze 1.02 (bez DX10.1) pro karty nVidia |
Bioshock (DX10)
Datum vydání hry | Srpen 2007 |
Typ hry | FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Průběh po dobu 35 sekund celou silvestrovskou restaurací s bazénkem, lokace před prvním setkáním se sestřičkou (Little Sister) |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1 |
Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních, 4xAA, 4xAF |
Způsob testování hry | 40 sekund aktivního hraní mise „Shock and Awe“ – ostřelování pozemních jednotek Al-Asada ve městě z vrtulníku |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.6 |
Call of Juarez (DX10)
Datum vydání hry | Květen 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | 30 sekund běhu od chaty místního šílence k mostu přes řeku |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1.1.0 |
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
Datum vydání hry | září 2007 |
Typ hry | RTS (Real-Time Strategy) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Verze 2.301 |
Crysis (DX10)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na „High-Vysoká“ bez AA ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Běh po dobu 30 sekund u pobřeží přes velitelství Korejců |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.2.1 |
F.E.A.R.: Perseus Mandate (DX9)
Datum vydání hry | Únor 2008 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Verze 1.0 |
Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (DX9)
Datum vydání hry | Červen 2007 |
Typ hry | Akční/taktická |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, AA, 16xAF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 30 sekund v první misi skrz vesnici |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.05 |
Hellgate: London (DX10)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | RPG (Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na high, detaily zapnuty, AA |
Způsob testování hry | Reálné hraní, zabíjení zombií v mapě Tottenham Court Road |
Počet testování FPS | 5-6 |
Použitý patch | Verze 1.2 |
Mass Effect (DX9)
Datum vydání hry | Červen 2008 |
Typ hry | FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, AF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 40 sekund v terénu od skal k základně na Eden Prime |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.0 |
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Datum vydání hry | Září 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum |
Způsob testování hry | Měření FPS při tréninku seskoku padákem, měřeny 3 seskoky |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.3 |
Need for Speed: ProStreet (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | Závodní |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 8xAA, AF |
Způsob testování hry | Tréninková jízda bez protivníků po dobu 45 sekund na trati Nevada |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1 |
TrackMania Nations Forever (DX9)
Datum vydání hry | Duben 2008 |
Typ hry | Závodní |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum kromě Bloom a rozostření, 8xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Patch 1 |
Unreal Tournament 3 (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum |
Způsob testování hry | Měření přímo při hraní první mapy v single-player kampani |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.2 |
World in Conflict (DX10)
Datum vydání hry | září 2007 |
Typ hry | RTS (Real-Time Strategy) |
Náročnost na systém | Vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na profil „High-Vysoká“, 2xAA, 2xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 2 |
Použitý patch | Verze 1.008 |
Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Datum vydání hry | Říjen 2007 |
Typ hry | Akční RPG (Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 50 sekund po nádvoří hradu na začátku hry |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.3 |
Spotřeba systému
Spotřeba grafické karty, respektive celého PC je v dnešní době důležitá. Neřekl bych, že rozhoduje 10 nebo 20W, ale pokud je spotřeba grafiky v klidu o více než 25W vyšší než u srovnatelné karty, dá se hovořit o velkém plusu. Spotřebu v klidu (idle) měřím bez zatížení ve Windows. Maximální spotřebu v zátěži měřím u náročné scény ze začátku hry Bioshock, kde se objevuje oheň i voda najednou.
Minimální spotřeba byla u všech tří testovaných karet v podstatě stejná. Jeden či dva watty jsou spíše chybou měření, a proto uvádím hodnotu jednu. 132W spotřeby celé sestavy je oproti 153W u HD4870 OC velmi dobré číslo. U spotřeby v zatížení již uvádím karty všechny, neb čím víc je karta přetaktovaná, tím větší má spotřebu. GTX 260 se v základní verzi pohybuje okolo HD4870 OC, při přetaktování si pak vezme o málo více.
Teplota
Teploty odebírám z programu GPU-Z verze 0.2.6. V programu se nachází teplot GPU více. U karet nVidia beru první teplotu „GPU Temperature“ a u karet ATI jedinou hodnotu „GPU Temperature“. Celkově jsou teploty nižší díky stále otevřené skříni bez bočnice, ale ta je otevřená stejně u všech testovaných karet. Jediný menší nedostatek je neklimatizovaná místnost, kde se teploty mění v závislosti na teplotách venku. Při vedrech je teplota až 28°C, při letních deštivých dnech okolo 25°C. Tři stupně Celsia tedy můžeme brát jako možnou výchylku. Maximální teploty jsou odebírány při zatížení programem ATI Tool. Minimální pak v klidu při běhu Windows Vista.
Teploty karty v zatížení závisí na jejím stupni přetaktování. Ovšem základní i nejvíce přetaktovaná edice jsou na výdej tepla podobné, s rozdílem pouze 3°C a zařazují se tak mezi HD4870 OC a 9800GX2. Referenční chladič všech tří karet je stejný, zřejmě i GTX 280 má ten samý, vzhledem k výsledným teplotám.
Hlučnost
Měření hlučnosti probíhalo subjektivně dle mého ucha. Na stupnici od 1(ticho) do 10 (lux) porovnávám grafické karty při zátěži ve hrách a v klidu.
V klidu běží ventilátor na všech kartách na 40%, tedy 700 otáček/min., v zátěži je to pak podle teploty jádra. Základní verze měla otáček v zátěži 900 (51%), verze FTW necelých 1000 ot./min. (58%). Bez zatížení je karta lehce slyšitelná na úrovni ostatních, v zátěží pak docela hučí, což se ale opět neliší od karet, které jsme do teď testovali.
Minimální FPS
Minimální počet snímků je u her velmi důležitý. Průměrná hodnota může být třeba 45FPS, což na hraní bez sekání plně stačí, ale pokud je u průměrných 45FPS minimálních 15FPS, pak už se o hratelnosti dá pochybovat. Hodnoty uvedu v tabulce i s barevným označením, které je lehce nadneseno realitě – s minimální hodnotou 29FPS si zahrajete dobře, ale já ji už beru jako mezní pro červené označení. Je to z důvodu netestování těch nejnáročnějších lokací ve hrách a z důvodu, že každý nemá takovou sestavu, jako je ta testovací. Dávám tím výsledkům větší vůli. Takže ani červených políček se bát nemusíte, pokud nejdou pod 20FPS.
LEGENDA:
Tmavě zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá (80 FPS a více)
Světle zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá až na možné výjimky (40-79 FPS)
Oranžová = hra je v daném nastavení stále dobře hratelná, ale může nastat občasné sekání (30-39 FPS)
Tmavě červená = hra je v daném nastavení špatně hratelná, propady FPS jsou takové, že sekání je časté, ne-li stálé (1-29FPS)
Minimální FPS jsou občas méně přesné, ale svou výpovědní hodnotu mají. U většiny se výsledky podobají HD4870. Do grafu minimálních FPS není zařazena hra Company of Heroes: Opposing Fronts, neb hodnoty minimálních FPS dosahují v benchmarku i hodnoty 0.
Souhrnné grafy
U porovnávání souhrnného výkonu uplatňuji metodiku nejvýkonnější karty. U každého rozlišení v každé testované hře má nejvyšší hodnota dosažená jakoukoli kartou přiřazeno hodnocení 100%. Od toho se odvíjí nižší procenta ostatních karet, které dosáhly výsledku horšího. Po propočítání všech výsledků procenta sečtu. Grafická karta s nejvíce body je ta celkově nejvýkonnější a počítáme s jejím součtem procent jako se základem (100%=nejvýkonnější). Podle porovnání procent dalších karet s procenty karty nejvýkonnější se pak odvíjí jejich celkový procentuelní výkon oproti nejlepší kartě.
Výsledky v nejnižším rozlišení jsou překvapivé. Netaktovaná GTX 260 dotírá na lehce přetaktovanou HD4870. Nejsilnější GTX 260 FTW pak získává velmi hezkých 91,3% výkonu 9800GX2. V tomto rozlišení je rozdíl mezi základní verzí GTX 260 a nejvíce přetaktovanou něco přes 5%. Osobně mi to nepřijde moc, ale to je subjektivní.
Ve středním rozlišení pro monitory 20-22“ se výsledky mění. Základní GTX 260 už nepodává tak dobrý výkon oproti HD4870 OC, ta je naopak lehce lepší než EVGA GTX 260 SC. Model GTX 260 FTW si vede dobře, ale už je pod 90% výkonu nejsilnější karty. I tak se ale jeho náskok oproti základní verzi zvýšil na necelých 7%.
Nejvyšší rozlišení přineslo další celkový propad GTX 260 a SC verze. Jako konkurenčně sobě rovné beru GTX 260 SC a HD4870 OC, obě karty mají jen o málo zvýšené takty z výroby. Jejich souboj se v průběhu zvyšování rozlišení velmi mění a u 1920x1200 je lepší HD4870 OC, a to o 3.4%. Verze GTX 260 FTW si drží náskok, který by byl při otestování zatím nejvýše přetaktované HD4870 na trhu (Asus) jistě překonán. Přesvědčíme se o tom v dalších recenzích.
Celkově ve všech rozlišeních je výkon nVidia GTX 260 velmi dobrý, srovnatelný s HD4870, která vede opravdu jen o málo. Jako velmi dobrou koupi za aktuální peníze považuji přímo model EVGA GTX 260 FTW, jehož výrobní přetaktování pomůže k 7% výkonu navíc a podle mého kusu nejsou jeho takty ještě konečnou.
Cena a porovnání cena/výkon
V posledním týdnu se v našem e-shopu ceny GTX 260 velmi snížili, pokud mluvím o kusech od společnosti EVGA. Aktuálně jsou jedny z nejlevnějších a v akci (zelené zvýraznění v e-shopu) je model SuperClocked, jehož cena je skvělá, srovnatelná a často nižší než u HD4870!
Chtěl bych také upozornit na výprodeje karet 9800GX2, neb model od EVGA stojí 6200,-Kč a pokud se podíváte do tabulky, tak je to aktuálně, co se týče výkonu, nejlepší karta ke koupi v segmentu nad 5000,-Kč.
V porovnání poměru cena/výkon vychází nejlépe HD4850, což je pochopitelné, méně výkonné karty nižšího segmentu trhu mívají poměr nejlepší. S nynější cenou před vyprodáním se na HD4850 velmi dotahuje 9800GX2. Pokud jste tedy o výkonné kartě nVidia na dvou PCB přemýšleli, teď je ta správná chvíle ke koupi. Dnes testované karty se drží průměru, za vyšší výkon si musíte o trochu více připlatit, ale to je běžné. Nesmyslnou koupí je karta GTX 280, která by musela jít s cenou pod 8000,-Kč, aby se vyplatila.
Klady a zápory
EVGA 260 GTX (SC, FTW) | |
+ | - |
Výkon v nižších rozlišeních | Vyšší cena (FTW) |
Dobrá cena (SC) | Výkon ve vyšších rozlišeních |
Spotřeba v klidu | |
Teploty |
Po snížení cen je EVGA 260 GTX opravdu velmi dobrou koupí. Má velmi dobrý výkon ve všech rozlišeních, v těch nižších lepší než ve vyšších, spotřeba v klidu je výborná a teploty se drží pod 80°C. Zápor je pouze cena nejvíce přetaktovaného modelu FTW a menší výkon (pár procent) základní a SC verze ve vyšším rozlišení.
Celkové hodnocení
V dnešní recenzi jsme si představili grafickou kartu nVidia konkurující kartě ATI HD4870 – EVGA 260 GTX (SC, FTW). Souhrnné poznatky z testování jsou:
Výkon – je velmi dobrý. Plně a úspěšně konkuruje modelům ATI, a to i cenově. Verze FTW dosahuje 90% výkonu 9800GX2, která je aktuálně velmi levná a doprodává se. Před HD4870 OC má GTX 260 FTW náskok 4%, základní verze zaostává o procenta 3.
Provozní vlastnosti – karta má maximální možnou délku pro zapojení do middletower skříní. Napájení 2x6pin je nutné zapojit, 150W z PCI-E slotu nestačí. Teploty jsou s referenčním chladičem velmi dobré, povětšinou nepřesahují 75°C. Hlučnost ventilátoru je podobná ostatním konkurentům.
Cena – ceny šly za poslední týden velmi dolů, u karet EVGA byly upraveny skutečnosti. Mít 6000,-Kč a chtít si vybrat novou kartu, rozmýšlení by bylo opravdu složité. nVidia i ATI mají nabídku v tomto segmentu velmi dobrou.
Celkový verdikt – všechny modely karet EVGA GTX 260 mohu vřele doporučit. Speciálně pak EVGA GTX 260 SC, jejíž cena je v akci pod 6000,-Kč.