Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Míří nové formule na stupně vítězů? Recenzujeme F1 2020 Recenze
F1 2020 - Deluxe Schumacher Edition (PC)
F1 2020 - Deluxe Schumacher Edition (PC)
1 404 Kč 1 699 Kč
F1 2020 - Seventy Edition (PC)
F1 2020 - Seventy Edition (PC)
991 Kč 1 199 Kč
F1 2020 - Schumacher Edition (PS4)
F1 2020 - Schumacher Edition (PS4)
1 652 Kč 1 999 Kč

Míří nové formule na stupně vítězů? Recenzujeme F1 2020

autor: Adam Plechatý
Oficiální hra F1 přichází v podivné době, Codemasters nicméně s nejnovějším ročníkem pokračují v sebevědomém vybrušování svého závodního diamantu a přichází hned s jednou novinkou, kvůli které byste F1 2020 měli dát šanci.

Nespravuj, co není rozbité, a nevymýšlej vymyšlené, praví zlidovělá moudra a pro ročníkové hry to platí dvojnásob. Někdy toho tvůrci docela drze využívají, jindy se dokáží hecnout a přinést znatelný posun tam, kde bychom to možná ani nečekali. F1 2020 je spíše druhý případ, byť hned na začátku je nutné předeslat, že v některých ohledech bychom od Codemasters čekali víc. Ale vezměme to popořadě.

F1 2020 v kostce

  • Oficiální hra s licencemi F1 i F2
  • Staronový split-screen režim
  • Nový mód, ve kterém se stanete majitelem týmu F1
  • Casual režim pro pohodovější jízdu
  • Drobná vylepšení v jízdím modelu i ERS
  • Stále problematická fyzika bouraček
  • Graficky se nic neposunulo

CHCI ZÁVODIT

Formulová jedenáctka

(Aneb "Bunch of wankers" - Günther Steiner)

Většina z vás jistě ví, že se v každém ročníku F1 o titul šampiona uchází rovných deset týmů. Codemasters se letos toto pravidlo rozhodli porušit a pustit do souboje o titul jedenáctý tým. Manažerská nadstavba v sérii F1 už nějakou dobu, poprvé však figurujete v roli jezdce a zároveň toho, kdo má poslední slovo při podepisování smluv a schvalování rozpočtů. V F1 2020 se tak můžete vydat ve šlépějích machrů jako byl třeba Bruce McLaren, který se celý zpocený vysoukal ze svého monopostu a šel na slavnostní večeři se sponzory.

A přesně to budete dělat i vy, pokud se rozhodnete vstoupit do módu My Team. Nejprve si vyberete týmové barvy i znak, posléze už budete hledat vhodného sponzora a za jeho urputně vysmlouvanou finanční injekci si zvolíte dodavatele motoru i svého týmového parťáka. Zelenáče z F2 můžete najímat, ale klidně i propouštět, a to třeba uprostřed sezóny. Zkrátka můžete si dělat, co chcete, protože jste tu boss.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Je to dobré, ale...

S úspěchy přijdou další sponzoři, s neúspěchy vás zase budou konfrontovat novináři. Vaše odpovědi před kamerami ovlivňují výkony jednotlivých oddělení, ať už třeba aerodynamiky nebo motoru. Větší dopad mají ovšem tentokrát vaše konkrétní rozhodnutí a starat se budete nejen o samotný vůz, ale také o zaměstnance v týmu a pohodlí druhého jezdce.

Zkrátka jde o systém s mnoha posunovadly a čudlíky, který dokáže být komplexní, především pak v ohledu managementu vývoje a výroby nových součástek, jindy zase poněkud triviální, zvlášť v případě rozhovorů s médii. Tam bychom už od Codemasters čekali pár změn a inovací, ať už co se týče naprosto tragických animací i vzezření postav, nebo hloupých otázek po každém závodě, které leckdy zmiňují něco, co se vůbec nestalo.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Novinky v době koronaviru

Letošní sezóna F1 je bezpochyby poznamenaná pandemií COVID-19, čemuž odpovídá i revidovaný kalendář. V něm se jezdci a stáje formule 1 měli poprvé utkat na městském okruhu v Hanoji v rámci velké ceny Vietnamu a po 35 letech se F1 měla vrátit na legendární trať Zandvoort v Holandsku. Jenže to se nestalo, a tak máme coby hráči unikátní šanci podívat se na tyto okruhy s předstihem před profíky, a to v rámci oficiální hry.

Stojí to za to? Rozhodně! Hanoi je brutálně rychlá a vysoce technická trať, jejíž hlavní tahákem je dlouhatánská rovinka zakončená utaženou šikanou. Připočtěte si k tomu fakt, že vás po obou stranách městského asfaltu čekají neoblomná svodidla podobně jako třeba v Baku, a vyjde vám, že na tomhle okruhu necháte spoustu krve, potu a rozsypaného karbonu.

Naproti tomu legendární holandská Zandvoort je po své rekonstrukci jak výjev Trackmanie či Wipeoutu. Jasně, GT3 autíčka si to na zdejších klopených zatáčkách sypou docela rychle, F1 vozy tenhle okruh de facto mění na jednu šílenou horskou dráhu, která prověří, jak moc dokážete držet stopu na prudkých změnách elevace trati. Obě velké ceny jsou vítaným přídavkem do závodního kalendáře, který dohromady čítá 22 podniků, respektive tratí. Jedinou absencí je italská Mugello - ta se pojede v rámci reálné F1 letos v září, Codemasters ji do hry ovšem nezakomponovali. Docela škoda.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

A další velké i malé novinky

MyTeam a dvojice nových tratí jsme si tedy představili, je to tedy pro letošek vše? Ne tak úplně. Přestože uživatelské rozhraní, novinářské rozhovory a nakonec i grafika zůstaly (více méně) bez jakékoli změny, pár novinek ještě Codemasters ze svých dlouhých rukávů vysypali. Máme teď na mysli především staronový split-screen, který jsme v oficiální F1 hře už nějakou dobu nepotkali a máme z něj radost. Důležité je nicméně zmínit, že zatímco sólo hra běží (na testované PS4 Pro) na zcela solidních 60 FPS, ve split-screenu je snímková frekvence poloviční. Holt dosluhující generace konzolí...

Na frontě jízdních vlastností doznal nový ročník drobných, ale docela významných změn. Trakce u F1 monopostů je rozhodně lepší v porovnání s minulým dílem, přičemž brzdy mají (alespoň pocitově) větší razanci. Jde s nimi snáze zacházet, takže už nebudete tolik gumovat asfalt. Systém ERS tvůrci redukovali na dva módy a jeho hlavní pointa nyní vězí v asistenci při předjíždění - oproti minulému ročníku pozbyl na výkonu, takže už není výhodnější držet se v zákrytu za soupeřem až do posledního okamžiku.

Co lze znovu a opět kritizovat na jízdím modelu je odfláknutý kolizní model, který vás buď připraví o pravou či levou část předního křídla, nebo oba vozy podivně zaklesne do sebe a pokud nedostanete smyk, vyváznete z toho bez úhony. Těžko říct, proč se Codemasters tolik brání implementovat pořádný destrukční model, možná jde o věc licenčního charakteru. Zkrátka škoda, protože létající kusy monopostů k téhle disciplíně přeci patří.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Konec dobrý, všechno dobré

F1 2020 je zcela očekávaně opět králem v rámci žánru, kam se jej nikdo neodvažuje následovat. Už více než deset let nám britští Codemasters přinášejí čím dál vybroušenější závodění, které naprosto dokonale balancuje mezi simulátorem a zábavnou arkádou. Koneckonců, spousta ze skutečných jezdců F1 si během koronavirové pauzy udržovala reflexy právě hraním (a streamováním) předchozího ročníku.

V F1 2020 můžete čekat vše, co bylo v minulém díle, a připočíst si k tomu povedený (leč trochu umělohmotný) mód MyTeam, split-screen a dvě nové tratě. F2 šampionát zůstal, tentokrát bez příběhové omáčky. Retro vozy zůstaly také. Za nás rozhodně dobrá nabídka, a to i v případě že máte předchozí díl. Jděte do toho.

CHCI ZÁVODIT

Hodnocení: 85 %

Výrobce: Codemasters

Platformy: PC, Xbox One, PS4

Věk: 3+

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru