Nadpis mluví za vše. Souboj dvou grafických karet nVidia o aktuální výkonnostní prvenství na trhu je tady! Už několikrát jsme mohli vidět, že 9800GX2 je silný protivník pro nejnovější 280GTX. její první ovladače ale nebyly tak optimální a navíc jsme na recenzi obdrželi již z výroby přetaktovanou MSI 280GTX OC! Jak si karty povedou v porovnání 16 her?
Ano vidíte dobře. V redakci CZC jsme se rozhodli, že situaci na trhu grafických karet nenecháme jen tak a přineseme Vám svůj podrobný pohled na věc, přesněji na situaci okolo výkonu grafických karet. Není náhoda, že jsme na první velké srovnání vybrali právě dvě grafické karty, které mají nejvyšší výkon na trhu. Společnost nVidia vydala v minulém měsíci kartu 280GTX, která měla v dřívějších předpokladech nahradit právě 9800GX2 na grafickém výkonnostním trůnu.
Sliby se nesplnily a předpoklady také vyšly špatně. Stalo se to, že GTX 280, jak je oficiální název čipu, při vydání nepřekonala 9800GX2. A kde udělali u nVidia chybu? Celkově zřejmě pouze ve velkých předsevzetích, která ale nebyla reálná vzhledem k vytvoření dvakrát většího monolitického jádra GT200 z velké části základu jádra G92 (potažmo G80). Prostě se počítalo, že jeden velký čip GT200 udělá více práce než součtově (skoro ve všech směrech) dva stejné čipy G92 v 9800GX2. Abychom následující věty všichni pochopili, podívejme se, jak vypadají parametry karet:
9800GTX | 9800GX2 | 280 GTX | MSI N280GTX OC | |
Čip | G92 | 2x G92 | GT200 | GT200 |
Počet tranzistorů | 754 milionů | 2x 754 milionů | 1,4 miliardy | 1,4 miliardy |
Takt jádra | 675 MHz | 600 MHz | 602 MHz | 650 MHz |
Takt pamětí | 2200 MHz | 2000 MHz | 2214 MHz | 2300 MHz |
Velikost paměti | 512MB GDDR3 | 2x 512MB GDDR3 | 1GB GDDR3 | 1GB GDDR3 |
Takt jednotek | 1675 MHz | 1512 MHz | 1296 MHz | 1296 MHz |
Počet jednotek | 128 | 2x 128 | 240 | 240 |
ROPs | 16 | 2x 16 | 32 | 32 |
TMUs | 64 | 2x 64 | 80 | 80 |
Šířka sběrnice | 256bit | 2x 256bit | 512bit | 512bit |
Z tabulky vidíme, že GTX 280 má u většiny počitatelných (rozuměj ty, které se mohou sčítat) položek dvakrát více než 9800GTX, tzn. stejně jako 9800GX2. Dvakrát více tranzistorů, dvakrát více paměti, dvakrát více ROPs a i 512bit sběrnici. Když už v recenzích na internetu někde 9800GX2 prohrává s GTX 280, tak je to ve vysokých rozlišeních, kde bohužel chybí větší paměť na větší textury. 9800GX2 má sice 1GB GDDR3, ale nejedná se o paměť sdílenou a tak každé jádro využívá pouze 512MB.
Obě testované karty
280 GTX trpí nízko nataktovanými shadery (výpočetní jednotky). Zatímco u 9800GX2 běží na 1512MHz, u 280 GTX pouze na 1296MHz a i to přinese viditelný rozdíl. Samozřejmě, pokud bychom chtěli vystihnout všechny důvody, v čem a proč je jaká karta lepší, byli bychom tu do večera. S podporou 9800GX2 u některých her to také není slavné, ale karty jsou rozdány, my s nimi jen hrajeme.
Mimo výkonu se zaměříme také na pracovní vlastnosti – například teplota, spotřeba a hlučnost. Pro testování jsme vybrali celkem 16 her, z nichž devět podporuje DirectX 9 a sedm DirectX 10. Nebude chybět ani tradiční 3DMark. Úvod nebudeme dále natahovat, základní informace jsme si shrnuli a na případné podrobnější otázky máme prostor v diskuzi.
Představení
Obě grafické karty jsou od stejného výrobce, společnosti MicroStar (MSI). MSI N280GTX OC je sice z přetaktované edice, ale cenově je na tom úplně stejně jako ostatní karty na základních taktech, v mnoha případech je i levnější. To potěší především nás, zákazníky, protože když někdo nabízí větší výkon za stejné peníze, sáhneme určitě po něm. V dalších testech samozřejmě otestuji i nepřetaktovanou verzi. Novinky na trhu v podobě série GTX 2x0 se ani dlouho neohřály a už se musí jako absolutní high-end zlevňovat. Agresivní ceny ATI jim to ani jinak nedovolí a tak opět vyhráváme my. Soupeřem na trhu je také dnes testovaná 9800GX2, která stojí pod 10 tisíc korun a má srovnatelný výkon, čímž si společnost nVidia tak trochu zarazila nůž do svých řad, ovšem to nám není příslušno komentovat.
MSI N280GTX OC
Zajímavé řešení od nVidia, kdy je vše vsazeno na opravdu velký monolitický čip s potřebou absolutního výkonu. Technologicky nic převratného, ale i tomuto způsobu podobné postupy jsme v minulosti viděli (nemyslím jen odvětví grafických karet nebo počítačů celkově) a některé měly úspěch velký.
Balení a příslušenství
Krabice je velmi podobná krabici základní desky MSI P45 Platinum otestované před dvěma týdny.
Krabice s grafickou kartou
Na přední straně je vyobrazen temný lord. Ke grafické kartě obdržíme hned dvě hry. Jedna je plná – Colin McRae DiRT, která měla být jednou z her testovacích, ale vzhledem k (pro mě) příšerné hratelnosti, jsem ji i přes hezkou náročnější grafiku nezařadil. Druhou je onlajnovka Lord of the Rings: Shadows of Angmar, kterou si můžeme zadarmo vyzkoušet po dobu 14 dní.
Zadní strana krabice
Na zadní straně vyčteme podrobnější informace o grafické kartě, co všechno umí a jaké jsou minimální požadavky na systém. Použit je úchyt (ucho) pro snadnější přenesení, což vždycky uvítáme. Negativem je pak objemnost krabice, která je opravdu velká (větší než u základních desek) na to, jak malá je oproti ní grafická karta.
Odklápěcí víko
Přední strana krabice je otevírací jako knížka. V horní části máme popsané všechny utility, které můžeme od firmy MSI využít a ve spodní části máme grafickou kartu a její přednosti popsány.
Příslušenství
Příslušenství je hodně. Mimo dvou DVD se zmiňovanými hrami obsahuje také třetí s ovladači a utilitami. Dvě rychlé uživatelské příručky a řadu kabelů a redukcí. Mezi nimi je kompozitní kabel, redukce ze dvou molex napájení na 6-pin PCI-E nebo třeba redukce obrazových vstupů DVI na VGA (D-Sub) a HDMI na DVI.
Grafická karta
MSI N280GTX OC
Základ grafické karty tvoří 27cm dlouhé PCB, které vidíme pouze přes chladič nebo v části konektoru do PCI-E slotu. Jinak je celá grafická karta „zabalena“ do kovového skeletu chladiče. Ten je zatím (a zřejmě tomu tak bude stále) používán referenční, pro každou kartu stejný. Rozdíl mezi výrobci je tak pouze v potisku karty a možném větším základním taktu z výroby.
Oblast ventilátoru
Ventilátor je tvořen z kratších, hustě za sebou poskládaných lopatek a jeho účel je prohánět vzduch skrz celé tělo vnitřního chladiče až do zadní části a přes mřížku ven ze skříně. PWM regulování u něj funguje, ale zřejmě zatím pouze na základních deskách s chipsetem nForce. Přístup vzduchu je přes dva větší průduchy na konci těla grafické karty.
Zadní strana s konektory
Chlazení je dvouslotové a ve skříni Vám vývod zabere dvě zadní záslepky. Horní záslepkou putuje teplý vzduch ven ze skříně a dolní připojujete monitor (nebo dva) přes DVI konektory. Pro přehrávání videa můžeme použít také kompozitní výstup. Se svou délkou (27cm) se grafika vejde s odřenýma ušima do skříně typu middletower.
Zadní část skeletu chladiče
Celá zadní strana je překryta chladičem. Přístup vzduchu k PCB zajišťuje pouze mřížkovaná část. Pokud bychom zapojovali grafickou kartu do SLI (nebo 3-way SLI), odklopíme krytku na kraji a propojíme můstkem.
Pohled na kartu z druhé strany
Stejný chladič se aktuálně používá na 260 GTX kartách a podobný je také chladiči z 9800GTX, který je ale z větší části umělohmotný. Právě v použití železné konstrukce se nejvíce podobá 9800GX2. Napájení vidíme na konci karty u ventilátoru. Grafická karta váží 920 gramů.
Napájení grafické karty
K napájení grafické karty 280GTX je potřeba 6-pin a 8-pin kabel, nejčastěji s označením PCI-E. Karta podporuje PCI-E verze 2.0 a může tak dostávat více wattů přímo ze slotu. Na krabici je uvedena potřeba nejméně 550W zdroje se zatížitelností 40A na 12V větvích. Testovací zdroj Corsair 520W si s kartou poradil bez potíží, ale je logické, že výrobce počítá i s méně kvalitními zdroji.
Štítek na boční straně
Ze štítku na boku grafické karty vyčteme verzi nahraného BIOS, sériová čísla a označení a jaké normy a předpisy karta splňuje.
MSI N9800GX2
„Sendvičové řešení“ dvou grafických karet 9800GTX bylo pro nVidia a její marketing velmi důležité. V době, kdy na trh přišla dvoučipová grafická karta ATI 3870X2 a ovládla výkonnostní trůn, musela nVidia co nejrychleji přijít s něčím lepším. Návrh ne nepodobný nepovedené 7950GX2 se tentokrát vcelku vydařil a dal společnosti opět titul výkonnostního leadera, na kterém si tak zakládá.
Balení a příslušenství
Nemůžu si pomoct, ale starší krabice 9800GX2 na mě působí lepším dojmem než nová krabice od 280GTX. Mohou za to použité přeci jen živější a světlejší barvy.
Krabice 9800GX2
Motiv přední části krabice je navržen podle přidávané hry Lord of the Rings: Shadows of Angmar, která se opět spolu s Colin McRae DiRT podílí na příslušenství. Skřeti se sekerami v metru (nebo linkovém autobuse?) za mužem, který ani nejeví známky strachu…mno zajímavé.
Odklápěcí víko
Na zadní straně není nic moc zajímavého. Minimální zdroj je potřeba použít 580W, náš Corsair 520W opět v pohodě zvládal. Krabice se dá na přední straně odklopit. Horní strana „knížky“ nám ukazuje zapojení dvou 9800GX2 jako Quad SLI (v podstatě čtyři 9800GTX). Spodní strana vystihuje použití stejných utilit jako v případě 280GTX.
Příslušenství MSI N9800GX2
Příslušenství je hodně podobné s N280GTX OC. Rozdíl je v použitých výstupních konektorech. 9800GX2 obsahuje místo kompozitního výstupu rovnou HDMI. Pro mě je vůbec absence HDMI na 280GTX vcelku zklamáním. Zde tedy najdeme HDMI kabel pro propojení s monitorem a redukci pouze DVI na VGA (protože DVI na HDMI nepotřebujeme).
Grafická karta
MSI N9800GX2
Grafická karta 9800GX2 je dlouhá 27cm. 9800GTX, 9800GX2, 260GTX, 280GTX, 3870X2 – všechny tyto karty mají stejnou délku, neb se jedná o mezní délku pro možnost zapojení do skříní typu middletower. 9800GX2 je největší (co do objemu s chladičem) vyrobená grafická karta vůbec. Je složená ze dvou PCB otočených čipy k sobě. Prostor mezi čipy je vyplněn chladičem a ventilátorem.
Mřížkovaná přední část
V přední části je chladič mřížkovaný kvůli potřebě přísunu vzduchu pro ventilátor. Vymyslet funkční systém chlazení tohoto velikána dalo určitě mnoho práce. Grafická karta neváží o moc více než 280GTX. 1120 gramů je ještě snesitelných, doporučuje se však pevné uchycení k zadním záslepkám, aby všechna váha nebyla jen na slot PCI-E.
Zadní část s konektory
I když není ventilátor moc vidět, jeho šířka je přes celou šířku skeletu chladiče a je opravdu velký. Vzduch vyfukuje také zadní částí ven ze skříně. Karta má klasické dva DVI digitální konektory, z nichž každý vychází z jedné PCB. Velká výhoda je v konektoru HDMI. Ten nahrazuje starší kompozitní výstup. Nové televize s HDMI tak stačí spojit pouze tímto jedním úzkým kabelem, kterým jde jak zvuk, tak obraz v nejvyšší kvalitě.
Zadní strana
Zadní strana karty je stejná s přední. Polep obrázku MSI s bojovnicí je na obou stranách a i samotný chladič je koncipován díky dvěma PCB stejně.
Napájecí část
Napájení obstará jeden 6-pin a jeden 8-pin. I 9800GX2 podporuje rozhraní PCI-E 2.0 s větším příkonem a propustností. Doporučované minimum je již zmíněný 580W zdroj, osobně si myslím, že stačí i kvalitní (Seasonic, Enermax, některé Corsair) 450-500W (dle ostatních komponent).
Nastavení – informace z programů
Obě testované grafické karty jsme si podrobně představili. Zbývá nám jen ukázka toho, jak se identifikují po zapojení do systému.
MSI N280GTX v programu GPU-Z 0.2.5
Přetaktovaná verze GTX 280 od MSI má oproti standardní GTX 280 navíc 48MHz taktu jádra, 86MHz taktu GDDR3 pamětí a 4MHz u frekvence výpočetních jednotek. Je vyráběna, stejně jako všechny ostatní aktuální grafické karty nVidia, 65nm procesem a povrch čipu má neuvěřitelných 576mm čtverečních (2,4x2,4cm). Testováno bylo na nejnovějších ovladačích ForceWare 177.41 určených speciálně pro novou řadu GTX 2x0.
MSI N9800GX2 v programu GPU-Z 0.2.5
9800GX2 s referenčními takty se v programu GPU-Z 0.2.5 jeví jako jedna 9800GTX ve SLI. Reálně tomu tak je v podstatě také. U některých her (např. Call of Duty 4) se také zapne podpora dvou grafik v nastavení. Standardní takty 9800GX2 jsou 600MHz pro jádro, 2000MHz GDDR3 paměti a 1500MHz výpočetní jednotky (Shadery). Plocha jednoho čipu je 330mm čtverečních (cca 1,8x1,8cm). Karta byla testována na nejnovějších ovladačích ForceWare 175.19 pro grafické karty řady nVidia 9xxx.
Uživatelské utility
Obvykle nevěnuji velkou pozornost utilitám od výrobců, ale teď jim malý prostor vyhradím. Po nainstalování skoro aktuálních ovladačů z přibaleného CD, jsem objevil příjemné MSI menu, nastrčené hned v „Display Settings“ ve Windows.
VGA Clock
I po nainstalování novější verze ovladačů menu zůstalo. Na informacích o VGA nic moc není, ty jsme měli mnohem lepší z GPU-Z. VGA Clock už je lepší. Jen kdyby fungovalo. Dané hodnoty bohužel neodráží reálné hodnoty a při změně se nic neděje. Pro správnou funkci bychom zřejmě museli mít nainstalované přímo ovladače přes MSI a nesměli bychom měnit grafické karty. Pokud má s tímto menu kladnou zkušenost, napište do diskuze.
Vivid
Utilita Vivid už je lepší. Můžeme si zvolit profil dle práce na počítači. Program pak úměrně volbě zvýší kontrast nebo jas pro ideální podmínky daného úkonu. Ne že by se to nedalo nastavit přímo na monitoru, kde je voleb ještě více, ale nemůžeme říci, že by se výrobce nesnažil.
Testovací sestava a nastavení systému
Grafické karty budeme testovat na stejném systému, který používám i pro recenze ostatních komponent. Systém je založen na platformě Intel s procesorem Core 2 Quad Q9300, který v klidu zvládne i více grafických karet ve SLI nebo CrossFire.
Procesor | Intel Core 2 Quad Q9300 (2.5GHz) |
Chlazení | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 120mm Tt fan |
Základní deska | Gigabyte GA-EX38-DS4 |
Operační paměť | Corsair 2x2GB DDR II 800MHz XMS2 DHX CL4 |
Grafická karta | Dle testu |
Pevný disk | Western Digital Caviar SE16 - 640GB SATA II |
Zdroj | Corsair Power Supply HX520 520W |
OS | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 |
Monitor | HP w2408h 24“ max. 1920x1200 |
Operační paměti jsou nastaveny standardně na časování CL4 při 4-4-4-12 (2.2V).
Testovací sestava
Z testovací skříně ThermalTake Swing jsem pro lepší přístup vyjmul konstrukci pro pevné disky a posadil i externě mimo skříň (aneb chtělo by to bigtower).
Způsob testování
Testování bylo a bude probíhat ve třech rozlišeních. Maximální je 1920x1200, střední 1680x1050 a nejnižší 1280x1024. Větší rozlišení nemá smysl, neb testy jsou tvořeny na praktické porovnání pro uživatele a osobně neznám nikoho (i když i takoví určitě už jsou), kdo by doma měl jen tak na hraní 30“ monitor.
Celkové statistiky programu Steam zjistily, že stále nejvíce rozšířeným rozlišením je 1024x768, což budou z velké části uživatelé, kteří si hlavu s nastavením nelámou, ale i tak je celkem jasné, že větší než 24“ monitor si aktuálně moc lidí nepořídí.
Nastavení úrovně detailů je vždy specifikováno i s postupem měření u každé hry. Detaily a vyhlazování byly voleny podle celkové náročnosti vzhledem k dalšímu testování i méně výkonných grafických karet. I tak jsem velmi často použil nastavení maximální. Vyhlazování AA nebo AF jsem volil pouze podle možností ve hře a nevynucoval jsem ho přes nVidia (nebo dále ATI) ovladače, neb to také většina z normálních uživatelů nedělá. Hry jsou řazeny abecedně. Všechny hodnoty FPS jsou měřeny pomocí programu FRAPS. Sedm her je s použitím DX10, devět s použitím DX9.
Použité ovladače: 9800GX2 – ForceWare 175.19
GTX 280 – ForceWare 177.41
3DMark 2006
Nejznámější grafický benchmark, podle kterého není radno vybírat grafické karty. Metody propočtů nám toho moc neodhalí, ještě navíc, pokud bereme celkový výsledek testu, kam se započítává i použitý procesor. I přesto, že program nemá žádnou vypovídající hodnotu, ho někteří v testech vyžadují.
Celkové skóre i s výsledkem CPU testu použijeme pro porovnání s ostatními, budeme brát spíše body v grafických testech, i když i tam se výkon počítá podle dost nejasného klíče.
Assassin`s Creed (DX10)
Graficky i nápadově velmi povedená hra, která bohužel proslula spíše použitím DX10.1, u kterého grafické karty ATI podávají lepší výsledky a u karet nVidia prý hra padá. Zřejmě se jedná o problém až v pokročilých lokacích hry, neb mně na obou kartách šla hra s patchem 1.01 v pořádku. I tak budu při testech používat pro karty nVidia patch 1.02 bez DX10.1 a pro karty ATI patch 1.01 s DX10.1.
Ve hře jsem dal všechna grafická nastavení na maximum a nechal vypnutý VSync. Testoval jsem lokaci první mapy, kdy jsem v prvním měření běžel stejnou trasu od studny až k hradu a ve druhém měření od hradu ke studni. Postup jsem opakoval dvakrát, čímž vznikly čtyři výsledky, které jsem zprůměroval. Výsledky trasy k hradu byly vyšší než od hradu kvůli menšímu počtu renderovaných objektů do kopce. Výsledky zaokrouhluji na celá čísla od pětky nahoru (50.4=50 resp. 50.5 = 51).
Bioshock (DX10)
Hra plná až hororového napětí s výborným příběhem byla jedna z prvních, která použila prvky DX10. Běží na výborném Unreal 3 enginu, který si aktuálně pro své hry licencují desítky vývojářských týmů. Do hry jsem aplikoval patch 1.1.
Aktivoval jsem maximální možné herní nastavení se všemi detaily a nechal vypnutý VSync. Testoval jsem ve vnitřní lokaci se silvestrovskou výzdobou před prvním videem se „sestřičkou“. Předem danou cestu jsem prošel třikrát a z výsledků udělal průměr.
Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)
Jedna z nejoblíbenějších multiplayerových her se může pyšnit velmi hezkou grafikou využívající DX9.0c a skvělou single-player kampaní. Engine hry je spíše lépe optimalizovaný a možností nastavení detailů v menu je hodně. Do hry jsem nainstaloval patch 1.6.
Všechny detaily jsem dal na maximum, textury na extra a aplikoval vyhlazování 4xAA a 4xAF. U duální karty 9800GX2 jsem zapnul podporu „Dual Video Cards“. Testoval jsem pokaždé třikrát počátek mise Shock and Awe, kde z vrtulníku ostřeluji pozemní jednotky Al-Asada ve městě a výsledky zprůměroval.
Call of Juarez (DX10)
Hra z oblasti divokého západu, do které se DX10 implementuje pomocí patche. Rozdíl mezi DX9 a DX10 je velmi viditelný, a to hlavně na hardwarových nárocích. Do hry jsem nainstaloval DX10 patch 1.1.1.0.
V grafickém menu jsem všechny detaily nastavil na maximum a zapnul anizotropní filtrování. Netestoval jsem přes pochybný in-game benchmark, ale přes FRAPS, kdy jsem probíhal vytyčenou trasu mezi starou chýší místního šílence a mostem nad řekou. Každý test jsem opakoval třikrát a výsledky zprůměroval.
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
Výborný datadisk strategie z druhé světové války. Hra je přikládána jako bonus do vybraných balení karet značky ASUS, a proto je určitě na místě jí otestovat. Aplikoval jsem všechny patche na výslednou verzi 2.301.
V menu jsem nastavil všechny detaily a možnosti na maximum. Hra se musí spouštět s parametrem –novsync. Poprvé jsem ve hře vyzkoušel integrovaný benchmark, který měří stejně přesně jako FRAPS. Měření proběhlo jednou v každém rozlišení, neb výsledky jsou pokaždé v podstatě stejné.
Crysis (DX10)
Představovat Crysis ani není potřeba. Nepropranější hra většiny tématických serverů je také jednou z nejhezčích. Džungle je propracována opravdu znamenitě, ale hardwarové nároky tomu odpovídají. Na detaily Very High (a to ještě bez AA) si zahraje bez trhání opravdu jen majitel toho nejlepšího na trhu. Nainstaloval jsem patch 1.2.1.
V nastavení jsem souhrnně zaškrtl úroveň detailů na High (Vysoká). VSync a Anti-Aliasing jsem nechal vypnutý. Netestoval jsem přes benchmarkGPU.bat, ale třikrát jsem se proběhl na pobřeží přes velitelství Korejců. Scéna i s vodou a mnoha objekty je hodně náročná.
F.E.A.R.: Perseus Mandate (DX9)
V základu nejstarší hra (říjen 2005) z dnešního výběru, která na trhu uspěla tak, že datadisk Perseus Mandate je již druhým pokračováním. I přes viditelně starší engine se s maximálním nastavením dá získat zajímavá podívaná. Datadisk zatím nemá žádný úpravný patch.
V nastavení jsem využil maximální možnosti hry i se zapnutým zdvojováním pixelů (Pixel Doubling). Vyhlazování je 4xAA a 16xAF. Samotná hra dost často nenabízí scény, kde by FPS klesly pod 150, a proto jsem měřil hodnoty v implementovaném benchmarku, který nabízí ty nejsložitější výpočetní prvky (voda, oheň). Měření přes FRAPS proběhlo pouze dvakrát vzhledem k velké přesnosti.
Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (DX9)
Zajímavá taktická akce (FPS) s dobrou grafikou, kde velíte týmu v akcích proti mexickým rebelům. Každý pohyb každého člena týmu ovládáte jako velitel vy. Jediným mínusem při hraní jsou hloupí nepřátelé, ale aspoň je do čeho střílet, i když se zrovna nedaří.
Zvolil jsem maximální možné nastavení hry se zapnutým AA (Edge Smoothing) a 16xAF. Měření proběhlo v první horské mapě, kde jsem třikrát za sebou probíhal poměrně velký úsek vesnice a výsledky zprůměroval.
Hellgate: London (DX10)
Skupina vývojářů legendárního Diabla 2 se odtrhla od své mateřské firmy a vyrobila jeho akční 3D verzi. Tentokrát však nejde o absolutně vymyšlený svět, ale o postapokaliptický Londýn po útoku démonů z pekla. Velmi hezká náročná DX10 grafika, kterou dle mě kazí jen chudé okolní textury v ulicích. Do hry jsem aplikoval nejnovější patch verze 1.2
I přes vyšší náročnost jsem použil kvalitu textur a modelů na skoro nejvyšší úroveň „Vysoká – High“ a zapnul všechny doplňkové efekty. Aktivováním trojí vyrovnávací paměti jsem zajistil opravdu velké zvýšení počtu FPS. Testováno bylo v mapě Tottenham Court Road při pobíjení „bezbranných“ zombie. Hra pokaždé automaticky generuje jiné uspořádání ulic a rozdíly výsledků jsou vyšší, a proto jsem testoval minimálně čtyřikrát a poté spočítal průměr.
Mass Effect (DX9)
Horká novinka a zřejmě jeden z nejlepších herních počinů tohoto roku. Graficky výtečná a díky použití Unreal 3 enginu spolu s DX9 skvěle optimalizovaná akce z pohledu třetí osoby s úchvatnou atmosférou. Hře ještě žádný patch nevyšel, a tak používáme základní verzi.
UT3 engine je použitelný i na průměrných kartách s maximálním nastavením. Zvolil jsem tedy to nejlepší, co šlo, i s anizotropním filtrováním. Třikrát jsem testoval proběhnutí se střílením v terénu ve skalách na Eden Prime blízko začátku hry.
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Mezi další zástupce skvěle vypadajícího a maximálně optimalizovaného Unreal 3 enginu je i MOH:Airborne. Hra vyšla minulý rok a podporuje efekty „pouze“ DX9, avšak i ty vypadají moc hezky. Klasická střílečka z druhé světové války má mnoho svých příznivců díky své kvalitě a multiplayeru.
Grafické nastavení se volí ještě před začátkem hry. Všechny detaily jsou na maximu. Testoval jsem scénu při tréninku seskoku padákem, kdy můžeme minimálně měnit směr a výsledky by tak měly být podobné. Dvakrát měřené dva různé seskoky rovná se čtyři měření a z nich průměr FPS.
Need for Speed: ProStreet (DX9)
Kritikou ne moc přijatá závodní hra legendární série. Je bohužel pravdou, že kvalita titulů NFS3, Underground nebo Most Wanted je pryč. I tak se ale nejedná o špatnou hru. Grafická stránka je dobrá a pro pobavení stačí. Použitý patch je verze 1.1.
Grafická stránka hry není přímo špičkou v porovnání s ostatními. Maximální nastavení by nemělo být žádnou překážkou a zapínáme vše i s náročným osminásobným anti-aliasingem (8xAA) a anizotropním filtrováním. Testováno bylo třikrát jedno kolo tratě Nevada bez protivníků.
TrackMania Nations Forever (DX9)
Kvalitní hra, kterou si každý může zdarma stáhnout, s velmi povedenou grafikou, skvělou hratelností a přitom malým datovým objemem? Ano! TrackMania Nations Forever je právě takovou úžasnou hrou s instalačním souborem o velikosti pouze 528MB! Bezplatně ji hrají miliony uživatelů po celém světě. Má velmi hezkou grafiku, výbornou hratelnost i kvalitní tratě. Nainstaloval jsem první opravný patch (neoficiálně 1.1).
Testováno bylo pokaždé jednou na připraveném in-game benchmarku, kde jednou tratí projíždí ze záznamu čtyři formule. Všechno nastavení jsem zapnul na maximum až na detaily Bloom, rozostření při rychlých pohybech a geometrii vody na stadionu (která se v testu neobjevuje). První dvě jmenovaná detailní vylepšení mi hru spíše kazí, a proto testuji bez nich. Vyhlazování je použito 8xAA a 16xAF.
Unreal Tournament 3 (DX9)
Velmi kvalitní nástupce slavného Unrealu Tournament. Krásná plynulá grafika postavená stále pouze na DX9. Single player kampaň je spíše úsměvná svým příběhem, ale multiplayer je nadmíru povedený. Všimli jsme si, že UT3 engine aktuálně používá stále více her a ještě více je jich ve vývoji. Do hry jsem implementoval patch verze 1.2.
Testováno nebylo pro někoho překvapivě ve flyby, ale přímo při hraní v první menší mapě kampaně. Předtím jsem ještě musel upravit soubor UTEngine.ini, kde je povoleno snímkování pouze do 62FPS. Příkaz bSmoothFrameFrameRate=True upravíme na False. Testoval jsem minimálně třikrát a výsledky zprůměroval. Použito je maximálního nastavení detailů.
World in Conflict (DX10)
Výborná fiktivně-válečná strategie, která umí DX10 a využívá ho velmi dobře. Spojuje více herních stylů dohromady a tak strategie je pouze jedna část, ale zřejmě nejvýstižnější vyjádření, o co jde. K dobrému hernímu zážitku potřebujete mimo dobré grafické karty také výkonný procesor, kterého využívá hodně. Před testy jsem aplikoval patch 1.008.
Testoval jsem přes benchmark uvnitř hry, který je celkem náročný. Ono aby ještě takový malý jaderný výbuch v DX10 nebyl, že. Nastavil jsem předpřipravený druhý nejvyšší profil „High-Vysoká“, kde je několik detailních prvků vynecháno, ale velmi to prospívá FPS. Vyhlazování bylo 2xAA a 2xAF. Výsledky se v průměru o pár FPS lišily, a proto jsem měřil pokaždé třikrát a výsledky zprůměroval.
Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Jako poslední předvedeme výsledky měření u hry, která je pro mě velkým překvapením. Krásná DX9 grafika postavená na enginu Bioware Aurora v povedeném světě s výborným příběhem, který už tu dlouho nebyl. Jediné, co bych vytkl je, že slunce svítí plně i přes zeď na prvním nádvoří, kde jsem testoval. Nainstalovaný a připravený k použití je aktuální patch 1.3.
První nádvoří poskytuje dostatek vykreslovaných objektů k dobrému měření. Vím, že ve hře jsou i náročnější lokace, ovšem moc jsem toho neodehrál a spokojíme se tedy s proběhnutím po nádvoří hradu. Grafické karty jsem zaměstnal na maximální úroveň spolu s 4xAA a 16xAF. Měření proběhla třikrát.
Spotřeba systému
Nově budu ve svých recenzích uvádět také spotřebu systému při testech. Otázku spotřeby řeší v současné době stále více uživatelů a ti, kteří ji neřeší, to alespoň zajímá. Měření proběhlo na nedrahém domácím měřiči spotřeby přes zásuvku. Spotřeba v klidu (Idle) se měří při práci (nebo nepráci) ve Windows. Maximální spotřebu v zátěži už je ale změřit těžší. Nejvíce náročnými scénami v nových hrách jsou bezesporu ty s vodou a hlavně ohněm. Ideální lokací pro měření se tak stala hned úvodní u hry Bioshock po pádu letadla do moře. Našel jsem část, ve které je ohně a jeho odrazu ve vodě nejvíce a čekal přibližně půl minuty. Poté jsem odebral maximální hodnotu, kterou uvádím v grafu.
V klidu má 280GTX spotřebu o více než 30W menší a to není zanedbatelné. Projevuje se to kladně u teplot níže. Překvapující je stejná (reálně o málo vyšší) spotřeba 280GTX v zatížení. Zkoumal jsem pozici pohledu na oheň a vodu, ve které by karty braly opravdu nejvíce. Takovou pozici jsem našel a obě karty v ní měly spotřebu v podstatě stejnou.
Teplota
Měření teploty se ujal program GPU-Z 0.2.5. Odebírané hodnoty v zátěži nejsou úplně ty nejvyšší, které mohou teoreticky nastat. Jsou o něco málo nižší kvůli tomu, že testuji s otevřenou skříní (bez bočnice). Někdo by řekl, že je to přístup neprofesionální, ale musíme vzít v potaz, že každý má jinak chlazenou skříň. Někdo vůbec a tak teploty budou vyšší a někdo kvalitně a teploty by mohli být s dobře umístěnými ventilátory i nižší než ty mé. Tuto „nedokonalost“ vyrovnávám měřením maximální teploty v 100% zátěži programu ATI Tool. 100% zátěže grafického jádra ve hře také často nedosáhneme. Minimální teploty jsou odebírány z klidového stavu systému ve Windows.
V klidu je 280GTX velmi „chladná“ na rozdíl od 9800GX2, která má teplotu o dvacet stupňů vyšší, i když nic nedělá. Je to proto, že 280GTX má pokročilé úsporné možnosti a u 9800GX2 jsou dvě zahřívaná PCB blízko u sebe. U maximálních teplot se situace obrací a více má 280GTX, přičemž zátěžová teplota 9800GX2 se od teploty klidové moc nezměnila. Hodnoty odebírám z programu GPU-Z a beru vždy vyšší (GPU Temperature je v programu dvakrát).
Hlučnost
Měření hlučnosti probíhalo subjektivně dle mého ucha. Na stupnici od 1(ticho) do 10 (lux) porovnávám grafické karty při zátěži ve hrách a v klidu. Obě karty jsou v klidu při práci ve Windows poměrně tiché a zapadají do malého „šramocení“ ostatních ventilátorů či pevného disku.
Bohužel hlavně grafická karta 280GTX hlučí při zatížení opravdu hodně. Maximální otáčky 1600 RPM jsou hodně slyšitelné oproti 700 RPM v klidu. 9800GX2 si drží ještě přijatelnou mez hluku i v zatížení.
Minimální FPS
Minimální počet snímků je u her velmi důležitý. Průměrná hodnota může být třeba 45FPS, což na hraní bez sekání plně stačí, ale pokud je u průměrných 45FPS minimálních 15FPS, pak už se o hratelnosti dá pochybovat. Hodnoty uvedu v tabulce i s barevným označením.
LEGENDA:
Tmavě zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá (více než 80 FPS)
Světle zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá až na možné výjimky (40-80 FPS)
Oranžová = hra je v daném nastavení stále dobře hratelná, ale může nastat občasné sekání (30-40 FPS)
Tmavě červená = hra je v daném nastavení skoro nehratelná, propady FPS jsou takové, že sekání je časté, ne-li stálé (1-30FPS)
V průměrných minimálních FPS jsou výsledky velmi zajímavé. Vypadá to, že zde je GTX 280 OC přibližně na stejné, ne-li vyšší úrovni než 9800GX2. Vše odhalíme ve shrnujícím výkonovém grafu minimálních FPS na konci recenze. Do grafu minimálních FPS není zařazena hra Company of Heroes: Opposing Fronts, neb hodnoty minimálních FPS dosahují v benchmarku i hodnoty 0.
Souhrnné grafy
U všech měření až na výkon v FPS u grafů her jsem psal hodnocení ihned. Výsledky výkonu ve hrách jsem si nechal až pro souhrnné grafy. Metodika vzniku souhrnných grafů je:
U každého rozlišení v každé testované hře má nejvyšší hodnota dosažená jakoukoli kartou přiřazeno hodnocení 100%. Od toho se odvíjí nižší procenta ostatních karet, které dosáhly výsledku horšího. Po propočítání všech výsledků procenta sečtu. Grafická karta s nejvíce body je ta celkově nejvýkonnější a počítáme s jejím součtem procent jako se základem (100%=nejvýkonnější). Podle porovnání procent dalších karet s procenty karty nejvýkonnější se pak odvíjí jejich celkový procentuelní výkon oproti nejvýkonnější kartě.
Z výsledku pak můžeme říci: „Ano, karta XY je průměrně o xx procent lepší/horší než nejvýkonnější karta v testech“. Celkově si pak můžeme spočítat i výhodnost karty. Pokud nejvýkonnější bude stát 10 000,-Kč a porovnávaná s výsledkem 80% bude stát 5000,-Kč, bude jen na nás, zda si neúměrně připlatíme za 20% výkonu navíc.
9800GX2 posbírala v rozlišení 1280x1024 celkově 1564,4 procenta z maximálních 1600 (to kdyby byla všude nejvýkonnější). GTX 280 OC pak má 1542,2% a to jí dává 98,6% výkonu 9800GX2 v tomto rozlišení. Důležité je, že výsledky jsou vždy brány z hlavních, tedy průměrných hodnot FPS ve hrách.
Ve vyšším rozlišení 1680x1050 si GTX 280 celkově o trochu pohoršila na výsledných 97,6% výkonu 9800GX2. Její souhrnný počet procent byl 1521,7, zatímco 9800GX2 měla procent 1560.
V rozlišení 1920x1200 se toho moc nemění. 9800GX2 vyhrává s celkovým počtem 1545,4% a GTX 280 OC má 1527,4%. Tři grafy celkových herních výsledků v jednotlivých rozlišeních naberou na větší zajímavosti až po otestování více grafických karet. Dnes jsme začali těmi nejvýkonnějšími, ale samozřejmě se dostane i na mainstream a grafiky mnohem levnější.
Celkovým výkonnostním vítězem testu je i přes zařazení přetaktované edice GTX 280 karta 9800GX2. Nemůžeme ale opomenout graf minimálních FPS, které sice už samotné výsledek FPS průměrných mění, ale i tak jsou důležité.
Ve výkonu z průměrných minimálních snímků za vteřinu nám vychází údaj, podle něhož má GTX 280 OC lepší výsledky celkových minimálních FPS než 9800GX2 přibližně o stejný kousek, jako má 9800GX2 navrch v celkových průměrných FPS. Znamená to, že 9800GX2 celkově dosahuje vyšších hodnot maximálních FPS než GTX 280 OC, což nám ale nijak hraní neovlivní, neb obě grafické karty zvládaly všechny testované hry ve všech rozlišeních bez problémů a bez viditelnějšího sekání.
Cena a porovnání cena/výkon
Cena obou grafických karet je vysoká. U 9800GX2 je nižší z důvodu ohlášení zastavení výroby do konce léta. Aktuální ceny jsou tyto:
Cenový rozdíl je okolo 2500,-Kč pro MSI 9800GX2, která už se dostala pod 10 000,-Kč. To už je velmi dobrá cena na to, že se jedná o absolutní high-end. MSI GTX 280 OC stojí sice o skoro dva a půl tisíce korun více, ale ten, kdo si takovou kartu chce koupit, peníze neřeší. Pro porovnání jsem přidal dvě nejlevnější grafické karty obou sérií. Jsou to Leadtek Winfast PX9800 GX2 1GB a Gigabyte GeForce GTX 280, obě se základními takty.
Do grafu cena/výkon jsem zahrnul celkové výsledky průměrných FPS, u kterých jsou obě karty stejně výkonní soupeři. MSI 280GTX OC vychází v tomto poměru hůře, ale její cena bude v dalších týdnech stále klesat.
Klady a zápory
+ | - |
Výkon | Jen 1GB nesdílené! paměti |
Cena | Spotřeba v klidu |
+ | - |
Výkon | Hlučnost větráku chladiče |
1GB paměti | Cena |
Spotřeba v klidu |
Celkové hodnocení
Obě grafické karty prokázaly v dnešní recenzi svou sílu. Z výsledků si můžete sami odvodit, v čem je jaká grafika lepší či horší. Já jen shrnu ty nejzákladnější výsledky, které jsem při recenzi zjistil.
Výkon – dle mého názoru jsou minimální FPS stejně důležité jako ty průměrné (i když ty minimální už ovlivňují průměrné) a pokud tuto skutečnost beru v potaz a spojím oba celkové výsledky, je výkon u obou v skoro stejný – vysoký.
Provozní vlastnosti – obě grafické karty jsou stejně dlouhé. Mají také podobnou spotřebu v zatížení, jen v klidu je 280GTX méně žravá. 9800GX2 má v klidu vyšší teplotu, ale obě jsou při zatížení v teplotách do 80°C, což je dobré číslo. V klidu jsou ventilátory obou grafik slyšitelné jen málo, při zatížení pak 280GTX předčí 9800GX2 a je poměrně hlučná.
Cena – stoupla u MSI 280GTX OC v posledním týdnu o skoro dva tisíce korun, doufejme, že půjde zase rychle dolů, aby mohla konkurovat 9800GX2. Ta v podání MSI stojí 9710,-Kč, přičemž ale není nejlevnější 9800GX2 v nabídce.
Celkový verdikt – pokud o jedné z těchto karet uvažujete, posuďte si své pro a proti. Výkon je u obou stejný, cena je u 9800GX2 nižší, ale zase je to velká karta se dvěma PCB. 280GTX je novější, ale dražší. Obě grafické karty poskytují ten největší výkon, který aktuálně můžete mít!