Dirt Rally 2.0 je nejnovější závodní titul do už vcelku početné čtyřkolkové rodiny. Samotný název napovídá, že se vývojáři po arkádovějším Dirt 4 opět zaměřili na realistický prožitek ze závodění a vylepšili první díl, ve kterém přinesli čistokrevnou závodní hru bez kompromisů.
Žánr závodních her je opravdu nabitý. Kromě pravidelných přírůstků do herní série Forza Motosport a Forza Horizon tu máme Gran Turismo, Project C.A.R.S., Assetto Corsa, DriveClub, The Crew, Need for Speed nebo Formule 1. A samozřejmě nelze zapomenout na jediného konkurenta co se týče rally závodů a to sérii WRC. Fanoušci šotoliny, velkých oblak prachu a bahna toho tolik na výběr nemají. Jelikož se pokládám za velkého fanouška všech závodních her, jsem rád, že Codemasters nezanevřeli na tuto automobilovou soutěž.
Příchod rallycrossu a větší dávky realističnosti
Mé první kroky vedly ke kariéře, ve které máte na výběr hned ze dvou možností. Jedna se zaměřuje na staré dobré rally závody v zemích po celém světě a druhá na novinku tohoto dílu a tou je už zmíněný rallycross. V kariéře nečekejte žádný příběhový podtext, získávání fanoušků, tiskové konference a další věci, které vás jen zdržují od jízdy.
Po prvním výjezdu na trať velmi rychle zapomenete i na chybějící věci okolo, kterými jsou sponzorské smlouvy nebo honba za výhodnějšími kontrakty. Hra od vás vyžaduje plnou koncentraci na závodní dráhu a vnímání pouze svého navigátora, jinak se může stát, že narazíte do každého stromu a párkrát se proletíte mimo cestu. Dirt Rally 2.0 totiž neodpustí žádné zaváhaní, každá drobná chyba stojí cenné vteřiny. Dokonce i špatné řazení má za následek větší opotřebování převodovky, což může mít za následek více stráveného času při opravování mezi jednotlivými závody.
Tvoje vozidlo, tvoje království
Porucha? Vyjeté koleje na trati? Ano, to jsou faktory, které zkomplikují ať už ovládání či stabilitu vozu. Další závodníci i počasí mají veliký vliv na stav závodní dráhy, což velkou měrou přispívá k realistickému zážitku. I díky těmto drobnostem vás každý závod naprosto pohltí a nemilosrdně vyplivne na jeho konci. Po dojetí celého šampionátu jsem měl úplně zkoprnělé ruce z volantu a musel si odpočinout, jelikož vynaložená míra pozornosti byla enormní a udržet okamžitou koncentraci na další šampionát bylo takřka nemožné.
Jak jsem již zmínil, je potřeba hlídat si míru poškození svého vozidla. Opravy je možné provádět mezi jednotlivými erzetami nebo koly v rallycrossu, ale vždy máte pouze omezený čas. Pokud ho přetáhnete, zasahuje do jízdních časů a tím můžete přijít o celý šampionát. Drobné opravy, jako je výměna kola lze provést přímo v závodu, ale to stojí drahocenný čas.
Nedostatek obsahu a horší viditelnost
Největší kámen úrazu celé hry je málo obsahu, herních režimů a vozidel. Vývojáři sice připravují rozšiřování o nové tratě, vozidla a neustále přidávají různé eventy, ale obsahu v základní hře příliš není. Kromě poměrně krátké kariéry se pak můžete vydat na turnaje FIA Rallycrossu, historických závodů, Time Trialu, nebo si vytvořit vlastní šampionát ze všech tratí dostupných ve hře. Velké plus musím připsat za Škodu R5 a další vozidlo značky Škoda, jenž přibude v DLC. Tím jako jedna z mála her obsahuje vozidla naší domácí značky.
Co se týče audiovizuálního zpracování, tak zde nemůžu příliš vytknout, prostředí vypadá velice dobře, vozidla jsou slušně zpracovaná - tedy až na interiér, jenž by mohl být detailnější a výhled při pohledu z kokpitu vozu je hodně omezující. Zvuky vozidel a jejich burácení jsou příjemné a přirozené.
Závěrečné hodnocení
Dirt Rally 2.0 je v současnosti nejlepší závodní hrou se zaměřením na rally a rallycross. Zážitek z řízení má asi nejlepší ze všech závodních her. Pro někoho může být hra až příliš přísná a obtížná, jelikož neodpustí opravdu žádnou chybu, a i když zapnete všechny asistenty a elektronické pomocníky, stále se nejedná o lehkou arkádu. Celkový dojem nejvíce kazí málo obsahu v základní hře a praktická nutnost dokupovat si drahé přídavky, které tento nedostatek alespoň částečně kompenzují.