Recenze: Metro Exodus - nebezpečná cesta z moskevského metra na povrch

Metro: Exodus - Day One Edition (PC)_74232347
Metro: Exodus - Day One Edition (PC)
Metro: Exodus - Day One Edition (PS4)_1652240499
Metro: Exodus - Day One Edition (PS4)
Metro: Exodus - Day One Edition (Xbox ONE)_499454543
Metro: Exodus - Day One Edition (Xbox ONE)

Konečně jsme se dočkali pokračování Arťomova příběhu v jeho pouti za ochranou obyvatel moskevského metra a vysněné představě žití na povrchu zdevastované krajiny po atomové válce. Podařilo se vývojářům zachovat kvalitní herní zážitek i navzdory tomu, že jsme opustili zdánlivě bezpečné prostředí podzemního metra?

Bezpečný úkryt, to je moskevská obří síť metra

Herní sérii Metro bych se nebál označit asi za nejlepší herní počin od vývojářů z Ukrajiny. Možná mě za tento výrok ukamenují milovníci série S.T.A.L.K.E.R., ale je to tak. Hra si srdce hráčů v prvních dvou dílech zajistila převážně díky hutné atmosféře, novému pohledu na akční střílečky, nastolení opravdového pocitu beznaděje a příběhu. Vše samozřejmě vychází z knižního bestselleru spisovatele Dmitrije Glukhovského.

Třetí díl navazuje na příběh hlavního hrdiny Arťoma. Ten se po útoku mutantů na stanici, ve které vyrůstal, vydal na cestu přes osídlené stanice metra, ale i přes nebezpečné úseky mezi stanicemi ve kterých vládli nejrůznější mutanti a banditi. Při tomto putování se potkal nejen s tajemnými bytostmi, ale také s obyvateli metra, kteří se i přes nukleární katastrofu a nehostinné podmínky drželi pochybné ideologie.

S třetím dílem přichází konečně cesta na povrch

Těžko lze mluvit o příběhu třetího dílu a přitom se vyhnout spoilerům. Náš hrdina prostě nechce žít zbytek života se svojí ženou v útrobách metra a živořit ze dne na den. Jelikož ve svém přenosném rádiu zaslechl vysílání mimo metro, vydává se každý den na povrch zamořený radiací a snaží se zachytit známky života mimo metro. To se samozřejmě pranic nelíbí jeho společníkům, kteří by naopak uvítali pomoc s obranou proti nájezdům mutantů místo trajdání kdesi v divočině.

Při jedné z rutinních výprav na povrch, které absolvuje se svojí ženou Annou, objeví doslovný zázrak - projíždějící parní lokomotivu. Zde nastínění příběhu musím stopnout, abych neprozradil více, než je nezbytně nutné. Skrz dramatickou honičku se k jedné z parních lokomotiv dostane i vaše skupinka a po krátké akční části vyjede na (ne)dobrovolnou výpravu do nebezpečné ruské divočiny. V tento moment také končí vše, co jste si doposud mysleli o sérii Metro a vstupujeme do zcela odlišného žánru. Tak trochu...

Otevřená ruská divočina plná zábavy

Polootevřený svět, to je to, co rozděluje hráčskou veřejnost na dvě poloviny. Jedna část se na tuto možnost těší, druhá se jí obává. Metro se doposud pyšnilo vesměs lineárním postupem v úzkých prostorech, skrz které dokázalo navodit tu pravou atmosféru strachu a sklíčenosti. Metro Exodus nenabízí jeden velký otevřený svět, ale několik menších. Díky tomu si stále dokáže udržet tu pravou atmosféru a ještě k tomu nabídnout rozličná prostředí plus spoustu vedlejších činností.

Během vašeho putování v divočině narazíte i na různé bunkry a budovy, ve kterých se budete cítit podobně, jako v uzavřeném metru. Vývojářům se opravdu povedlo vytvořit velké a nádherné světy, na které je radost se dívat a prozkoumávat je. Přitom ve vás ovšem drží pocit neustálého nebezpečí, boje o přežití, šetření každého náboje a pozor si budete muset dávat i na smrtelné anomálie. Během vašeho putování také potkáte spoustu různých frakcí. Každý si totiž chce zabrat kousek své země, takže kromě banditů zde opět setkáte s komunisty, nacisty, nebo fanatickou skupinou, která dává vinu za zničení světa moderním technologiím a převážně elektrickému proudu. Takže i pouhé použití baterky je pro ně kacířství a smrtelný hřích.

Cestovat mezi jednotlivými světy budete za pomocí parní lokomotivy s názvem Aurora. Každý "svět" nabízí unikátní prostředí a také jiné roční období, takže se vše již neodehrává jen na ledem a sněhem pokrytém moskevském předměstí. Prozkoumávat nejrůznější zákoutí jednotlivých světů nebudete jen kvůli vedlejším úkolům, ale třeba kvůli zásobám, které hrají mnohem větší roli než dříve. Hledat budete převážně dvě hlavní suroviny, výrobní materiály a chemikálie.

Čistá zbraň se nikdy nezasekne

Arzenál zbraní je možné různě upravovat a vylepšovat - a také čistit, neboť čistá zbraň rovná se přesnější a účinnější zbraň. Budete moci vytvářet různé zaměřovače, lepší zásobníky, pažby a mnoho dalších vylepšení. Některé komponenty na vylepšení na své cestě sundáte ze zbraní nepřátel, jiné si musíte vyrobit takříkajíc ručně. Tyto úpravy zbraní je možné provádět pouze na pracovních stolech. Ty najdete buď na Auroře, nebo v bezpečných úkrytech.

Arťom je vybaven multifunkčním batohem, díky němuž budete moci základní věci (například llékárničky, náboje nebo zápalné láhve) vytvářet kdykoliv v terénu, pokud tedy budete mít dostatek surovin na výrobu. I když se může místy zdát, že materiálu a nábojů je dostatek, tak opak je pravdou a často budete v kapse žmoulat poslední dvě patrony, které si budete nechávat na horší časy. Ušetřit drahocenné náboje můžete díky stealth postupu a nepřátele likvidovat nožem, omračovat pažbou či rukama, nebo je hezky z dálky zabíjet vrhacími noži. Stealth systém je stále stejný jako v předchozím dílu a umělá inteligence nedostala do vínku příliš pozornosti. Jediné na co si musíte dát pozor jsou jejich primitivní nástražné pasti.

I přes obavy z polootevřeného světa si Metro Exodus ponechává vše, co máme rádi na sérii Metro. Hutnou atmosféru, boj o přežití, skvělý příběh, šetření munice, plno mutantů. Nový díl vše ještě vylepšuje krásným prostředím s možnostmi průzkumu, vylepšeným craftovacím systémem, vedlejšími úkoly a sběrem materiálu. Ve hře zůstaly samozřejmě i nějaké ty neduhy jako je například chabá umělá inteligence při stealth postupu a trochu složitější ovládání pro nováčky nebo méně zdatné hráče. Metro Exodus nicméně splnilo veškerá očekávání a nabízí desítky hodin skvělé zábavy. Až se bude na konci roku rozhodovat o nejlepší hře za uplynulých 12 měsíců, určitě bude patřit mezi žhavé kandidáty.

Hodnocení: 90 %

Názory ostatních Geeků (4)

Kladná recenze

Měl jsem obavy a nakonec to dobře dopadlo. V první zasněžené lokaci jsem strávil asi 5-10 hodin, kde se atmosféra dala přímo krájet.
Hrál jsem stylem scavanger , takže všechno prošmejdit a sebrat. Občas zastávka na photomod, protože krajina a prostředí je prostě geniální.
Líbí se mi možnost volně cestovat po jedoucím vlaku a vyslechnout si řeči posádky než se dostanete do další lokace, kterou si sami spustíte na mapě.
Jedna výtka je k dlouhým monologům, kde mi to sebralo cca 30-40 minut než jsem si vyslechl celou posádku.
Zní to zajímavě, člověk se hodně dozví, ale mohli to trochu zkrátit. Na druhou stranu mě potěšilo, že jsem po 30 minutách ve vlaku zjistil, že už je venku tma.
Druhá výtka je, že si bez cutscény pomalu neotevřete dveře nebo neprolezete menším prostorem. Ale dá se na to zvyknout.

Az na par veci...

motion blur se da vypnout jedine editaci cfg, ale aspon nejak to jde...
zajimalo by me na jakej jazyk jsou udelany oblicejove animace, protoze ani na rustinu ani na anglictinu to otevirani pusy ani zdaleka nesedi...
na extremni grafiku je hra cela takova rozmazana pokud clovek hraje na full-hd (na vyssi rozliseni je to ok)
chovani zbrani nefunguje, je to hruza... spousta pruhlednych neprustrelnych textur, nedivim se ze ta hra miri na stealth, vubec se jim nepodarilo tuhle oblast vyladitale pribehove fajn, graficky vcelku ok, takze za me tak 8/10

Provokace zákazníků od EPIC GAMES

Nebezpečná cesta ze steamu na epic games

Další díl