Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Stadia je oficiálně venku. Google se chce stát herním gigantem Události

Stadia je oficiálně venku. Google se chce stát herním gigantem

autor: Petr Kirs
Společnost Google oficiálně odhalila svou dlouho očekávanou herní streamingovou službu Stadia. Prostřednictvím ní se bude americký internetový gigant snažit konkurovat výrobcům televizních konzolí a výkonných herních počítačů.

Letošní veletrh GDC je na nová oznámení opravdu bohatý. Společnost Nvidia jako první oznámila, že ray tracing zpřístupní desítkám milionům hráčů se staršími grafikami a že tato technologie reálného vykreslování bude přímo podporována v nejoblíbenějších herních enginech Unreal Engine a Unity.

Velké překvapení si pro hráče připravil také Google. Již delší dobu se v kuloárech hovořilo o tom, že americký internetový gigant se chystá změnit svět her tak, jak ho známe doposud. A novinka zvaná Stadia opravdu může takovou revolucí být.

Stadia už není tajemstvím

 

Hrát půjde kdekoliv

Stadia je v podstatě nová streamovací služba, která bude spuštěna ještě v letošním roce. Podle plánů Googlu bude přenášet hry v reálném čase na platformu YouTube. V podstatě tak Google odbourává vysoké nároky her na hardware. Všechny výpočty u jednotlivých titulů totiž budou probíhat přímo na serverech amerického gigantu, a uživateli bude pouze prostřednictvím celosvětové počítačové sítě přenášen obraz.

Díky tomu poběží i velmi náročné hry na prakticky jakémkoliv hardwaru. V podstatě tak bude moct hrát kdokoliv, kdo bude disponovat dostatečně rychlým připojením k internetu. A je jedno, zda zvolí tablet, počítač, mobil nebo cokoliv jiného s obrazovkou.  

V praxi by to mělo fungovat tak, že uživatel se například bude koukat na nějaký trailer ke hře na YouTubu a Google mu pak rovnou nabídne možnost si zahrát. Nebudou potřeba žádné instalace, žádné stahování, a jak zástupci amerického internetového gigantu několikrát zdůraznili – „žádné boxy“. Naráželi přitom na klasické konzole, jako jsou například Xbox One či PlayStation 4.


Představení herní služby Stadia

 

Více podrobností až na E3

Vše bude pochopitelně k dispozici po uhrazení předplatného, jehož výši zatím Google neupřesnil. Otazník visí také nad tím, jaký bude kompletní seznam podporovaných her. Nicméně už nyní se počítá s tituly Assassin’s Creed Odyssey, Doom Eternal, NBA 2K19 či Rime. Na bližší informace si budeme muset počkat až do léta, kdy se bude konat herní akce E3.

Z řádků výše je tedy zřejmé, že streamované hry mají představovat budoucnost. Koneckonců pravidelní čtenáři si jistě vzpomenou na Project xCloud, který staví na velmi podobném principu, akorát je z pera amerického Microsoftu. Narozdíl od Google však Microsoft věří, že podobné streamovací služby nemají představovat náhradu televizních konzolí. Jde pouze o řešení, které má zpřístupnit hry co nejširší skupině uživatelů.

Project xCloud podle Microsoftu

Názory ostatních Geeků (6)

Thomrius THO

Budoucnost?

Thomrius 20. 3. 2019 22:05

Tak na tohle jsem skutečně zvědavý. Pokud nebude předplatné nějak přehnané, idálně něco v rozmezí 1 - 2 tis. ročně, bude velký výběr her a podporované novinky, tak by tohle mohl být revoluční průlom v historii videoher. Velmi zajímavá myšlenka. Jsem zvědavý na další průběh tohoto projektu. Velké +

avatar Ověřený GEEK - level 3
BERNADIC Ověřený GEEK 21. 3. 2019 7:36

@Thomrius: Tak a teď do toho započítáme kompresy, latency a jsme zase tam, kde už to minimálně 10 firem před Google zkoušelo identickým způsobem.

Jarda66 JAR

Naprosto mimo

Jarda66 20. 3. 2019 23:02

Nic moc.

klíma58 KLÍ

Stejná písnička

klíma58 21. 3. 2019 11:44

Už mnoho firem něco takového zkoušelo, vždy to dopadlo stejně, u většiny lidí je stream nepoužitelný z důvodu vysoké latence, vysokého nároku na přenos dat a nízkého frameratu. Netuší někdo kde se bude nacházet nejbližší výpočetní data centrum k tomuto účelu pro Českou republiku?

babický1 BAB

Kdo to podpoří?

babický1 21. 3. 2019 17:03

Tady má prostor CZC, aby pomohlo tuhle věc dostat do ČR a získat tím exlusivitu na herním trhu. Uvidíme, jestli se toho v ČR ujme ...

avatar

Rozdíl mezi download a stream

nothrem 22. 3. 2019 14:50

Líbí se mi, že uvádí "No download" a myslí tím stažení hry, ale neuvádí, že i streamování provádí download.Současné hry mají kolem 20GB, ale stejnou velikost má i hodina videa v Bluray kvalitě. Pokud tedy budete hrát hry dlouhé desítky hodin, ve skutečnosti zatížíte svou linku downloadem desítek nebo stovek gigabajtů.Stejně tak uvádí "no box" a myslí tím bez konzole, herního tabletu nebo notebooku.Ale jak jinak byste nazvali tu věc, na které budete přehrávat herní videa (zvláště pokud bude obsahovat akční scény, bude dost výkonově náročné) a hru ovládat? Není to pořád jen nějaká ta krabička s výkonným procesorem, obrazovkou a ovladačem?Takže na vytížení připojení ani na ceně za "box" nic neušetříte a ve výsledku zaplatíte spíše více. Jen je rozdíl v tom, že peníze půjdou do kapsy Googlu.

Máš něco na srdci?

nahoru