Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Hra, která vypadá jako animovaný film - recenzujeme Ratchet & Clank: Rift Apart

Hra, která vypadá jako animovaný film - recenzujeme Ratchet & Clank: Rift Apart

Recenze
Ratchet and Clank: Rift Apart (PS5)_1248093899
Ratchet and Clank: Rift Apart (PS5)
908 Kč 1 099 Kč
660 Kč 799 Kč
PlayStation 5_968501121
PlayStation 5
Produkt není určen k prodeji.
Sony PS5 Bezdrátový ovladač DualSense Cosmic Red_409869053
Sony PS5 Bezdrátový ovladač DualSense Cosmic Red
1 363 Kč 1 649 Kč
Sony PS5 - Bezdrátová sluchátka PULSE 3D_2129275799
Sony PS5 - Bezdrátová sluchátka PULSE 3D
Produkt není určen k prodeji.
PlayStation 5 + FIFA 23_1629600922
PlayStation 5 + FIFA 23
Produkt není určen k prodeji.

Sony je proslulé tím, jak své PlayStationy obdarovává fantastickými exkluzivkami a jejich nejnovější akční plošinovka Ratchet & Clank: Rift Apart není výjimkou.

Dynamické duo chlupatého vesmírného hrdiny Ratcheta a jeho robotího kámoše Clanka jsme mohli naposledy vidět v povedeném remaku jejich úplně prvního dobrodružství na PS4. Teď se tahle dvojka vrací v úplně nové hře pouze na PlayStation 5 a nový hardware jim umožňuje rozpoutat ještě větší šílenství napříč několika dimenzemi.

Různé dimenze a trable, které s sebou nesou trhliny mezi nimi, stojí ve středu dění nejnovější hry Rift Apart. Hned na začátku hry se na scéně objeví známý padouch Dr. Zlotřilec a ukradne Dimenzonátor, mocný nástroj schopný otevřít brány do jiných dimenzí. Jeho plán je cestovat do dimenze, ve které konečně zvítězí a ovládne tak celý svět.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Při souboji s Ratchetem a Clankem se však Dimenzonátor rozbije a začne nekontrolovatelně vytvářet díry do jiných dimenzí. Zlotřilec, ale i Ratchet s Clankem se jednou takovou dírou propadnou právě do dimenze, ve které je všechno úplně jinak - zdejší svět ovládá strašlivý Císař Zlotřilec a odboj proti němu vede modrá lombaxka Rivet. Společně s ní se Ratchet a Clank musejí postavit oběma Zlotřilcům a hlavně zastavit jejich zneužívání Dimenzonátoru, který vytváří čím dál tím víc trhlin, a ohrožuje tak stabilitu všech dimenzí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ve hře pak střídavě v roli Ratcheta a Rivet cestujeme po různých planetách, které fungují někdy jako lineární, jindy zase jako více otevřené úrovně. Jako v každé jiné akční plošinovce na nás na každé planetě čeká spousta hopsání po plošinkách, skákání přes propasti, prozkoumávání úrovní a hledání ukrytých bonusů, a samozřejmě i hromada přestřelek se zástupy nepřátel.

Nejzábavnější zbraňový arzenál

Jak je pro sérii Ratchet & Clank typické, i tentokrát vývojáři připravili pro hráče spoustu více či méně bláznivých pušek. Mezi celkem 20 kousky najdete klasickou pulzní pistolku, výbojovou brokovnici nebo granátomet, ale brzy přijde na řadu i ulítlejší arzenál v podobě zahradního kropítka, které nepřátele na pár vteřin promění v nehybné květinové ornamenty, nebo pixelizátor, který nepřátele rozloží na kostičky, případně tvořička dimenzionálních trhlin, která na vaše nepřátele vypustí třeba Thunderjawa ze hry Horizon Zero Dawn.

Každá zbraň se hodí na něco jiného a určitě si mezi nimi najdete několik nejoblíbenějších. Čím víc z dané zbraně střílíte, tím silnější se stává. Můžete si tak k ní u zdejší prodavačky paní Zurkonové dokoupit vylepšení a zbraň levelovat až do 5. úrovně, kdy se změní na svoji ultimátní a nejsilnější podobu. Místo jedné střely bude střílet třeba rovnou tři nebo k zásahu přidá ještě výbuch.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pocit ze střelby je pak umocněný díky adaptivním triggerům ovladače DualSense a každá puška se tak ovládá dost specificky. U granátometu lehké zmáčknutí zaměří trajektorii letu granátu a až domáčknutí granát vyšle. U metače malých černých děr pak vibracemi ovladače ucítíte každé výstřel. Spoušť brokovnice se mačká trochu jinak než u paprskometu a každý střet s nepřáteli je díky pocitové i hratelnostní různorodosti zbraní zkrátka děsně zábavný.

Hlavně nenudit

Že o zábavu jde tady v první řadě dokazuje i hravost, se kterou byly navrženy jednotlivé planety. Každá přichází s něčím unikátním, co na ní hratelnost ozvláštňuje. Na bažinné planetě se budete prohánět na rychlém broukovi, na zničené planetě zas přecházet tam a zpět do dimenze, ve které je planeta ještě v pořádku. Na jedné planetě najdete bojovou arénu, ve které můžete vyhrát vzácnou zbroj, jinde zase budete v podmořské laboratoři unikat nepřemožitelné příšeře. Každá planeta je zkrátka naprosto svá a chytré změny do hratelnosti přináší i po hodinách hraní čerstvý vítr tam, kde by jinak stále větší zástupy stále silnějších nepřátel mohly začít pomalu hráče unavovat.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Snad jen mi přišlo, že potenciál různých dimenzí a trhlin mezi nimi mohli vývojáři ještě trochu víc vytěžit. Díky výkonu PS5 trhliny představují skutečné průchody mezi různými úrovněmi, které se v okamžiku načtou, což je programátorsky působivé, ale pro hráče to není nic zas tak nového. Něco takového jsme viděli i ve hrách na předchozích generacích, ačkoliv tam to fungovalo trochu jinak a například se hráči takhle rychle nepřesouvali mezi celými otevřenými světy. Ale i tak tady trhliny mezi dimenzemi většinou představují “jen” vstupy do skrytých místností s hlavolamem nebo hopsací pasáží a odměnou na jejím konci.

Nějaké velké transdimenzionální divadlo Rift Apart nerozehrává ani ke konci. Přeskakování mezi různými verzemi úrovně se tu děje jen na určitých planetách a ani hlavolamy s nějakými hrátkami mezi více dimenzemi vlastně ani nepracují. Důvodem k tomu může být snaha udržet přehled o tom, co se s kým a kde děje. Rift Apart má dva protagonisty a alespoň tři různé dimenze... Možná to vývojáři nechtěli pro mladší hráče moc překomplikovat.

Hra pro celou rodinu

Ratchet & Clank: Rift Apart je totiž jednou z těch her, které si můžou zahrát malí i velcí. Příběh a psychologická hloubka postav odpovídá asi tak Kačerům z Kačerova - dobro a zlo jsou jasně definované a navzdory zmiňovanému zbraňovému arzenálu tu násilí spíš vyústí v nabančení padouchům než jejich rozstřílení na cucky.

Díky pěti stupňům obtížnosti si můžete zvolit mezi jednoduchým “příběhovým” režimem, kdy ani v bojích nelze zemřít, anebo si připravíte pořádnou výzvu. Jestli jste už nějaké akční plošinovky kdy hráli, s klidem se od začátku pusťte do první těžší obtížnosti a uvidíte, že hra opravdu myslela na všechny druhy hráčů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

S tím se samozřejmě pojí i přítomnost českých titulků, díky kterým si nového Ratcheta zahrajou i ti, kteří angličtině nevládnou. Překlad je vlastně vcelku povedený a oceňuji snahu při překládání názvů zbraní (zbraň s názvem Paní Houbová je prostě boží), ale kdybych si měl zvolit mezi Warmongrem a Štváčem, vybral bych asi tu první variantu. V takových případech to česky nezní tak dobře.

Navzdory těmto pár mouchám je Ratchet & Clank: Rift Apart zkrátka hra, která by neměla chybět v PS5 žádného hráče, a už vůbec ne toho, který na disneyovkách vyrostl nebo teprve vyrůstá. Skvěle vypadá, výborně se hraje a díky zvládnuté akční hratelnosti ji určitě odpustíte i to, že vtipy a příběhové zvraty často odhadnete dlouho dopředu.

Nové dobrodružství Ratcheta a Clanka mezi dimenzemi patří mezi nejzábavnější tituly současnosti, které v sobě skloubí parádní přestřelky, nápaditý level design a humor pro malé i velké.

90 %

Plusy
  • Zábavný arzenál zbraní
  • Neustále oživování hratelnosti
  • Skvělá new-gen grafika
Mínusy
  • Nevyužitý potenciál více dimenzí
  • Dětinský příběh
Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru