Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Recenze: Thrustmaster T248 – stvořen pro závodní tratě

Recenze: Thrustmaster T248 – stvořen pro závodní tratě

Recenze
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)_372391296
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)
7 189 Kč 8 699 Kč
Thrustmaster T248 (PC, Xbox)_471333880
Thrustmaster T248 (PC, Xbox)
7 189 Kč 8 699 Kč
Thrustmaster řadící páka TH8A_1557361097
Thrustmaster řadící páka TH8A
3 702 Kč 4 479 Kč
Thrustmaster TSS Handbrake Sparco Mod + (PC)_1620337887
Thrustmaster TSS Handbrake Sparco Mod + (PC)
5 371 Kč 6 499 Kč
CZC.Gaming Pegasus, závodní sedačka_1344433787
CZC.Gaming Pegasus, závodní sedačka
Produkt není určen k prodeji.

Za velmi atraktivní cenu je možné v současnosti pořídit u CZC.cz volant Thrustmaster T248. Abyste nekupovali zajíce v pytli, rozhodli jsme se toto závodní náčiní pořádně proklepnout v dnešní recenzi.

Když se řekne volant, vybaví se patrně většině hráčů právě společnost Thrustmaster. Právě tato značka totiž hraje první housle v nabídce herních periferií pro plnokrevné závodníky, v její nabídce naleznete modely doslova za pár stovek i ty nejpropracovanější modly, které se nabízejí klidně i za bezmála dvacet tisíc korun. S ohledem na pořizovací cenu tak představuje Thrustmaster T248 „zlatou střední cestu“, kdy osloví i náročnější hráče, kteří si však nechtějí zcela vybrakovat svoji peněženku.

Hlavní přednosti volantu Thrustmaster T248:

  • Výběr z více než 20 různých zobrazení na vestavěné obrazovce
  • 25 akčních tlačítek
  • 3 typy Force Feedback (včetně přednastavených hodnot)
  • Magnetická technologie H.E.A.R.T
  • Sada magnetických pedálů T3PM

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster T248

Technické parametry

Testovaný model: Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)

Druh zařízení: Volant s pedály

Pádla pod volantem: ano

Počet pedálů: 3

Force Feedback: Ano

Kompatibilní platformy: PC, PS4, PS5 (v prodeji je také verze pro PC, Xbox)

Rozměry: 280 mm x 300 mm x 280 mm

Hmotnost: 2,7 kg

Představení modelu Thrustmaster T248

Obsah balení

Volant Thrustmaster T248 je dodáván včetně pedálů, díky tomu asi není velkým překvapením, že balení novinky je vcelku rozměrné. V modrobílé kartónové krabici se kromě zmiňovaných dvou částí nachází už jen speciální mechanizmus pro uchycení volantu k desce stolu, návod k použití, USB kabel a napájecí zdroj. Vyzdvihnout si zaslouží i klíč se speciální pružinou, pomocí které se upravuje tuhost brzdového pedálu. Této problematice se ale budeme věnovat ještě detailněji v dalších částech článku. Praktické je, že už na samotné krabici naleznete jednoduchý návod pro správné zapojení volantu k různým platformám. Díky tomu můžete hrát ještě dříve, než prostudujete velký návod.

DSC06450.JPG
DSC06466.JPG
zDSC06455.JPG

Balení volantu a dodávané příslušenství

Vzhled a kvalita zpracování

Ještě než se vydáme na závodní tratě, prohlédneme si detailně hlavního hrdinu dnešní recenze. Prestižní zpracování, u kterého se dbá i na ten sebemenší detail, je zpravidla výsadou těch nejdražších volantů na trhu. Je to koneckonců jeden z hlavních důvodů, jak si výrobci ospravedlňují poměrně vysokou cenu.

I s ohledem na tento fakt je poměrně velkým překvapením, že kvalita zpracování se drží v případě modelu Thrustmaster T248 na velmi vysoké úrovni. Prohřešky v otázce zpracování se tedy u testovaného kousku hledají jen velmi těžko. Dominantním prvkem volantu, alespoň co se výrobních materiálů týče, je plast. Jde však o velmi bytelné a pevné plasty, které přesně drží svůj tvar, při používání nevržou a na pohled vlastně i dobře vypadají.

Věnec volantu je z koženky, pravá kůže by mu slušela určitě více, to by se ale zase negativně promítlo do pořizovací ceny. Vždyť v současnosti za obšití skutečného volantu v autě kůží zaplatíte zpravidla částky mezi 1500 a 2000 Kč.

DSC06537.JPG
DSC06555.JPG
DSC06584.JPG

Výrobce si u volantu vyhrál i s těmi nejmenšími detaily.

Prakticky celý volant je vyveden v odstínech černé barvy, jak si můžete všimnout na snímcích výše. Po vzoru plnokrevných sporťáků v horní části volantu naleznete červený proužek, který celý věnec v podstatě rozděluje na dvě části. V praxi tento drobný prvek usnadňuje zjištění pozice volantu v periferním vidění. Je tedy zřejmé, že výrobce si vyhrál i s těmi sebemenšími detaily.

Trochu lacinějším dojmem mohou na pohled působit snad jen pedály, které jsou celé zhotoveny z černého plastu. Kovové jsou pouze nášlapy plynu, brzdy a spojky. Už po pár hodinách hraní ale zjistíte, že pedály jsou ve skutečnosti velmi odolné a jejich základna bytelná. I když vzhled není kdovíjak omračující, sloužit budou patrně dobře i po několika stovkách hodin hraní.

Pochválit si výrobce zaslouží především za přítomnost spojky. I v této cenové třídě se totiž ještě někdy setkáváme s modely, které mají pouze dva pedály. Pokud budete chtít připojit ještě řadicí páku, kterou je možné volitelně dokoupit, bez spojky si reálnost závodů zkrátka neužijete.

Jako celek to působí tedy tento set velmi bytelným dojmem a bez nadsázky by měl unést bez problémů i prohrané závody, kdy si neúspěšní závodníci budou snažit vybít vztek na všem, co bude zrovna po ruce. Bohužel vyzkoušeno…

DSC06469.JPG
DSC06474.JPG
DSC06476.JPG

Pedály jsou velmi bytelné a mají tuhou konstrukci.

Namontováno za pár minut

Když jsme si prohlédnuli volant ze všech myslitelných stran, je načase jej zprovoznit. Pozornější čtenáři si patrně už na fotografii s dodávaným příslušenstvím všimnuli, že Thrustmaster T248 se připevňuje k desce stolu pomocí speciálního nástavce s velmi dlouhým šroubem. Právě díky němu je možné volant nainstalovat i na pracovní desky s širším průměrem, na které jsou jinak ostatní volanty krátké. Žádný problém jsme tak v praxi neměli ani s uchycením na pracovní desku z obchodního domu Ikea, která přitom patří k těm nejširším na trhu.

Uchycení je pak v praxi velmi jednoduché. Stačí šroub protáhnout dodávaným nástavcem, nasadit volant do pozice, v jaké jej budete u stolu skutečně používat, a začít utahovat. Na svém konci je šroub opatřen speciálním mechanizmem, díky kterému nepotřebujete žádné speciální nářadí – utáhnete jej jen pouhou rukou.

01.JPG
02.JPG
03.JPG

Instalace volantu

Pokud nenecháte volant zbytečně volný, drží tento mechanizmus herní periferii pevně na svém místě. Dokonce ani při vypjatých herních situacích, kdy autor tohoto článku v poslední zatáčce před cílovou rovinkou doslova nadskakoval ze židle a vší silou tlačil „auto“ tím správným směrem, se volant ani nehnul. To už spíš pohnete se stolem, než se samotným volantem.

Svůj podíl na dobré stabilitě má jistě i fakt, že na spodní straně volantu je hned několik protiskluzových podložek. Ty nalezneme také na spodní straně pedálů, které drží také poměrně dobře na svém místě. Na plovoucí podlaze a linu nám neujely pedály ani při zběsilém přešlapování brzda/plyn ani jednou, na koberci s nízkým chlupem byla přilnavost také slušná, ale při nervy drásajících scénám, kdy se noha zabořila vší silou do brzdového pedálu, se občas stalo, že se pedály nepatrně pohnuly. To bylo možná dáno také tím, že koberec nebyl natažen po celé místnosti, ale jen pod stolem a židlí u počítače.

Ale zpět k zapojení… Když je volant připevněn u stolu a pedály na zemi, stačí obě tyto periferie propojit jediným kabelem, který je napevno přichycen k pedálům. K volantu se pak připojuje také napájecí zdroj a USB kabel, prostřednictvím kterého tato periferie komunikuje s PlayStationem či PC. I méně zkušený uživatel tak zvládne herní systém nainstalovat doslova za pár minut.

01.jpg
DSC06666.JPG
T248PS_Edition_PS4-Native_mapping.jpg

Ovládací prvky na PlayStationu a na PC

Displej je návykový

Jedním z největších lákadel testovaného kousku je integrovaný displej, který nabízí výběr z více než 20 různých zobrazení – k dispozici je navíc manuální přizpůsobení řady nastavení nebo výběr telemetrických informací uživatelem. V praxi je právě tento prvek doslova návykový.

Nejenže velmi usnadňuje nastavení celého systému, díky čemuž si hravě přizpůsobíte parametry volantu podle zvoleného automobilového simulátoru, ale také zobrazuje celou řadu užitečných informací – například aktuální otáčky motoru či dosaženou rychlost. Stejně tak si ale můžete nechat zobrazit informaci o aktuální teplotě v místnosti. Displej je dobře čitelný, když hrajete ve dne i v noci.

Přenášení informací ze hry na displej sice nepodporují všechny tituly, ale jejich nabídka se neustále rozrůstá.

DSC06634.JPG
DSC06635.JPG
DSC06641.JPG

Displej je jedním z největších lákadel testovaného kousku.

Padne dobře do ruky, skvěle se ovládá

Stejně jako u většiny herních periférií hraje i u volantů velmi důležitou roli otázka ergonomie. Thrustmaster T248 má věnec tlustý tak akorát, aby padl dobře do ruky. Jak se na herní volant sluší a patří, je samozřejmě ergonomicky tvarován, aby vám ruce správně sklouzli hezky do nejširší strany boků. Samozřejmě má tato herní periferie do skutečných závodních speciálů daleko, ale i tak hodnotíme ergonomii jako povedenou.

Samozřejmě nejen tvar volantu rozhoduje v otázce ergonomie. Svůj nezanedbatelný podíl na dobrém ovládání má i promyšlené rozmístění ostatních ovládacích prvků. Hned po ruce jsou řadicí páky pod volantem, které mají při stisku nepatrný odpor. Není to tedy, jako když zmáčknete tlačítko na klávesnici, ale jako když skutečně krotíte nějaký závodní speciál na okruhu. 

Díky magnetické technologii H.E.A.R.T umožňují řadicí páky testovaného kousku v praxi superrychlé řazení s jasným a přesným pocitem aktivace. Doba odezvy je podle informací výrobce 30 ms, aby se předešlo chybám při řízení. Tato technologie, založená na bezkontaktním systému magnetů (bez jakéhokoli tření), navíc zaručuje dlouhodobou životnost. V praxi se nám osvědčila skvěle.

Dobře po ruce jsou i jednotlivá ovládací tlačítka. Nejsou totiž umístěna ve středu volantu, ale na jeho ramenech, takže většinu jich zvládnete ovládat pohotově palci rukou. K dispozici je až 25 akčních tlačítek. Testovaný volant byl přitom podřízen certifikaci PlayStationu, verze pro Xbox je mírně odlišná.

DSC06553.JPG
DSC06558.JPG
DSC06562.JPG

Rozmístění ovládacích prvků nahrává dobré ergonomii.

Tři, dva, jedna, start!

Je konečně čas vyrazit na závodní tratě! Thrustmaster T248 využívá jako hlavní pohon next-gen hybrid systém, který má být údajně až o 70 silnější než u modelu T150. Tuto hodnotu jsme samozřejmě neměli jak změřit, ale pocitově je skutečně testovaný kousek výrazně silnější než T150, blíže má rozhodně k vyšší třídě T300.

S volantem jsme si zajezdili ve hrách F1 2021, Driveclub VR, Gran Turismo 7 Euro Trusk Simulator 2 či Dirt 5. Vůbec nejvíce času jsme ale věnoval poslednímu zmiňovanému titulu, kde mám naježděnou většinu tratí tak dobře, že bych je zvládl zajet snad i poslepu. A rozdíl mezi ovladačem DualSense a tetovaným volantem je skutečně znát.

Za stejných podmínek jsem zajel trať Morocco – Tinghir Reverse nejlépe s volantem Thrustmaster T248. Konkrétně jsem všechny jízdy absolvoval třikrát, tedy 3x tři kola. Následně si zapsal nejlepší zajetý čas. S volantem Thrustmaster T248 jsem zajel osobní rekord – celkový čas 3:10.783, s ovladačem DualSense pak 3:20.950.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster T248

Na delších tratích byly rozdíly pochopitelně ještě markantnější. V závodech, kde hrají rozdíl skutečně setiny a tisíciny sekundy, je zkrátka pořádné herní železo nedocenitelným společníkem. Fajnšmekři, kteří si užívají jízdu ve virtuálním světě naplno, budou samozřejmě namítat, že s ještě vyšší řadou volantu, manuálním řazením a driftovací ručkou bychom dosáhli lepších výsledků. Je si ale potřeba uvědomit, že Thrustmaster T248 není progamingovým náčiním. Primárně cílí na náročnější hráče, kteří si chtějí užít jízdu více než se základním volantem.

A pocit z jízdy je v praxi velmi věrohodný. Bez nadsázky si troufnu tvrdit, že cítíte doslova každou nerovnost pod koly. Force feedback se totiž stará o velmi dobře simulovanou odezvu podvozku do řízení. Zběhlejší čtenáři patrně vědí, že to nabízí také ovladač DualSense, ale pocit takového řízení z volantu je úplně jiný level. Když se budete řítit dveřmi napřed na rozbité šotolině, budete od volantu cítit vibrace prakticky po celém těle.

V některých chvílích máte skutečně co dělat, abyste přetlačili odpor a udrželi vůz ve správném směru. I když je force feedback primárně o lepším vtáhnutí hráče do děje daného titulu, díky lepšímu čtení vozovky mírně přispívá i k lepším výsledkům při řízení. Sami si přitom můžete nastavit, jak silná má zpětná odezva být, a to ve třech různých krocích. Nepočítejte ale s tím, že byste vydrželi při maximální intenzitě hrát celé odpoledne – budete tak unavení, jako kdybyste skutečně seděli v reálném závodním speciálu. Konkrétně jsou režimy následující:

  • FFB 1: Force feedback 100% úměrné síle požadované hrou.
  • FFB 2: Vylepšený force feedback pro lepší kontrolu smyku.
  • FFB 3: Vylepšený force feedback, který uživatelům umožňuje jasně cítit všechny závodní efekty z trati

O pádlech pod volantem, které využívají magnetickou technologii H.E.A.R.T jsme se více rozepsali v řádcích výše. Na magnety sází i pedály T3PM. Díky tomu je odezva velice přesná a snímače se tolik neopotřebovávají. Nastavit si přitom můžete tlak na brzdový pedál až ve čtyřek různých režimech.

Dodávanou pružinu si můžete snadno vyměnit za ještě tužší, která je součástí balení. Osobně mi ale více vyhovovala předinstalovaná stříbrná pružina, protože je poddajnější a více se podobá zážitku ze skutečného auta. Závodníci krotící skutečné rally speciály a supersporty v reálném světě by ale patrně byli jiného názoru.

Volant Thrustmaster T248 je možné otáčet v rozsahu 900°, obvyklejší je přitom hodnota 1080°. V praxi ale tento rozdíl nejde příliš poznat. A to ani v takových hrách, jako je Euro truck simulator 2,o závodních simulátorech ani nemluvím – tam není rozdíl fakticky žádný.

DSC06491.JPG
DSC06507.JPG
DSC06533.JPG

Volant nabízí velmi realistický pocit z řízení, podílejí se na tom pochopitelně také pedály.

Stavíme závodní speciál

Sada Thrustmaster T248 obsahuje kromě volantu také základnu se třemi pedály, kterou jste si mohli detailně prohlédnout již na snímcích výše. Pokud byste rádi celou sestavu doplnili o sekvenční řadící páku / ruční brzdu TSS Handbrake Sparco nebo profesionální řadicí páku TH8A ve stylu H" (7 + 1), budete muset tyto periferie dokoupit zvlášť.

Díky sérii CZC.Gaming si navíc můžete doma vcelku levně postavit bez nadsázky celý závodní speciál. Pozornější čtenáři si totiž patrně již na snímcích výše všimnuli, že testovaný kousek nabízí možnost přimontování k různým držákům a konzolím. K mání je stabilní držák volantu CZC.Gaming Chariot č kompaktnější držák volantu CZC.Gaming Rider. Pokud to se závoděním v domácích podmínkách myslíte opravdu vážně, za pozornost rozhodně stojí závodní sedačka CZC.Gaming Pegasus.

a.jpg
b.jpg
c.jpg

Závodní příslušenství CZC.Gaming

Klady a zápory

+ realistický pocit z řízení, přesnost řízení

+ technologie force feedback

+ magnetické řadicí páky poskytují skvělou odezvu

+ hybridní pohon se přibližuje dražším volantům

+ perfektní zpracování

+ displej s různými možnostmi zobrazení

+ snadné uchycení ke stolu

 

- volantu by více slušel kožený věnec

- součástí balení není klasická řadicí páka

- displej nepodporují všechny hry

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster T248

 

Závěrečné hodnocení

Chcete se osvobodit od gamepadu či klávesnice a hledáte solidní výkon, který vám dovolí se více ponořit do jednotlivých závodů? Volant Thrustmaster T248 rozhodně zintenzivní váš herní zážitek a zároveň z vás udělá lepší řidiče. Díky kvalitnímu provedení si testovaný kousek snadno obhájí i svoji cenovku, koneckonců už v základním balení naleznete vše podstatné. Třešničkou na dortu je displej, který nejenže usnadní nastavení volantu, ale zároveň zobrazí důležité informace v podporovaných hrách.

Thrustmaster T248 

 

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru