Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Recenzujeme Cities: Skylines II, nadějnou strategii, kterou (zatím) trápí technický stav

Recenzujeme Cities: Skylines II, nadějnou strategii, kterou (zatím) trápí technický stav

Recenze
Cities: Skylines II - Day One Edition (PC)_1198361567
Cities: Skylines II - Day One Edition (PC)
786 Kč 951 Kč
Cities: Skylines II - Premium Edition (PS5)_137900843
Cities: Skylines II - Premium Edition (PS5)
Produkt není určen k prodeji.
PC Game Pass 3 měsíce - elektronicky_1321974454
PC Game Pass 3 měsíce - elektronicky
Produkt není určen k prodeji.
CZC.Gaming Knight GC149, herní PC_298485897
CZC.Gaming Knight GC149, herní PC
Produkt není určen k prodeji.

Velmi očekávané pokračování nejlepší budovatelské hry poslední dekády je tu. Zaslouží si vaši pozornost?

Recenze na Cities: Skylines II se nebude psát úplně snadno. Stejně jako legendární fotbalový kouč José Mourinho pověděl sportovním novinářům, že viděl dvě Slavie (jednu v derby se Spartou, druhou ve všech odlišných zápasech), viděl jsem i já dvě úplně rozdílné hry. Jedna je ta, kterou si autoři ze studia Colossal Order vysnili. Povedené pokračování, které staví na pevných základech jedničky, adaptuje řadu mechanismů známých až z pozdějších datadisků, přidává některé nové zajímavé nápady a opravuje věci, které byly notoricky rozbité, především tedy silniční dopravu. Ale vidím také pokračování, které trpí neskutečně problematickou optimalizací, občas spadne, někdy celé město rovnou smaže… a samozřejmě se neobešlo ani bez některých zvláštních rozhodnutí, nad kterými budete s přibývajícím množstvím hodin strávených ve hře kroutit hlavou.

Doprava je konečně plynulá. Pokud tedy nemluvíme o FPS

Ale pojďme hezky pěkně popořádku a začněme s tím pozitivním, co může mnohými vysněná novinka nabídnout. Pakliže máte skutečně silný stroj, vypadá Cities: Skylines II naprosto skvěle a vizuálně jde jednoznačně o zdařilý upgrade směrem do pomyslného next-genu, byť autoři přiznávají, že mířili na zhruba 20 až 30 snímků za vteřinu, což nemusí každému úplně vyhovovat. Problém však je, pokud disponujete sestavou s výkonem pod hranicí doporučených požadavků. Pak je třeba zahájit místy až alchymistické čachry s grafickým nastavením, na jejichž konci se bohužel může stát, že bude dvojka vypadat srovnatelně nebo dokonce hůře než osm let stará jednička. To určitě není ideální.

Největší „čočku“ schytávali autoři za problematickou dopravu v původní hře, s ní související umělou inteligenci řidičů a fakt, že každé město se z pohledu dopravní situace dříve nebo později stalo naprostou noční můrou. Tenhle problém je v Cities: Skylines II z velké části vyřešen, vývojáři se inspirovali některými oblíbenými mody, nabídli možnost křižovatky mohutně optimalizovat a přizpůsobovat okolnostem na konkrétním místě, za což jim náleží hned několik plusových bodíků. Zjednodušený, ale funkční je i předělaný interface sloužící pro nastavení linek hromadné dopravy.

CSII_PreorderScreenshot_Population_png_jpgcopy.jpg
CSII_PreorderScreenshot_Roads_V1_png_jpgcopy.jpg
CSII_PreorderScreenshot_StreetNight_longshot_png_jpgcopy.jpg

Novým nápadům se nebráníme, pokud fungují

Velmi příjemný je taky nový systém odemykání budov pomocí jakýchsi žetonů. Díky tomu se můžete (respektive musíte) již na začátku rozhodnout, kterým směrem se chcete specializovat a jaké městské služby si vaši obyvatelé (včetně těch čtyřnohých, jupí!) zaslouží jako úplně první. Zapomeňte na to, že byste nejprve svou budoucí metropoli zastavěli servisními budovami a teprve pak do ní nechali nastěhovat lidi. Na to jednak nebudete mít dost tokenů, jednak dost peněz. Souvisí to s nově představeným ekonomickým modelem, kdy po vzoru dalších budovatelských strategií dostáváte od jakési neviditelné entity, nejspíše vlády, peněžní dotace výměnou za zkušenosti. Ty sbíráte stavěním a vylepšováním budov, služeb, silnic… je to začarovaný kruh, ale docela dobře fungující začarovaný kruh. Jen musíte zapomenout na to, že byste mohli na začátku přestat stavět a jen tak se kochat, protože vám rychle dojdou peníze a menší město se všemi službami a pár tisícovkami obyvatel rozhodně nebudete mít šanci ufinancovat z daní.

Cities: Skylines II zkrátka překvapí i matadory série svou komplexností a způsoby, jak dokáže vytvořit adekvátní výzvu a přinést dostatek zábavy, přestože jde vlastně v jádru o tu samou hru, kterou někteří z nás hrají už osm let v kuse. Už v základní verzi je přítomné střídání dne a noci (které jsem obratem vypnul, neboť v nočním režimu se staví opravdu mizerně) nebo ročních období. Efekt přitom zdaleka není pouze vizuální, roste například spotřeba elektrické energie nebo šance, že se na některé z rušných komunikací v centru stane dopravní nehoda. Ano, čtete správně, nehoda! Bouračky mají potenciál způsobit dopravní zácpy jako ve tři odpoledne na Jižní spojce. A co teprve, když se přes jedinou příjezdovou cestu do města přežene tornádo…

Příslib let budoucích

Mohl bych poměrně dlouho vyprávět o tom, co zajímavého můžete v Cities: Skylines II zažít a vidět, jaké možnosti nabízejí pokročilé budovy, které si odemknete až v závěrečné fázi hry, jak se povedly „signature“ stavby za odměnu nebo proč je docela dobrý nápad, že nově můžete evropské a americké budovy kombinovat dohromady na jedné mapě. Jenže vy už teď nejspíš chápete, že je dvojka dobrá hra, která vydrží bavit minimálně nižší desítky hodin. A která taky v příštích letech s největší pravděpodobností dostane řadu zajímavých datadisků, které jednotlivé mechaniky budou posouvat a vylepšovat, protože zkrátka a jednoduše jde o hru od vydavatelského domu Paradox Interactive. Výrazný příspěvek si určitě připraví i modderská komunita, tentokráte to však (asi i kvůli multiplatformnímu releasu) bude mimo oblíbený Steam Workshop.

Jenže nad technickým stavem Cities: Skylines II prostě nejde zavřít obě oči. Maximálně přivřít jedno a věřit, že se vše v dobré obrátí a autorům se nějakým zázrakem podaří hru optimalizovat a vyladit tak, aby běžela solidně i na počítačích dostupných běžným smrtelníkům. A taky na konzolích! Málem bych zapomněl – konzolová verze je stále v plánu, ovšem autoři ji po pečlivém zvážení nakonec odložili až do jarní sezóny roku 2024, v kuloárech se hovoří o vydání v červnu. Aby prošli certifikačním procesem společností Sony a Microsoft, budou se muset setsakramentsky snažit, aby hra běžela rozumně a netrpěla současnými porodními bolestmi. Třeba kompletní mazání celých měst je, zvláště s přihlédnutím k tomu, že funkce automatického ukládání je v základu vypnutá (!), opravdu bizarní bug, a ani občasné padání do Windows mi neudělalo zrovna dvakrát radost.

Vy teď máte každopádně jedinečnou příležitost sledovat, jestli se vývojářskému týmu Colossal Order podaří malý zázrak a dvojka bude do roka a do dne vyladěným klenotem, který si získá stejně kultovní status jako předchozí díl. Já tomu zatím věřím, a s tímto vědomím jsem se nakonec rozhodl přistoupit i k závěrečnému hodnocení. Tak na viděnou u rýsovacích prken, stavitelé!

Hodnocení: 68 %
Vývojář: Colossal Order
Vydavatel: Paradox Interactive
Platformy: PC (v roce 2024 také Xbox Series S|X, PlayStation 5)

 

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru