Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Zařaďte vyšší rychlost! Otestovali jsme Thrustmaster TH8S Shifter

Zařaďte vyšší rychlost! Otestovali jsme Thrustmaster TH8S Shifter

Recenze
Thrustmaster TH8S Shifter_1793304087
Thrustmaster TH8S Shifter
1 404 Kč 1 699 Kč
Thrustmaster T248 (PC, Xbox)_471333880
Thrustmaster T248 (PC, Xbox)
7 189 Kč 8 699 Kč
Thrustmaster řadící páka TH8A_1557361097
Thrustmaster řadící páka TH8A
3 702 Kč 4 479 Kč
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)_372391296
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)
7 189 Kč 8 699 Kč

Posunout herní zážitek na zcela novou úroveň je možné s řadící pákou Thrustmaster TH8S Shifter, u které výrobce nasadil cenovku proklatě nízko. I proto jsme se rozhodli tuto zajímavou novinku důkladně proklepnout.

Když se řekne volant, vybaví se patrně většině hráčů právě společnost Thrustmaster. Právě tato značka totiž hraje první housle v nabídce herních periferií pro plnokrevné závodníky, v její nabídce naleznete modely doslova za pár stovek i ty nejpropracovanější modly, které se nabízejí klidně i za bezmála dvacet tisíc korun.

Pokud jste si ale chtěli pořídit řadící páku a posunout svůj zážitek z automobilových a závodních simulátorů na vyšší úroveň, měli jste až donedávna na výběr pouze vrcholné provedení Thrustmaster TH8A. Tato řadící páka je na trhu již pěkných pár let, u profíků je stále hojně vyhledávaná a její přednosti jsou nepopiratelné. Však tomu také odpovídá pořizovací cenovka, která se vyšplhala až na takovou sumu, že byste si za ní pořídili klidně i celý set volantu a pedálů.

Výrobce však uvedl během léta na pulty obchodů zajímavý novinku Thrustmaster TH8S Shifter, která má cenovku téměř třikrát nižší. Navodit pocit jako v závodním supersportu tak může díky tomu daleko širší skupina hráčů. V dnešní recenzi si ukážeme, jaké ústupky musel výrobce udělat a co můžeme od této řadící páky čekat v praxi.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster TH8S Shifter

Klíčové vlastnosti řadící páky Thrustmaster TH8S Shifter: 

  • Skvěle navržený herní ovladač
  • Kvalitně provedená řadicí páka k volantu
  • Kovová řadička
  • Nabízí přímé řazení v "H" konfiguraci s 7 převodovými stupni plus zpátečka (až 14 rychlostí pro nákladní vozy)
  • Podporuje rychlé a robustní připevnění
  • Je kompatibilní s PS5, PS4, Xbox One a Xbox Series X|S a se všemi Thrustmaster Force Feedback závodními volanty a závodními volanty pro PC
  • Rozhraní: USB, DIN

Obsah balení

Už nyní můžeme prozradit, že řadící páku Thrustmaster TH8S Shifter jsme testovali společně s oceňovaným volantem Thrustmaster T248. Páka stejně jako samotný volant dorazila do redakce v černé kartónové krabici, na jejíž čelní straně je vyobrazen hlavní hrdina dnešní recenze. Balení je tak šikovně navrženo, že tvoří zároveň držák pro samotnou páku, když balení otevřete. V praxi tak během transportu nehrozí prakticky žádné riziko poškození.

Velmi praktické je i to, že hned při rozbalování naleznete na obalu jednoduché schéma, podle kterého zvládnete páku hravě připojit ke konzoli i počítači. Nemusíte tak studovat sáhodlouhé návody, hned na první pohled je jasné, co je potřeba pro zprovoznění této periferie udělat. Dodávané příslušenství čítá návod k použití, propagační materiály výrobce a v neposlední řadě také dva kabely pro zapojení páky.

DSC09280.JPG
DSC09284.JPG
DSC09286.JPG

Balení a dodávané příslušenství

Vzhled a kvalita zpracování

TH8S Shifter je velmi variabilní řadící pákou, která nevyžaduje žádné zbytečné pohyby. S 8-pozicovou (7+1) "H" řadící deskou můžete přímo řadit 7 rychlostí plus zpátečku, aby se přizpůsobila všem typům her a vozidel. Navíc můžete snadno zdvojnásobit počet rychlostí pro řízení nákladních vozů až s 14 rychlostmi (pomocí klávesnice či gamepadu).

V základu tedy testovaná novinka přímo vychází ze svého dražšího bratříčka Thrustmaster TH8A, který se pochlubí také kulisou ve svaru písmene H s rozložením 7+1. Kovová konstrukce s vyměnitelnou rukojetí ale působí u dražšího modelu pochopitelně luxusnějším dojmem. Že kov nemusí být vždy ku prospěchu si uvědomíte až ve chvíli, kdy v létě na rozpálenou páku sáhnete. Případně také v zimě, kdy je přeci jen příjemnější mít v ruce plast – zimomřiví jedinci mi jistě rozumí.

U testovaného modelu TH8S Shifter výrobce vsadil právě na plast. Nejde přitom o žádný laciný plast, který se „rozsype“ hned po pár použitích a který je bohužel častý u levnějších periférií. I po důkladném ohledání je zřejmé, že konstrukce je u novinky velmi bytelná a robustní. Rozhodně se tedy nemusíte obávat, že se na kvalitě výroby šetřilo.

Koneckonců samotná řadička je stále kovová, což dává jasně najevo, že na klíčových prvcích výrobce nešetřil. Kovové „vnitřnosti“ řadící páky totiž budou pochopitelně sloužit daleko déle než ty plastové. A to i v případě, že si svoji frustraci pro prohnaném závodě budete vylívat právě na řadící páce. Fackování a bouchání zvládá tento kousek na výbornou, když neudržíte nervy. Vyzkoušeno.

Designově páka také nevypadá vůbec špatně, černý plast doplnil výrobce červeným orámováním kulisy řadící páky. I díky tomuto prvku máte při hraní pocit, jako byste sedli do nějakého upraveného sporťáku, který právě vyjel z tuningové dílny. Pro úplnost dodejme, že všechny spoje na sebe korektně doléhají, nikde se nic neprohýbá, ani nevrže.

DSC09295.JPG
DSC09298.JPG
DSC09301.JPG

Kvalita zpracování se drží na velmi vysoké úrovni

Připojeno raz, dva

Když jsme si prohlédnuli řadičku ze všech myslitelných stran, je načase ji zprovoznit. Pozornější čtenáři si patrně už na fotografii s dodávaným příslušenstvím všimnuli, že jsme ji testovali s volantem Thrustmaster T248, a to ve verzi pro Xbox a PC. Samotná řadička je ale kompatibilní i s volanty pro PlayStation, podporovány jsou v podstatě všechny závodní volanty Thrustmaster Force Feedback.

Zapojení se liší podle zvolené platformy. Pokud připojujete volant ke konzoli, což byl i náš případ, je nutné řadící páku propojit přímo s volantem pomocí dodávaného DIN kabelu. V případě, že si chcete automobilové závody vychutnat na PC, připojuje se řadička přímo k PC samostatně. A volant pochopitelně také. Nainstalovat je nutné v takovém případě potřebné ovladače, které snadno stáhnete ze stránek výrobce.

Před hraním je samozřejmě nutné páku přidělat ještě ke stolu. K tomu slouží relativně dlouhý a mohutný šroub ve spodní části konstrukce. Právě díky němu je možné řadičku nainstalovat i na pracovní desky s širším průměrem, na které jsou jinak ostatní periferie krátké (tloušťka 0,1–4 cm). Žádný problém jsme tak v praxi neměli ani s uchycením na pracovní desku z obchodního domu Ikea, která přitom patří k těm nejširším na trhu.

Uchycení je pak v praxi velmi jednoduché. Stačí šroub jen utáhnout v pozici, v jaké budete chtít páku používat, žádné speciální nářadí není potřeba, zvládnete to rukou. Pokud nenecháte volant zbytečně volný, drží tento mechanizmus herní periferii pevně na svém místě. Dokonce ani při vypjatých herních situacích, kdy autor tohoto článku v cílové rovince zběsile podřazoval, se páka ani nehnula. To už spíš pohnete se stolem než se samotnou řadičkou. Svůj podíl na dobré stabilitě má jistě i fakt, že na spodní straně páky jsou masivní protiskluzové podložky.

DSC09316.JPG
DSC09321.JPG
DSC09353.JPG

Instalaci zvládne každý

Zkušenosti z praxe

Hodnotit samotnou řadící páku nemá příliš cenu, protože jde jen o doplněk k volantu. Bez něj vám bude páka logicky k ničemu. Celkové dojmy z hraní tedy velmi ovlivňuje i použitý volant, v našem případě Thrustmaster T248, kterému se logicky budeme v následujících řádcích také věnovat.

Pokud bychom se ale měli nejprve zaměřit na samotnou páku, rozhodně bychom u modelu TH8S Shifter vyzdvihli vysokou variabilitu. Sedm rychlostních stupňů i se zpátečkou bude stačit snad každému. Obzvláště s přihlédnutím k tomu, že pomocí gamepadu či klávesnice je možné počet rychlostí zdvojnásobit až na 14, což oceníte při řízení nákladních vozů.

My jsme se však při hraní věnovali prakticky jen závodním simulátorům. Při nich oceníte velmi precizní a přesné řazení, které by tomuto modelu mohly závidět kdejaké opravdové automobily. TH8S Shifter vyniká také svou rychlou odezvou díky 1,6 palcovému (4 cm) kovovému řadícímu mechanismu. Tato relativně "krátká" řadící páka je neuvěřitelně citlivá, což právě umožňuje čisté a přesné řazení, a to ať už jste na silnici či mimo ni.

01.JPG
02.JPG
03.JPG

Páka TH8S Shifter v akci

V kombinaci s volantem

Thrustmaster T248 má věnec tlustý tak akorát, aby padl dobře do ruky. Jak se na herní volant sluší a patří, je samozřejmě ergonomicky tvarován, aby vám ruce správně sklouzli hezky do nejširší strany boků. Samozřejmě má tato herní periferie do skutečných závodních speciálů daleko, ale i tak hodnotíme ergonomii jako povedenou.

Samozřejmě nejen tvar volantu rozhoduje v otázce ergonomie. Svůj nezanedbatelný podíl na dobrém ovládání má i promyšlené rozmístění ostatních ovládacích prvků. Hned po ruce jsou řadicí páky pod volantem, které mají při stisku nepatrný odpor. Není to tedy, jako když zmáčknete tlačítko na klávesnici, ale jako když skutečně krotíte nějaký závodní speciál na okruhu.

Díky magnetické technologii H.E.A.R.T umožňují řadicí páky testovaného kousku v praxi superrychlé řazení s jasným a přesným pocitem aktivace. Doba odezvy je podle informací výrobce 30 ms, aby se předešlo chybám při řízení. Tato technologie, založená na bezkontaktním systému magnetů (bez jakéhokoli tření), navíc zaručuje dlouhodobou životnost. I když jsou pádla skvělá, s řadící pákou posunete zážitek při řízení na úplně jinou úroveň.

DSC06666.JPG
DSC06634.JPG
DSC06553.JPG

Thrustmaster T248 naživo

Je konečně čas vyrazit na závodní tratě! Thrustmaster T248 využívá jako hlavní pohon next-gen hybrid systém, který má být údajně až o 70 silnější než u modelu T150. Tuto hodnotu jsme samozřejmě neměli jak změřit, ale pocitově je skutečně testovaný kousek výrazně silnější než T150, blíže má rozhodně k vyšší třídě T300.

S volantem i řadící pákou jsme si zajezdili ve hrách F1 2021, Driveclub VR, Gran Turismo 7 Euro Trusk Simulator 2 či Dirt 5. Vůbec nejvíce času jsme ale věnoval poslednímu zmiňovanému titulu, kde mám naježděnou většinu tratí tak dobře, že bych je zvládl zajet snad i poslepu. A rozdíl mezi ovladačem DualSense a tetovaným volantem je skutečně znát.

Za stejných podmínek jsem zajel trať Morocco – Tinghir Reverse nejlépe s volantem Thrustmaster T248. Konkrétně jsem všechny jízdy absolvoval třikrát, tedy 3x tři kola. Následně si zapsal nejlepší zajetý čas. S volantem Thrustmaster T248 jsem zajel osobní rekord – celkový čas 3:10.783, s ovladačem DualSense pak 3:20.950.

Uvedený čas platí při automatickém řazení s řadící pákou jsem byl mírně pomalejší, konkrétně jsem trať zajel za 3:12.643. Pocit s projetí cílovou páskou byl ale daleko zaslouženější, než když jsem nechal řadit automat. Připadal jsem si skutečně jak v závodním speciálu. Zkušenější závodníci navíc budou schopní s řadící pákou zajet ještě lepší časy než já, jak koneckonců dokládá hromada videí na YouTubu.

Na delších tratích byly rozdíly pochopitelně ještě markantnější. V závodech, kde hrají rozdíl skutečně setiny a tisíciny sekundy, je zkrátka pořádné herní železo nedocenitelným společníkem. Pocit z jízdy je navíc v praxi velmi věrohodný. Bez nadsázky si troufnu tvrdit, že díky volantu cítíte doslova každou nerovnost pod koly. Force feedback se totiž stará o velmi dobře simulovanou odezvu podvozku do řízení. Zběhlejší čtenáři patrně vědí, že to nabízí také ovladač DualSense, ale pocit takového řízení z volantu je úplně jiný level. Když se budete řítit dveřmi napřed na rozbité šotolině, budete od volantu cítit vibrace prakticky po celém těle.

V některých chvílích máte skutečně co dělat, abyste přetlačili odpor a udrželi vůz ve správném směru. I když je force feedback primárně o lepším vtáhnutí hráče do děje daného titulu, díky lepšímu čtení vozovky mírně přispívá i k lepším výsledkům při řízení. Sami si přitom můžete nastavit, jak silná má zpětná odezva být, a to ve třech různých krocích. Nepočítejte ale s tím, že byste vydrželi při maximální intenzitě hrát celé odpoledne – budete tak unavení, jako kdybyste skutečně seděli v reálném závodním speciálu. Konkrétně jsou režimy následující:

  • FFB 1: Force feedback 100% úměrné síle požadované hrou.
  • FFB 2: Vylepšený force feedback pro lepší kontrolu smyku.
  • FFB 3: Vylepšený force feedback, který uživatelům umožňuje jasně cítit všechny závodní efekty z trati

O pádlech pod volantem, které využívají magnetickou technologii H.E.A.R.T jsme se více rozepsali v řádcích výše. Na magnety sází i pedály T3PM. Díky tomu je odezva velice přesná a snímače se tolik neopotřebovávají. Nastavit si přitom můžete tlak na brzdový pedál až ve čtyřek různých režimech.

Dodávanou pružinu si můžete snadno vyměnit za ještě tužší, která je součástí balení. Osobně mi ale více vyhovovala předinstalovaná stříbrná pružina, protože je poddajnější a více se podobá zážitku ze skutečného auta. Závodníci krotící skutečné rally speciály a supersporty v reálném světě by ale patrně byli jiného názoru.

Volant Thrustmaster T248 je možné otáčet v rozsahu 900°, obvyklejší je přitom hodnota 1080°. V praxi ale tento rozdíl nejde příliš poznat. A to ani v takových hrách, jako je Euro truck simulator 2,o závodních simulátorech ani nemluvím – tam není rozdíl fakticky žádný.

DSC06491.JPG
DSC06507.JPG
DSC06533.JPG

Volant nabízí velmi realistický pocit z řízení, podílejí se na tom pochopitelně také pedály

Klady a zápory

+ poměr cena/výkon

+ kvalita zpracování, příjemná ergonomie

+ velmi snadné nastavení a propojení

+ kompatibilní s PC i konzolemi

 

- dražší model Thrustmaster TH8A nabízí luxusnější vzhled

- v porovnání s dražším bratříčkem je řazení mírně hlučnější

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster TH8S Shifter

 

Závěrečné hodnocení

Thrustmaster TH8S Shifter je relativně levnou vstupenkou do reálnějšího pocitu při závodění na PC nebo konzolích. I když jde o cenově dostupnější řadičku tohoto výrobce, je to ve skutečnosti velmi schopná páka, která nemá větších slabin. Vyzdvihnout si zaslouží její robustní konstrukce, snadná konektivita a v neposlední řadě i přesná kulisa, díky které je řazení velmi precizní.

 

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru