Všechny komentáře k článku:Pomozte svým počítačem výzkumu a soupeřte s ostatními týmy! Nová soutěž!

Přepočet pro vedoucího soutěžícího a ne jenom pro něj

Zdravím všechny nadšence,dnes mi díky RSS do poštovního klienta přišly odkazy na tento nový článek týkající se soutěže společnosti Czech National Team. Při čtení příspěvků ve fóru, jsem uvažoval nad výpočty autorů příspěvků a zabrouzdal i na stránky soutěže i projektu malariacontrol.net, který právě v soutěži běží.Spočteme-li si, že jeden standardní počítač zvýší svou spotřebu při běhu BOINC dejme tomu o 200 W (autor v diskusi uvádí 300 W, ale musíme počítat i se spotřebu kterou by počítač měl v IDLE režimu, nechávám mu tedy 100W) tak je výpočet snadný.Řekněme-li, že počítač je spuštěn během výuky tedy řadově 8 hodin denně, 5 dní v týdnu, po dobu soutěže 8 měsíců (dle kalendáře 36týdnů)
celkový čas běhu=8hodin*5dni*36týdnů => 1440hodinPři standardní ceně elektřiny 3,5Kč/kWh 0,2kW*1440h*3,5Kč/kWh=1008KčCož je ještě velice slušná částka.Otázkou, kterou si však člověk musí položit, je co když zapne celou učebnu dejme tomu 15 počítačů na plných 24hodin.
Čas běhu se již zvýší trojnásobně (tedy na 960 hodin) a roznásobíme-li to oněmi 15 počítači výsledek je již 45x vyšší tedy 15x(0,2kW*4320hodin*3,5Kč/kWh)=45 360KčCož už není zanedbatelná částka, je o dost vyšší něž výherní cena. Bohužel, takový zapojený a plně vytížený počítač bude mít větší odběr než je uvažovaných 200 W. Navíc by jistě neběžel celých 24 hodin. Takže tento výpočet je dost podhodnocený a v reálu bude výsledná částka daleko vyšší.
To jsem nebral do úvahy spotřebu kvalitních grafických karet, které přijdou na řadu již v blízkých měsících.Pokud však někdo zapojí do výpočtů 120 počítačů v učebnách, tak jako SPŠ Ostroh tak jejich "sponzorský dar" činí již 362 880 Kč. A pokud vyhrají, což není vůbec jisté, neboť to závisí na počtu měsíčních projektů s GPU výpočty (počítačů s použitelnou nikoli kvalitní GPU mají na SPŠ Ostroh 20 tedy jednu větší učebnu), dle malariacontrol.net jsou to tyto:
CAL ATI Radeon HD 2300/2400/3200 (RV610) (341MB) driver: 1.4.519
výkon je řádově 40 GFlopsPři jednoduchém odhadu založeném na předcházejícím výpočtu bude jejich investice do soutěže koketovat (spíše ji hravě překoná) s hranicí 400 000 Kč či dokonce půl milionem. Což už je dokonce řádově vyšší cena než hodnota za 1. místo v soutěži.Jsem zvědav jak pak pan ředitel Ing. Pavel Žemlička takový "nákup" nového počítače ocení s pozdravem a přáním příjemného pocituMgr. Krejčí Jan
Katedra Informatiky
Přírodovědecká fakulta
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Možnosti
32 reakcí
poslední 21. 10. 2011 14:48

Omlouvám se za chybku v závorce při přepočtu na 24hodin má tam být pochopitelně též 4320hodin tak jak je použito v následujícím vzorci...

Shrnul jste velmi přesně základní problém celé této akce, chystal jsem se k něčemu podobnému, ale byl jste rychlejší.
Cena elektřiny je v mém případě hlavní důvod, proč jsem svou účast, konkrétně v projektu seti@home, ukončil. Protože mi počítač běží průměrně 16 hodin denně, snažím se o maximální úspornost provozu. Dosáhl jsem toho, že mi počítač s šestijádrem AMD, 8GB RAM, čtyřmi pevnými disky a několika přídavnými kartami bere v klidu pouhých 110W (Windows 7, plocha, běžné rezidentní programy v pozadí). Pokud spustím distribuovaný výpočet, zvýší se příkon (měřeno true rms wattmetrem na primáru PC zdroje) na téměř 400W - v tom je i účast grafiky HD6850 na výpočtu. Což dělá odhadem téměř tisíc korun měsíčně za elektřinu navíc.
Toto ovšem mělo organizátory akce napadnout jako první věc a pokud by jen trochu uvažovali, akci vůbec vyhlašovat neměli. Snad je ještě nějaká možnost věc napravit, minimálně upozorněním všech zúčastněných na poměrně značný nárůst spotřeby elektřiny a tím i platby za ní.

@jangrill: Ano také si myslím mají to pod záštitou MŠMT a opravdu nechápu, který úředník jim to tam schválil. Otázkou zůstává jak soutěžící na tento problém upozornit, no spíše by bylo asi vhodné upozornit ředitele. Protože, např. ona SPŠ Ostrov, má opravdu nádherný výpočetní výkon, ale bohužel účet za elektřinu se k vedoucím pracovníkům donese se zpožděním. Máte návrh jak je upozornit, asi si obdobné diskuse nečtou :(, ale pak se budou divit...S pozdravem

@Krejci Jan: Úředník nejen na MŠMT obvykle neví, co si má představit pod pojmem "elektroměr", on dostává své stotisícové odměny od pana ministra a platba za elektřinu mu je docela fuk. A to, že školy musí za elektřinu platit, mu asi uniká také. Ale vážně, kolik lidí mimo obor ví, že odběr počítače závisí na tom, co a jak se na něm právě počítá? Kdyby věděli, nikdy by nemohli něco takového jako nabídku distribuovaných výpočtů pro školy schválit.

@jangrill: Zajímavý výpočet a hned v pondělí ho předám k řešení na SPŠ Ostrov.

@Pavel Srba: Otazkou zustava, jestli skolni instituce plati za 1kWh jen sazbu dotovanych domacnosti(poodle vyse uvedeneho vypoctu), nebo jestli nahodou nespadaji do ciste komercniho tarifu, jako jine bezne firmy.

@Pavel Srba: Přikládám ještě odkazy na zdroje o spotřebě různých typů procesorůhttp://www.tomshardware.com/reviews/overclock-core-i7,2268-10.html
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/03/intel-sandy-bridge-review/11
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-overclock,2267-11.htmlhodota 200W je tedy reálný "střed" navýšení spotřeby a je nutno s takovou hodnotou počítat.Co se týká počítání ve 24/7 je situace ještě jiná, neboť vlastně minimálně 16hod jede počítač uplně "zbytečně" (myšleno pro školu nikoli pro výpočty a soutěž) a měl by se tedy uvažovat plný příkon, který je 200W minimálně a může dosahovat až dvojnásobku. Což se na výsledné částce projeví rapidním nárůstem.Nezávislá kalkulece je také třeba na
http://ondrej.neumajer.cz/?item=pocitacova-ucebna-opomijena-spotreba-energieS pozdravem -jk-

@Krejci Jan: Krejci Jan: odkazovaný článek je už 3roky starý, hodnoty jsou mírně zavádějicí a podhodnocené, ale jako zdroj info se to použít dá i dnes, to máte pravdu.

@Krejci Jan: Tak jsem si tedy sedl k Excelu a udělal si pro klid duše jednoduchou kalkulaci:Pesimistický odhad:
čas[h] navýšení [W] Po-Pá [kWh/den] So-Ne [kWh/den] Týden [kWh] 36 týdnů [kWh]
8 200 1,6 8 288
16 300 4,8 7,2 38,4 1382,4

Cena za kWh 3,50 Kč spotřeba [kWh/soutěž] 1670,4

Počet zapojených počítačů Po-Pá 8h 24/7
1 PC 1 008,00 Kč 5 846,40 Kč
15 menší učebna 15 120,00 Kč 87 696,00 Kč
25 větší učebna 25 200,00 Kč 146 160,00 Kč
120 zapojených počítačů 120 960,00 Kč 701 568,00 Kč


Optimistický odhad s podhodnocenou cenou elektřiny:
čas[h] navýšení[W] Po-Pá[kWh/den] So-Ne[kWh/den] Týden[kWh] 36 týdnů[kWh]
8 100 0,8 4 144
16 300 4,8 7,2 38,4 1382,4

Cena za kWh 2,00 Kč spotřeba [kWh/soutěž] 1526,4

Počet zapojených počítačů Po-Pá 8h 24/7
1 PC 288,00 Kč 3 052,80 Kč
15 menší učebna 4 320,00 Kč 45 792,00 Kč
25 větší učebna 7 200,00 Kč 76 320,00 Kč
120 zapojených počítačů 34 560,00 Kč 366 336,00 Kč
Chtěl bych však vidět organizaci, která má cenu se všemi příplatky 2Kč/kWh (jak známo distributoři celkovou částku rozdělili na různé položky).Minimalistický přiklad:
čas[h] navýšení[W] Po-Pá[kWh/den] So-Ne[kWh/den] Týden[kWh] 36 týdnů[kWh]
8 50 0,4 2 72
16 150 2,4 3,6 19,2 691,2

Cena za kWh 2,00 Kč spotřeba [kWh/soutěž] 763,2

Počet zapojených počítačů Po-Pá 8h 24/7
1 PC 144,00 Kč 1 526,40 Kč
15 menší učebna 2 160,00 Kč 22 896,00 Kč
25 větší učebna 3 600,00 Kč 38 160,00 Kč
120 zapojených počítačů 17 280,00 Kč 183 168,00 KčTento příklad pouze ukazuje na cenu energie při odhadu organizátorů soutěže, kteří se snaží nalákat soutěžící a s realitou nemá téměř nic společného.Je patrné, že pro soukromníka s jedním PC skutečně není "sponzorský dar" tak velký. Jiné je to však při zapojení mnoha počítaču organizace.V tabulkách je snad každému jasné o kolik se zvedne spotřeba při provozu 24/7. Což je problém, který se tu snažíme diskutovat.Pokud má někdo např. jiné ceny (či si nalezl v odkazech svůj procesor, nebo si navýšení spotřeby změřil) tak si velice snadno se základními znalostmi Excelu obdobnou tabulku vytvoří a zjistí si své náklady.
S pozdravem

@Krejci Jan: Velmi stručně k cenám elektřiny: domácnost, roční platba dělená roční spotřebou, PRE tarif D25d (16 hodin VT, 8 hodin NT) 3,80Kč za kWh včetně DPH. Pokud někdo víte, napište prosím, za kolik opravdu nakupují elektřinu školy.

@jangrill: Info přímo ze školy budu mít až v pondělí, ale dle informací celkem vysoko postaveného zaměstnance ČEZu, jsou tarify pro Domacnost(D) a pro podnikatele(C), neví o tom, že by byl ceník pro školství zvlášt.Tudíž by měla platit tato tabulka
http://www.cez.cz/edee/content/file/produkty-a-sluzby/podnikatele-a-firmy/cez-cenik-mop-ele-2011.pdfPokud si nasčítáme šedé položky, které se dopočítávají za MWh. Dostaneme pro různé tarify (nutný přepočet na VT a NT dle počtu hodin):Standart: 4,9 Kč/kWh
Aku 8: 3,436Kč/kWh
Aku 16: 2,5 Kč/kWhDalší tarify jsou pak už s přímotopem či tepelným čerpadlem, což většina škol není. Bojlery na školách jsou, takže jde jenom o to, zda má tarif Aku8 či Aku16. S tarifem Standart asi školy nebudou.Tyto ceny jsou přesné pro výpočet 24/7, pokud jde o výpočet Po-Pá 8hod muselo by se uvažovat kolik času z této doby je za VT a kolik za NT... Což už je kalkulace složitější. Dle
http://www.cezdistribuce.cz/edee/content/file-other/distribuce/technicke-informace/cezdistribuce-pasmaplatnostintavt-0901.pdfje VT zapnut v čase výuky a proto se na výhodnější tarif nedostaneme, musíme tedy uvažovat i odpovídajicí kalkulaci ceny:Standart: stejná částka, nemá totiž VT a NT tarif
Aku 8: 4,26 Kč/kWh
Aku 16: 3,126Kč/kWh (od 13:00 do 14:00 VT)Snad je to vyčerpávajicí...S pozdravem

@Krejci Jan: VT a NT stejně jako přímotopy jsou v řadě míst ne-li všude řízeny operativně pomocí HDO, konkrétní časy pro příslušného distributora a daný kód přijímače HDO jdou na netu dohledat, ale jsou jen orientační. Jsou různé podle lokality, dne v týdnu, ročního období a rovněž podle požadavků distributora. Jediné kritérium je doba zapnutí uvedená ve smlouvě, například pro akumulační ohřev vody VT 16 hodin, NT 8 hodin. Z čehož plyne, že pokud se má dojít k poměrně přesnému výsledku, jde to pouze v případě provozu 24/7. Jinak jste si určitě také všiml, jak nás tu zjevně někdo nemá rád a za každý, byť slušně napsaný a technicky správný příspěvek uděluje záporné body. V kontextu s informacemi v této diskuzi je poměrně jednoznačné, kdo a proč to dělá. Ne každý zřejmě unese věcnou kritiku.

@jangrill: Souhlasím ;)všechny kalkulace jsou pouze odhad, protože až vyúčtování nejspíše ukáže jak to ve skutečnosti je.

@Krejci Jan: PS: s ohledem na zdeformování tabulek, přikládám odkaz na soubor xls i pdf, pro zvýšení čitelnosti dat.http://physics.ujep.cz/~jkrejci/Vypocet.xls
http://physics.ujep.cz/~jkrejci/Vypocet.pdfTak snad to bude přehlednější ;)Vřele doporučuji si v tabulce pozměnit hodnotu ceny za kWh, dle svého tarifu.S pozdravem

@Krejci Jan: Přetaktovanej Core i7 920 - je to opravdu typický procesor ve školním počítači?
To se potom člověk nemůže divit, že z toho výpočtu lezou takový čísla.
Jinak než skutečným měřením - nejlépe v té první škole, která Vám tak leží na srdci se relevantních čísel nedočkáme, protože ty Vaše odhady považuji za nadhodnocené, předpokládám, že Vy ty moje (20-40W - i tak se při posčítání můžeme dostat na nezanedbatelnou částku) u školních počítačů (rozdíl full a idle pouze u procesorů) za příliš nízké.
Nicméně když odmyslím vehemenci s jakou se snažíte dokázat, že organizátoři soutěže jsou agenti ČEZU, máte pravdu, že soutěžící i studenti a žáci by se informace o spotřebě měli dozvědět (skutečné informace dle konkrétní situace na dané škole, což by snad měl dokázat příslušný správce učebny a i se relevantně rozhodnout. Výkon BOINC se dá regulovat libovolně. Pokládám to dokonce za užitečnou osvětu, když se žáci a studenti dozvědí, kolik je spotřeba počítačů, třeba i u nich doma a že provoz něco stojí.

@harta-projekt: Na SPŠ Ostrov jsou náklady odhadnuty a probíhal pouze zatěžkávací test výkonu při zatížení PC.
Jinak ceny soutěže jsou simbolické ,ale bez cen by to nebylo ono.Takže nemusíte mít strach, že by o tom SPŠ Ostrov nevvěděla.

@Pavel Srba: OK, děkuji za info a mužete nám sdělit k jaké částce jste se dobrali? Zajímalo by to tu asi větši množství lidí.

@Krejci Jan: Bohužel, přímou kalkulaci nemohu říci jelikož ji ani nevím. Jsem totiž studentem této školy a pro probraní s nejmenovanou pí. učitelkou mi bylo zděleno, že o zvýšení spotřeby elektrické energie se ví.Zároveň s čím s ní souhlasím tak to, že výhry jsou pouze symbolické a pro naší školu se tento projekt jevil jako otestování PC. Ano vypadá to jako nesmysl něco testovat, ale kdo si našel stránky SPŠ Ostrov tak zjistil, že od 01.09.2011 se vyučuju v nové škole a tudíž většina vybavení je také nová a to hlavně u PC. Výpočetní výkon byl navíšen pouze minulý víkend .Pokusím se zjistit co nejvíce od vedení školy a poté sem postnout.

@Srba Pavel: Skvěle, konečně se to hýbe kupředu :)Těším se na vaše další informace. Jinak blahopřeji k tolika novým učebnám ve škole, málo která škola je takto vybavená.

@Krejci Jan: Dle dalších informací mi bylo sděleno, že při propočtech výdajů za elektřinu škola ví jak daleko může zajít v propočtech projektu BOINC, ovšem propočty jako tento měsíc se již opakovat nebudou jelikož jak jsem psal již výše tak se jednalo hlavně o testování nových PC.PS: nová škola vyšla na cca 427 milionů a je vskutku moderně vybavená a odvážím se říci, že by mohla konkurovat plno jiným školám vyššího vzdělání.

@Srba Pavel: Na to, že se jedná o střední školu, bych u Vás předpokládal lepší znalost gramatiky. Opominu-li větnou stavbu ("Zároveň s čím s ní souhlasím tak to"), chybí Vám tam 3 čárky. Slovu "navíšen" by asi lépe svědčilo ypsilon. Co Vám bylo "zděleno" by mne taky zajímalo. Možná by škola měla "posílit" nejen v počítačové učebně. ;o)

@dabmv: Chi co se tohoto týče, tak se zde probírá uplně něco jiného, ale i přesto se omlouvám pokud jsem Vás tímto nějak pohoršil. Na chyby se koukám až v případě, že píši nějakou práci nebo vyhotovuji nějaký dokument s nabídkou.PS: líbí se mi to poukázání :-) a jak to v této společnosti bývá tak soudíme celek dle jednotlivce že?

@Pavel Srba: Jestli mohu požádat, take se tu řešilo jakou sazbu mají školy, mohl byste nás informovat k jakou částku jste za kWh uvažovali? A jaké jste tedy uvažovali navýšení spotřeby na PC?Nejlepší by asi bylo zveřejnit kalkulaci celou, vneslo by to jasno do problematiky.Předem mnohokrát děkuji

@harta-projekt: Souhlasím s Vámi, že je to zajímavá informace pro záky. O agentech ČEZu jsem se nezmínil ani písmenkem, spíše mě napadá, že soutěz zorganizovali aby se zlepšili ve statistikách v BOINC jako tým, což také chápu.Podle mě nejde o rozhodnutí správce učebny, ale spíše vedení školy, které je zodpovědné za rozpočet a finance školy. Na těchto vedoucích postech pak většinou nesedí lidé, kteří by nad touto otázkou hned přemýšleli a napadne je spíše až když přijde účet od distributora el. energie (již tedy nejmenuji).Co se týka odkazů, tak grafy nejsou v přetaktovaném stavu, pouze v LOAD. Což je rozdíl. Bohužel takto krásný graf jsem pro nižsí procesory nenašel.I když počítám s navýšením pouhých 50W a celkové spotřebe 150W(v době kdy by měl být počítač normálně vypnut) docházím, při uvažování levnějšího tarifu Akumulace 16, k částkámPočet zapojených počítačů Po-Pá 8h 24/7
1 PC 224,64 Kč 1 908,00 Kč
15 menší učebna 3 369,60 Kč 28 620,00 Kč
25 větší učebna 5 616,00 Kč 47 700,00 Kč
120 zapojených počítačů 26 956,80 Kč 228 960,00 KčCož je opravdu nezanedbatelná částka už v případě učebny s 25 počítači. V režimu provozu 24/7 je to pak již téměř 50tis. Což uz je opravdu znát. (Hodnoty jsou uvedené za 36týdnů, tedy dobu trvání soutěže).Do těchto kalkulací nejde započíst pouze rozdíl mezi full a idle CPU, musí se brát kompletní navýšení spotřeby PC.V podstatě je mi jedno v jaké škole se dobereme k přesným číslům, důvod proč uvažuji tuto SPŠ je ten, že zapojili práve těch 120 počítačů v učebnách (stejné HW profily)61 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5800 @ 3.20GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
41 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5700 @ 3.00GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
23 x AMD Athlon(tm) II X2 B22 Processor [Family 16 Model 6 Stepping 2] TDP:65WPokud škola pouze přemluví své žáky ať počítají doma, je situace uplně jiná a já ji chválim.Sám doma počítam na NBs (ty mají spotřebu, ale zase jinde) a nemam stím problém. Skutečně jde jen o zapojení organizací co mě zajíma a řeším. Pokud organizace zapojí do výpočtů jednotky PC tak v tom také problém nevidím, jde pak o její rozhodnutí, zvláště pokud nepočítá v režimu 24/7. V tomto případě totiž není skutečně celkové navýšení ceny tak drastické.S pozdravem

@Krejci Jan: co se týče agentů Čezu, byla to nadsázka, někde jsem četl, že jedinej vítěz bude Čez, pokud jste to nepsal Vy, tak se omlouvám.
Asi bych to formuloval trochu jinak, ale v jádru souhlasím. CNT jde o rozšíření informací o DC a získání nových počtářů DC nejlépe přes tým CNT, což bude zvyšovat výkon celého týmu - proto taky vzniklo sdružení CNT.
Ano, rozhodnout by měl ředitel, ale právě od toho, aby dostal relevantní informace je tady správce učebny, sítě,...
Co se týče hned prvního odkazu, tak tam je nepřetaktovaná pouze první hodnota, rozdíl je 104W - z čehož jste v původním výpočtu tedy udělal průměrných 200W (tedy započítal jste i ty přetaktované hodnoty tohoto silného procesoru) - TDP u procesorů na SPŠ 65W ukazují že těch 200W bylo silně nadhodnoceno (nejsem úplný odborník, kdyžtak mě někdo lépe znalý věci opravte) - ten druhý výpočet s 50W už mi přijde lepší- jestli je u procesoru s TDP 65 rozdíl meti idle a load 50W nevím, spíš si myslím, že menší, ale možná se pletu. S provozem 24/7 souhlasím, musí se započítat spotřeba celých PC - nicméně tam už se neodvážím ani odhadovat a souhlasím také, že při zapojení 120 počítačů 24/7 po celou dobu soutěže už je významný zásah do financí (zatím jedeme 14 dnů, uvidíme, jak to bude vypadat dál)
Ještě bych rád zmínil jeden faktor, který jste do výpočtu nezahrnul a to je získané teplo - pochopitelně těžko se to dá vyjádřit obecně, protože to závisí na dosti faktorech (čím topí, jakej mají tarif na elektřinu, jakou mají tepelnou ztrátu učebny popřípadě budovy, zda se dá teplo nějak rozumně rozvést (např otevřenými dveřmi do školy, nebo je ho naopak v učebně moc a musí se o to víc větrat okny) které jsou u každé školy jiné. Já můžu popsat svojí situaci, protože já doma s teplem získaným od počítače počítám - v topný sezoně (listopad až duben) mi počítač topí a když uvažuji průměrnej topnej faktor našeho tepelnýho čerpadla 3 - rázem se dají výdaje na výkon navíc dělit třema. Když jsme topili přímotopama, byli jsme na nule, pokud by se topilo plynem, dalo by se dělit dvěma, ...

@harta-projekt: Jsem rád, že to tu někdo bere vážne.Rozdíl mezi IDLE a LOAD u 65W není pochopitelně celých 50W, odhadnu to spíše jen na polovinu tedy cca 33W. Zdroje nemají účinost 100%, ale v průmeru tak 75 což uz z těch 33W skoro 50W dělá.Problém je, že se musí napájet i další komponenty, které by jinak v klidu "odpočívaly" a tak reálná spotřeba roste. Jak moc to je otázka dané konfigurace a také úrovně na kterou výpočty BOINC nastavíme.Ve standardní nastavení BOINC je třeba ukládání mezivýpočtů každých 60s, což v případě počítačů s více jádry (vlákny) způsobí téměř nepřetržité ukládání.Procesor více topí takže kvůli tomu i více běží ventilace, což jsou další watíky.Když se to vše napočítá, vyjde už číslo daleko vyšší než je oněch 50W, ale mě pro řešení problému stačí i tato hodnota. Protože při zapojení 120 počítačů, není zanedbatelná ani tato částka v provozu Po-Pá 8hod tedy cca 26 956,80 Kč.A to je ten problem, který skutečne záleží na řediteli dané organizace. S touto částkou by asi většina znich neměla problém. Problém spočívá v tom, že ne všechny počítače se vždy vypnou a pak náklady rostou celkem znatelne.A v případě soutěživých správců učeben dojde k tomu, že učebny jedou třeba cely víkend/týden, tak jak se stalo právě na již zmiňované SPŠ, počítače běželi téměř stále, až na okamžiky kdy odcházejicí student počítač ze zvyku vypnul. Což odpovídá právě malému snížení získaných kreditů v průběhu týdne.
S pozdravem

@Krejci Jan: K lepší hodnotě než těch 50W už se odhadem asi nedostaneme, ideální je to pochopitelně změřit přímo na dané škole a daném počítači.
K lepším částkám už se tedy asi nedostaneme - pořád je to ale pouze výpočet maximálních možných částek u jedné školy bez započtení jakýchkoli "polehčujících okolností".
Částka 27000kč jako teoreticky dosažené maximum nákladů za rok (na škole se 120 počítači) mi přijde celkem akceptovatelná - pro naprostou většinu škol, kde je počítačů tak 20 - jedna třída (4500) nebo 40 - dvě třídy (9000)
Toto maximum ale nejspíše nebude dosaženo, protože se může snížit např. těmito faktory:
školy se nemusí účastnit na všech projektech a po celou dobu počítejme např. zapojení do 50%, takže x0,5
sníží se účet za vytápění školy (6 z 9 měsíců) - v případě, že topí přímotopama a teplo půjde rozumně rozvést po škole v ideálním případě x0,33 x0,75(nižší sazba u přímotopů)
Takže u základní školy, kde je jedna poč. třída se 20 počítači a zapojí se pouze po dobu vyučování v polovině projektů může být cílová částka 4500x0,5x0,33x0,75=557Kč za celou soutěž - což je tedy naopak minimální částka a skutečné náklady se budou pohybovat v rozmezí 550 - 4500Kč.
A v těchto relacích se bude podle mého pohybovat naprostá většina škol.
Pokud jde o zapojení 24/7 (budou zde platit stejné snižovací faktory) a u té první školy se 120 počítači se tedy budeme pohybovat někde mezi 30 000 - 230 000 - což je už opravdu dost a třeba pro mne by byla ještě akceptovatelná částka těch 30 000, nad 50 000 už rozhodně ne - záleží však na jejich propočtu a rozhodnutí.

@harta-projekt: Sice nesouhlasím stím, že 50W je maximum, ale jak chcete. Rozhodně se shodneme na tom, že závisí na rozhodnutí vedení školy a jejich schopnost to vysvětlit svému zřizovateli. Ohledně těch tarifů s přímotopy bych si nebyl tak jistý, většinou se v dnešní době topí plynem, ale uznávám, že v té učebně bude docházet k úspoře spotřebovaného tepla. Což ovšem bude o poznaní menší částka, než částka spotřebovana počítači.Souhlasím i stím, že zapojení jedné učebny s 20 počítači při navýšení spotřeby o 50W a provozu pouze 8hod denně od Po do Pá odpovídá 5 000,00 Kč za dobu soutěže.Počítač Vám nikdo jako přímotop neuzná, je to sice pěkná myšlenka, ale nereálná. Rozvod tepla z učebny je také problematický. Takže ty "polehčující okolnosti" bych raději vynechal. Protože se také může stát, že se učebna začne přehřívat a tak bude nutné spustit klimatizaci, která má vlastní spotřebu.S pozdravem

@Krejci Jan: Nechci nechat uznávat počítač jako přímotop - záleží na tom, čím topí normálně - tedy zda netopí přímotopy (což je např. i elektrokotel napojený na teplovodní otopnou soustavu - prostě jde o to, čím topí a jakou mají sazbu bez ohledu na počítače).
Vytápět se jednak bude ona třída, ale teplo se dá rozvést velmi snadno tím, že otevřete dveře do chodby školy - ta sice nebude mít návrhovou teplotu 20, 21 stupňů jako třídy, ale třeba 18, i tak ale spotřebuje v topné sezoně spoustu energie. Pokud budeme počítat 150W spotřebu počítače a 20 počítačů na učebnu, dostaneme se na 3kW příkonu, což jsou 2 normální tělesa. Tepelná ztráta tříd ve školách bude různá, nicméně neskládá se pouze ze ztráty tepla prostupem, ale i větráním, které je nutné vzhledem k vyšší koncentraci lidí. Nemyslím si, že by byl problém toto teplo spotřebovat právě v učebně a případně větráním do chodby ve většině případů (jsem ochoten to připustit v dubnu a listopadu - že se spotřebuje např. pouze polovina tepla a zbytek se vyvětrá bez užitku, od prosince do března už si myslím nebude problém). Pochopitelně také mohou být třídy s počítači orientované na jihovýchod a celou zimu bude jenom svítit a teploty se nedostanou pod bod mrazu - pak přijde na řadu ta vyšší částka - což ale není v rozporu - vy jste nepočítal žádné polehčující okolnosti, já spočítal ideální případ, který jistě nenastane všude a jediné, co tvrdím, že se částka bude pohybovat někde mezi těmito částkami (pochopitelně za předpokladu, že jsme správně odhadli ty waty :-)
Pokud někdo zapíná klimatizaci od října do května místo toho aby otevřel okno, nedělá dobře. Klimatizaci si dokážu představit tak v červnu, když bude hodně hezky a zaseknou se okna :-)

@harta-projekt: Otevřená okna a dveře v případě ICT učebny nejsou moc reálná, zvláště pak přes noc, proto se to řeší klimatizací. Další výhoda zvláště v zimě je, že nedochází k zvyšování vlhkosti v místnosti, což může také způsobit značné problémy.

@Krejci Jan: otevřená okna přes noc pravda nebudou, pokud je zavřená celá škola, tak dveře by být asi mohly, nechci ale školám mluvit do jejich zabezpečení, v době výuky nebude problém ani jedno. Učebna s počítači nebude mít zvýšenou vlhkost. Vlhkost v učebně pochází od lidí a snižuje se v zimě právě výměnou zduchu - větráním (klimatizací to pochopitelně jde také, ale není to ekonomické).

Tak tedy přikládám to moje podrobnější vyjádření, k čemuž využiji některých citací, co jste zde uvedl:>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
jkrejci píše:
Spočteme-li si, že jeden standardní počítač zvýší svou spotřebu při běhu BOINC dejme tomu o 200 W (autor v diskusi uvádí 300 W, ale musíme počítat i se spotřebu kterou by počítač měl v IDLE režimu, nechávám mu tedy 100W) tak je výpočet snadný.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jak zde již zaznělo, rozdíl mezi IDLE a LOAD se u běžných kancelářských a školních počítačů pohybuje v průměru okolo 35W na celé sestavě. Úsporné funkce na to nemají prakticky vliv, jelikož počítače jedou jen v době výuky a i tak nic moc neuspoří. Více než prázná nepodložená čísla, je lepší se opřít o skutečné testy celých sestav, jako třeba zde:
http://pctuning.tyden.cz/hardware/proce ... u?start=10
Když se koukneme na dvoujádrové a čtyřjádrové CPU nižšího výkonu (které skutečně na školách jsou) v testu, tak ten relevantní nárůst je opravdu maximálně do 50W. Přitom když někdo na PC něco jen trochu dělá, už jsou hodnoty vyšší než IDLE. Udávané příklady o i7 920 a výkonných X4 procesorech ani nekomentuji, ty opravdu na školách běžně nenajdeme. O tom že hodnoty TDP nejsou skutečnými spotřebami procesoru, ale jistá hranice které není běžně dosahováno již zde také zaznělo, to nemá cenu dále rozebírat. Držme se tedy jasných výsledků a tedy rozdíly IDLE a LOAD celých sestav. Zároveň se koukněte prosím na ty spotřeby celkové. Udávaných 300W a 450W jsou zcestné hodnoty. Normální školní PC má běžnou spotřebu pod 110W.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
jkrejci píše:
Uvažovaná hodnota kolem 200W navýšení spotřeby (pochopitelně závisí na CPU) je tedy skutečně reálná, a to neuvažuji o spotřebě přetaktovaých procesoru, protože to na školách nebývá zvykem...
Řekněme-li, že počítač je spuštěn během výuky tedy řadově 8 hodin denně, 5 dní v týdnu, po dobu soutěže 8 měsíců (dle kalendáře 36týdnů)
celkový čas běhu=8hodin*5dni*36týdnů => 1440hodin
Při standardní ceně elektřiny 3,5Kč/kWh
0,2kW*1440h*3,5Kč/kWh=1008Kč
Zajímá mě hlavně situace ceny energii, při plném vytížení ukázkové učebny na školách či dlouhodobějším zapojení více PC sestav.
udělejte vlastní přepočet na oněch 8 plánovaných měsíců. Podložte jednotlivé položky odkazy a uvidíme k jaké částce se dopracujete. Rozhodně pro rozpočet normální školy zanedbatelná nebude.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Oni se nám ty vaše kalkulace hned ukazují v jiném světle:
0,035 * 1440hodin * 2,50Kč/kWh (dnes ověřená průměrná cena s DPH za kWh u eOnu a RWE u spotřeby v místních školách dle instalovaného hlavního jističe a tarifu pro hodiny kdy probíhá na školách výuka) = 126,Kč na jednom stroji. V počtu běžné učebny 30 PC je to tedy kolem 3780,-kč za plný výkon celé učebny po dobu celé soutěže.
Pokud v této kalkulaci někde shledáte nedostatek, nebo chybný údaj, můžeme jej jistě dále konzultovat. Ale jsme na desetině oproti vašim odstrašujícím částkám kterými jste se zde hned v úvodu oháněl, tak se nedivte některým rozhořčeným reakcím.Jestli těch 3780,-Kč za celý školní rok jsou nebo nejsou zanedbatelná šástka pro školu nevím. Pokud zapojení do soutěže pojmou včetně osvěty, žákům to vysvětlí a názorně ukáží, tak to je dle mého názoru zanedbatelná investice do jejich vědomostí. V podstatě jim k tomu ale stačí i zapojit jen jeden počítač na učebně jako vzorový, pokud do toho chtějí investovat jen tu jednu stokorunu, to je přece na nich a nikdo je k ničemu nenutí. Zároveň mohou zapojit jen jedno jádro, zapojit jej jen v některých vyučovacích hodinách a pak už se není vůbec o čem bavit. Prioritou soutěže je osvěta o distribuovaných výpočtech a ta tak i tak bude naplněna mírou vrchovatou.My jsme informovali o soutěži jako takové, vy jste z nás udělal někoho, kdo chce školu zrujnovat. Trošku mně to připomíná různé konpirační teorie, ale snad to v jádru nebylo myšleno špatně.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
jkrejci píše:
Pokud to opravdu bude o tom, že školy motivují žáky a jejich rodiče nemám proti tomu nic (což jsem už i psal), když jim finanční stránku věci vysvětlí.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Předpokládám (ostatně jako většina zde reagujících), že každý drochu starší šlověk si je vědom, že když něco jede na vyšší výkon, musí to spotřebovat více energie. My informujeme na webu i ve článcích vždy o tom, že ten nárůst energie tu je, ale že je to kolem 25% v rámci celé sestavy, když se na ní pracuje. Distribuované výpočty jsou zde totiž právě pro vytížení počítače který stejně je v provozu, aby ten zbytkový výkon nezahálel. Jde jistě o konkrétní konfuguraci, zda má člověk LCD/CRT monitor, kolik má jader, zda má SSD disk, čím chladí, prostě těch aspektů je více. Ale uvádíme jakýsi průměr a kdo si to chce změřit, dnes možnost má za pár korun. Měřáky ostatně už má spousta lidí a dá se to tedy i půjčit. Nic tedy netajíme a uvádíme i konkrétní příklady, včetně výpočtů na grafice. Třeba zde:
http://dc.czechnationalteam.cz/cast09.html
jkrejci píše:
Pokud jde o hodnotu výhry a dalších cen, bývá většinou v soutěžích podobného ražení vyšší než je vložená hodnota výherce, už s ohledem na to, že se účastní daleko více účastníků než je cen.Jsme nezisková organizace a je to první ročník soutěže. Nevím zda si dokážete představit jaké úsilí nám dalo získat alespoň tyto ceny, ale opravdu to nebylo jednoduché. Zároveň znovu opakuji, o ceny zde jde až někde hodně v pozadí, alespoň z hlediská CNT jako organizátora a jsou jen takovou třešničkou na dortu.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
jkrejci píše:
Také by mě zajímalo kdo z MŠMT (neboť píšete o jejich oficiálním souhlasu) s Vámi o tom jednal a koho podpis tento souhlas nese.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jestli stačí ti hlavní lidé, tak to byla Ing. Eva Bartoňová (Státní tajemnice a náměstkyně ministra školství) a Michal Urban (ředitel odboru pro mládež).>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
jkrejci píše:
Co se vlastního BOINC týká, tak proti němu nic nemám, což dokazuje i mé zapojení do projektu, mým oborem je Počítačové modelování a jakožto akademický pracovník zapojený do výzkumu chápu všechny výhody takovéhoto počítání. Ale právě s ohledem na své zaměření mám i praktickou představu o spotřebě takto vytížených PC.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jsem moc rád, že jste se zapojil do soutěže, jako i mnoho jiných lidí. Doufám, že jsme zde dokázali tu vaši představu o reálném navýšení spotřeby počítačů trochu upřesnit a že se na to budete dívat z trochu lepšího pohledu než v úvodu. Je zbytečné se hádat o nějakých desetinách procent, ale ta čísla co jste uváděl opravdu lidi zvedly ze židle a tomu se není co divit. Jinak je DC komunita velice přátelský spolek lidí, kteří dobrovolně poskytují svůj výkon vědě a jak je patrno z výpočtů, něco málo je to i ročně stojí. Pokud někdo jede výpočty celý rok a PC kvůli tomu ani nevypíná, tak jsou ty náklady skutečně již nemalé, ale je to svobodná volba každého člověka a dobře o tom ví. Bereme to jako sponzorský příspěvek na daný výzkum a tak by to měl brát každý kdo se zapojí. Jen v našem týmu je plně aktivních více než 2500 členů a tedy i minimálně stejný počet počítačů. O nákladech víme a rádi je pro vědu poskytneme. Třeba si tím v budoucnu zachráníme i svůj život, kdo ví.
Ještě na závěr bych chtěl malou poznámku k tomu že soutěž vyhraje škola která má výkonné grafické karty. V tom seznamu 8 soutěžních projektů (který jsme dali dohromady o víkendu), je jen jeden projekt, který umožňuje jejich zapojení a poměr příděl CPU/GPU tam není nikterak obrovský. Původně plánované další dva projekty který byly na provizorním seznamu před startem, jsme nakonec vyloučili. Většina projektů výpočty na grafických kartách nepodporuje, takže se nemusíte obávat a klidně můžete myslet na tu první cenu. Je dosažitelná pro všechny. Stačí soutěž dostatečně propagovat a s dostatečným počtem žáků a jejich počítačů má šanci každý.

Nenašli jste, co hledáte?

Nečekaně velký výprodej Uklízíme sklady